Middelwaterongeval (persoon te water) Herenweg Maarseveenseplassen - Maarssen 23-08-2015

Auteur Topic: Middelwaterongeval (persoon te water) Herenweg Maarseveenseplassen - Maarssen 23-08-2015  (gelezen 2809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
17:46:49 23-08-15GROUP-1P 2 PERSOON-TE-WATER Herenweg 53 MSS Recreatieterrein Maarseveenseplassen 1 (middel WO) Eenh: BRV536 BRV656
MWO0706325BRW Veiligheidsregio Utrecht (Breukelen) (Brugwachter)
MWO0706321BRW Veiligheidsregio Utrecht (Breukelen) (Korpsalarm)
MWO0708142BRW Veiligheidsregio Utrecht (Vinkeveen) (Bemanning BRV)
MWO0708141BRW Veiligheidsregio Utrecht (Vinkeveen) (Postalarm)
p2kflex
17:32:56 23-08-15-ALPHA-Graag contact RAC.
0707361BRW Veiligheidsregio Utrecht (Technische Dienst Rijn & Venen)
p2kflex
17:20:39 23-08-15GROUP-2P 2 PERSOON-TE-WATER Herenweg 53 MSS Recreatieterrein Maarseveenseplassen 1 (middel WO) Eenh: ABH521 HA646
MWO0709724BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (HA 646 / ABH 521)
MWO0708470BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (Kazernealarm)
MWO0708441BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Utrecht)
p2kflex
17:13:54 23-08-15GROUP-1P 1 ASS-AMBULANCE P.C. Hooftlaan 52 UITH (rv afhijsen) Eenh: RV665
0708138BRW Veiligheidsregio Utrecht (Mijdrecht) (HW ploeg 1)
0708139BRW Veiligheidsregio Utrecht (Mijdrecht) (HW ploeg 2)
p2kflex
17:12:17 23-08-15GROUP-1P 1 PERSOON-TE-WATER Herenweg 53 MSS Recreatieterrein Maarseveenseplassen 1 (middel WO) Eenh:
MWO0707577BRW Veiligheidsregio Utrecht (Maarssen) (WVD)
MWO0709609BRW Veiligheidsregio Utrecht (Persvoorlichter Regio)
p2kflex
17:03:00 23-08-15GROUP-1P 1 PERSOON-TE-WATER Herenweg 53 MSS Recreatieterrein Maarseveenseplassen 1 Eenh: WO917
0708470BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (Kazernealarm)
0708475BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (WO 917)
0708441BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Utrecht)
p2kflex
16:58:06 23-08-15GROUP-1P 1 PERSOON-TE-WATER Herenweg 53 MSS Recreatieterrein Maarseveenseplassen 1 Eenh: OVD539 MSS513 WO517
0707574BRW Veiligheidsregio Utrecht (Maarssen) (Duikers)
0707573BRW Veiligheidsregio Utrecht (Maarssen) (Korpsalarm)
0706005BRW Veiligheidsregio Utrecht (DOvD Rijn & Venen Noord)




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Jongen (14) vermist bij Maarsseveense Plassen, vrees voor verdrinking


MAARSSEN - Een 14-jarige jongen is zondagmiddag vermist geraakt bij de Maarsseveense Plassen. De politie is bang dat hij is verdronken.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1376424/lichaam-anouar-gevonden-bij-maarsseveense-plassen.html

Lichaam Anouar gevonden bij Maarsseveense Plassen
Door de nieuwsredactie · geplaatst: maandag 24 augustus 2015, 16:00 uur | update: 16:16 uur

MAARSSEN - Het lichaam van Anouar is gevonden in de Maarsseveense Plassen. De 14-jarige jongen uit het Utrechtse Ondiep is, zoals al werd gevreesd, overleden.

Hij is gevonden op tweeënhalve meter diepte vlakbij het speeleiland waar hij zondagmiddag voor het laatst werd gezien. Dat meldt de politie aan RTV Utrecht.

Zijn lichaam moet nog officieel geïdentificeerd worden. De familie van Anouar is inmiddels geïnformeerd.

