C2000 interregionaal

Auteur Topic: C2000 interregionaal  (gelezen 6772 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Gepost op: 31 augustus 2005, 08:35:34
Lotgenoten  8)

Kan men vanuit iedere brandweerauto via C2005 zelfstandig contact opnemen met iedere AC in Nederland?

Hoe werkt dat dan?
Zit er in iedere C2005 mobilofoon een soort 'adresboek' met daarin alle AC's?
Komen ze dan terecht in de regionale inmeld-groep, of is er per regio een soort van 'gasten-inmeld-groep'?

En hoe zit het met individuele oproepen?
Kan men vanuit een brandweerauto zelfstandig een individueel gesprek opbouwen met een willekeurige andere brandweerauto uit Nederland?

Bv twee voertuigen die buiten hun eigen regio zijn (wedstrijden oid), kunnen die elkaar even 'bellen' voor onderling contact.

Rolf.




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2005, 21:58:58
Hallo Rolf,

Ik beantwoord jouw vragen even uit mijn hoofd... het is al weer een jaar of drie geleden dat ik een C2000 werkgroep zat, vandaar...

Volgens mij zijn er diverse landelijke gespreksgroepen vastgesteld in een model fleetmap document. Deze landelijke gespreksgroepen worden in elk randapparaat (in dit geval brandweer) geprogrammeerd.

Als ik het goed heb heeft elke regio een externe inmeldgroep waar dus "de gasten" zich op kunnen inmelden bij de betreffende meldkamer. Deze groep kan door de betreffende meldkamer ook worden gekoppeld aan een incidentgroep zodat eenheden met elkaar kunnen communiceren/meeluisteren (denk aan bijv. incidenten op een autosnelweg op de grens van twee regio's).

Daarnaast kon er destijds bij de fleetmap (verzameling gespreksgroepen) gekozen worden voor wel of geen landelijke dekking per gespreksgroep.

Aangezien de brandweer ook wel eens met een peloton of compagnie de regiogrenzen passeert om ergens bijstand te verlenen zijn (bij ons in NHN) alle gespreksgroepen die gebruikt worden bij incidenten landelijk dekkend gekozen.

Dus twee brandweerwagens uit dezelfde regio kunnen overal in Nederland met elkaar communiceren (als ze natuurlijk maar dezelfde gespreksgroep kiezen).

Tenslotte nog het opbouwen van een gesprek met een willekeurige andere brandweerauto in Nederland :

Volgens mij kan dit alleen wanneer er door de meldkamers bepaalde gespreksgroepen aan elkaar worden gekoppeld. Of de beide voertuigen moeten "illegaal" schakelen naar een gespreksgroep die in alle fleetmaps zit, maar zeker niet bedoeld is voor dit soort akties.

groeten,
René de Caluwé


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2005, 22:39:55
Opvallend hoe weinig reactie's er komen op mijn vraag.

Op Rene na echt niemand die hier iets over kan roepen?


Smitfire

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2005, 07:03:01
Oke oke, als je het perse wil  ;)
Maar chef de Caluwe is niet te overtreffen in zijn antwoord; iedere regio zal het zeer waarschijnlijk weer een ander naampje geven, in Haaglanden heb je de zogenaamde "aanklop-fleetmap". Elk voertuig van buiten de regio kan/moet zich via deze fleetmap in Haaglanden aanmelden bij de RAC en krijgt dan van ons een juiste fleetmap toegewezen. Al naar gelang hetgeen dat voertuig komt doen.

Tevens is het juist dat verschillende voertuigen "gewoon" met elkaar kunnen babbelen, als ze maar dezelfde fleetmap aan kiezen.

Binnen je DMO kun je zowiezo met iemand babbelen, zonder dat anderen daar "last" van hebben, omdat je dan buiten elke fleetmap om zit (feitelijk het GSM-idee).


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2005, 10:45:52
OK, Rene en jij hebben wat licht in de duisternis gegeven :)

Toch een vraagje nog.
Iedere meldkamer heeft dus zijn eigen 'gasten-inmeld-groep' als ik het goed begrijp.

Staan al deze groepen geprogrammeerd in alle C2000-mobilofoons? Zit er in iedere mobilofoon een soort adresboek?


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2005, 16:16:44
Bij ons in de regio is het zo dat in alle C2000-randapparatuur (mobilofoons en portofoons) 16 zones zijn geprogrammeerd, die elk 16 gespreksgroepen bevatten (zijn trouwens niet allemaal gevuld en een paar gespreksgroepen zitten in bijna elke zone).
Via de toetsen op de apparatuur (Motorola) kun je van zone wisselen, waarna je met de draaiknop een gespreksgroep kan kiezen (of was het nu andersom  ???).

De laatste vier of vijf zones bevatten van alle regio's in Nederland 4 gespreksgroepen:
-een regionale inmeldgroep
-drie incidentgroepen

Op de eerste meld je je in bij een andere regio, waarna je door hun één van de drie incidentgroepen krijgt toegewezen, die de AC vervolgens kan koppelen aan een regionale incidentgroep. Vervolgens kun je dus contact hebben met eenheden uit die regio.