ONDERWATERCAMERA
De jongen is gevonden met behulp van een onderwatercamera. Die werd ingezet omdat het gebruik van de sonarapparatuur werd bemoeilijkt door waterplanten.

ZONDAG
Anouar was sinds zondagmiddag vermist. Om 17.00 uur zondag werd alarm geslagen, hij was toen al een paar uur niet meer gezien.

Volgens het recreatieschap is het ondenkbaar dat er niet onmiddellijk is gereageerd op de melding dat iemand onder water verdween. Ze zoeken uit hoe snel de zoekactie precies is begonnen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: jeroen76 link=msg=1368582 date=1440426053
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1376424/lichaam-anouar-gevonden-bij-maarsseveense-plassen.html

Lichaam Anouar gevonden bij Maarsseveense Plassen
Door de nieuwsredactie · geplaatst: maandag 24 augustus 2015, 16:00 uur | update: 16:16 uur

MAARSSEN - Het lichaam van Anouar is gevonden in de Maarsseveense Plassen. De 14-jarige jongen uit het Utrechtse Ondiep is, zoals al werd gevreesd, overleden.

Hij is gevonden op tweeënhalve meter diepte vlakbij het speeleiland waar hij zondagmiddag voor het laatst werd gezien. Dat meldt de politie aan RTV Utrecht.

Zijn lichaam moet nog officieel geïdentificeerd worden. De familie van Anouar is inmiddels geïnformeerd.

ONDERWATERCAMERA
De jongen is gevonden met behulp van een onderwatercamera. Die werd ingezet omdat het gebruik van de sonarapparatuur werd bemoeilijkt door waterplanten.

ZONDAG
Anouar was sinds zondagmiddag vermist. Om 17.00 uur zondag werd alarm geslagen, hij was toen al een paar uur niet meer gezien.

Volgens het recreatieschap is het ondenkbaar dat er niet onmiddellijk is gereageerd op de melding dat iemand onder water verdween. Ze zoeken uit hoe snel de zoekactie precies is begonnen.

Fijn dat er gewacht met naar buiten brengen voordat de familie het SO geïdentificeerd heeft...
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat
Lichaam Anouar gevonden in Maarsseveense Plassen

Door de nieuwsredactie · geplaatst: maandag 24 augustus 2015, 16:00 uur | update: 19:28 uur

  Foto: RTV Utrecht / Facebook (Bewerking door RTV Utrecht)

MAARSSEN - Het lichaam van Anouar is gevonden in de Maarsseveense Plassen. De 14-jarige jongen uit het Utrechtse Ondiep is, zoals al werd gevreesd, overleden.

Hij is gevonden op tweeënhalve meter diepte vlakbij het speeleiland waar hij zondagmiddag voor het laatst werd gezien. Dat meldt de politie aan RTV Utrecht.

Zijn lichaam moet nog officieel geïdentificeerd worden. De familie van Anouar is inmiddels geïnformeerd.

ONDERWATERCAMERA
De jongen is gevonden met behulp van een onderwatercamera. Die werd ingezet omdat het gebruik van de sonarapparatuur werd bemoeilijkt door waterplanten.

ZONDAG
Anouar was sinds zondagmiddag vermist. Om 17.00 uur zondag werd alarm geslagen, hij was toen al een paar uur niet meer gezien. Familie van Anouar zegt dat toezichthouders bij het water niet meteen zijn gaan zoeken.

Volgens het recreatieschap is het ondenkbaar dat er niet onmiddellijk is gereageerd op de melding dat iemand onder water verdween. Ze zoeken uit hoe snel de zoekactie precies is begonnen. Tijdens de zoektocht werden ook een politiehelikopter en duikers van de brandweer ingezet.

Anouar kon niet zwemmen. De politie onderzoekt wat er zondagmiddag precies is gebeurd.

Helaas is het een bekend fenomeen dat kinderen van allochtone afkomst niet (goed) kunnen zwemmen. Maar dat ze wel in de buurt van diep water gaan spelen. Met dit trieste resultaat. De tekst op RTV Utrecht is aangepast, eerst stond het zo omschreven dat de ouders het de toezichthouders kwalijk namen. Echter als het voor de bergers al niet lukt om iemand direct te vinden in 2,5 meter diep water vol waterplanten, dan gaat een toezichthouder dat al helemaal niet lukken. Voor mij is de vraag: waar waren de ouders of oudere broer (of zus) die wel kan zwemmen? Toen ik jong was mocht ik pas het "grote" kanaal in toen ik minimaal 1 zwemdiploma had. Maar mijn B moest ik zsm daarna halen...
Mister Livingstone, I presume?


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1376498/om-geen-nalatigheid-bij-verdrinking-anouar.html


OM: Geen nalatigheid bij verdrinking Anouar

Door de nieuwsredactie · geplaatst: maandag 24 augustus 2015, 17:09 uur | update: dinsdag 25 augustus 2015, 17:18 uur

MAARSSEN/UTRECHT - In de zaak rond de verdronken Anouar Chaibi (14) zijn geen aanwijzingen voor strafbare feiten. Dat meldt het Openbaar Ministerie.

De jongen verdronk zondag in de Maarsseveense Plassen. Hij had geen zwemdiploma. Volgens justitie is er geen sprake geweest van nalatigheid of niet goed opletten door bijvoorbeeld strandwachten. Het OM wil berichten hierover in de media ontkrachten.

Anouar wordt deze week herdacht op zijn school, het Pelscollege in Utrecht. Ook wordt er een stille tocht voor hem georganiseerd.
Mister Livingstone, I presume?


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Walker link=msg=1368629 date=1440443353
Voor mij is de vraag: waar waren de ouders of oudere broer (of zus) die wel kan zwemmen? Toen ik jong was mocht ik pas het "grote" kanaal in toen ik minimaal 1 zwemdiploma had. Maar mijn B moest ik zsm daarna halen...
Zoveel mensen kunnen er zo onderhand niet meer zwemmen. Ik heb ook B maar om nou te zeggen dat ik kan zwemmen... En het is maar de vraag of de ouders of anderen in de groep wel wisten dat ie zou gaan zwemmen, ik meen dat bij het opgeven van de vermissing nog niet eens duidelijk was of hij zou gaan zwemmen, misschien dacht iedereen wel ijsje halen of zo, of rondje lopen


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Dat heet eigen verantwoordelijkheid. Maar we komen steeds meer in een claimcultuur waarbij nabestaanden van slachtoffers meteen (weg)beheerders, overheden etc aan willen klagen omdat er iemand schuldig is. Nog voor het slachtoffer begraven is staat het al in de media. Maar welk deel schuld bij het slachtoffer (of in dit geval zijn ouders) ligt wordt niet over gerept.

Een goede zwemopleiding had dit droevige ongeval beslist voorkomen. Je hoeft geen Pieter van den Hoogenband te zijn om jezelf te kunnen redden.
Mister Livingstone, I presume?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Walker link=msg=1368801 date=1440570827
Dat heet eigen verantwoordelijkheid. Maar we komen steeds meer in een claimcultuur waarbij nabestaanden van slachtoffers meteen (weg)beheerders, overheden etc aan willen klagen omdat er iemand schuldig is. Nog voor het slachtoffer begraven is staat het al in de media. Maar welk deel schuld bij het slachtoffer (of in dit geval zijn ouders) ligt wordt niet over gerept.

Een goede zwemopleiding had dit droevige ongeval beslist voorkomen. Je hoeft geen Pieter van den Hoogenband te zijn om jezelf te kunnen redden.

De autoriteiten gaan zich in reactie meer en meer indekken o.a. middels lange (werk)instructies, die in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar zijn,...... tot waarschuwings-en verbodsborden waar men zich nauwelijks iets van aantrekt.
Typisch voorbeeld Amerikaanse luchthavens met bij ieder afstapje etc. iemand de hele dag als waarschuwing staat te roepen "Watch the Steps !!".


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.