Natuurlijk is het ook altijd mogelijk om met andere voertuigen in het land te praten, zolang je beide maar in dezelfde gespreksgroep zit. Dit kan ongevraagd, maar is niet de bedoeling. De AC kan trouwens ook zien welke voertuigen in welke gespreksgroep zitten.

Wat betreft het adresboek: bij ons zit dat niet duidelijk zichtbaar in de mobilofoons. Pas als je een gespreksgroep kiest, zie je welke dat is. Daarom heeft onze regio (en ook andere regio's) een mapje gemaakt, waarin precies staat welke gespreksgroep je waar kunt vinden. Deze boekjes liggen op alle voertuigen in de regio.

Zo. Een heel verhaal. Hoop dat het nog iets meer duidelijkheid geeft.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2005, 21:22:55
in Haaglanden heb je de zogenaamde "aanklop-fleetmap".
Elk voertuig van buiten de regio kan/moet zich via deze fleetmap in Haaglanden aanmelden bij de RAC en krijgt dan van ons een juiste fleetmap toegewezen. Al naar gelang hetgeen dat voertuig komt doen.

Tevens is het juist dat verschillende voertuigen "gewoon" met elkaar kunnen babbelen, als ze maar dezelfde fleetmap aan kiezen.

Binnen je DMO kun je zowiezo met iemand babbelen, zonder dat anderen daar "last" van hebben, omdat je dan buiten elke fleetmap om zit (feitelijk het GSM-idee).

Even om verwarring te voorkomen, waar jij spreekt van "fleetmap", daar bedoel je waarschijnlijk "gespreksgroep", aangezien de de complete lijst met gespreksgroepen de "fleetmap" wordt genoemd en 1 gespreksgroep daar dus slechts een onderdeel van is...

Groeten, Peter.

(foto's gezien van de Komeetweg?)


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2005, 22:47:12
Heren van dit forum, met verbazing lees ik jullie antwoorden over interregionale verbindingen.
Binnen het landelijke kader fleetmap bestaan voor de brandweer de zgn. externe inmeldgroepen. In principe zijn die in elk c2000 randapparaat van de brandweer geprogrammeerd. Daarnaast heeft elke brandweer porto- of mobilofoon de 75 bijstandgroepen. Elke regio heeft 3 van deze groepen toegewezen gekregen.

Bij een interregionale bijstand zal de bijstand verlenende brandweereenheid zich melden op de externe inmeldgroep van de bijstand vragende regio en dan doorverwezen worden naar een van de de bijstandsgroepen.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2005, 23:26:56
Het voeren van een individueel gesprek (via het netwerk) is met een brandweermobilofoon niet mogelijk ?
Zou me kunnen voorstellen dat iedere C2000 naast 'groepscommunicatie' ook een individueel gesprek zou moeten kunnen voeren. Daartoe zou iedere mobilofoon een uniek oproepnummer moeten hebben (zoals 06-nummer met GSM).

DMO is toch gewoon 'direct mode', oftewel contact buiten het netwerk om rechtsreeks van randapparaat naar randapparaat?
Hoeveel DMO-kanalen zijn er dan?
Beschikt DMO ook over faciliteiten als 'toonslot' of 'selectieve oproep'?
Als je naar DMO schakelt, dan ben je daarmee buiten het bereik van het netwerk, of wordt er op de achtergrond nog 'gescand' of er vanuit het netwerk een oproep komt.

Mag iedereen DMO zonder meer gebruiken?
Kan natuurlijk handig / leuk zijn als je met twee auto's het halve land door moet naar bv wedstrijden oid.

Zo maar weer wat vragen  ::)


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2005, 00:43:44
Dus: Als ik het goed begrijp.

Als je een oproep wilt doen aan een andere meldkamer dan die van je eigen regio, kun je schakelen naar de externe inmeldgroep van die betreffende meldkamer.
bv BUT-EXT-INM

Eventueel (bij daadwerkelijke inzet in die andere regio)wordt je door die meldkamer doorverwezen naar een bijstands gespreksgroep, waarvan iedere regio er 3 heeft.
bv BUT-BYST-02

Kan iedereen te allen tijde naar zo'n gespreksgroep schakelen, ook als je daar niks te zoeken hebt? Ik neem aan dat men wel 'gezien' wordt, zodra je zo'n gespreksgroep betreedt, maar kan een centralist je daar 'uitgooien'? Lijkt me dat de meldkamer toch de regie moet hebben en houden wie dergelijke gespreksgroepen betreedt.

Is deze procedure onderdeel van de C2000-opleiding tbv 'de gewone brandweerman' ?
Ik sprak laatst een vrijwilliger van de BRUL en daar weten ze helemaal niets van dit verhaal. Daar komen ze niet verder dan hun eigen inmeld- en incidentgroep.

Maar de 'structuur' van communicatie begint mij nu wel wat duidelijker te worden.

Ik begrijp nu alleen nog niet wat er eerder dit jaar mis ging bij een interregionale oefening nabij Wijk bij Duurstede, waarbij eenheden van de BRUL met geen mogelijkheid contact konden krijgen met 'de overkant' van de Lek, regio Rivierenland (Nijmegen).