Ambulancezorg en CBRN inzet

Auteur Topic: Ambulancezorg en CBRN inzet  (gelezen 27394 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Citaat van: Oma link=msg=1370047 date=1441128712
We blijven rustig op antwoord wachten, misschien komt er nooit een antwoord omdat er geen brandweermensen lid zijn van dit forum. Alle Nederlandse brandweermensen kunnen werken met adembescherming en chemiepak, dan zullen ze vast dit vraagje wel kunnen beantwoorden.

https://twitter.com/PersburoUNN/status/639365691783663616
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #61 Gepost op: 3 september 2015, 13:13:09
Ik zou ook niet weten hoe de brandweer dit moet oplossen??? ik denk[weet zeker] dat de brandweer dit soort aandoeningen niet zal herkennen, dus ja zou een goede ontwikkeling zijn om het ambu personeel in de hot zone te hebben.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 3 september 2015, 13:53:17
Citaat van: Oma link=msg=1368445 date=1440355895
Ik ben er eerder vandaag op aangesproken. De term perslucht gebruiken zou demonstreren dat ik een totale onbenul ben op dit terrein. Ik heb te lang in een Nederlands ziekenhuis gewerkt waar ze persluchtaansluitingen met opschrift "perslucht" hebben. Peter71, een brandweerinstructeur, heeft mij vandaag geleerd dat het is om banden op te pompen.
Zou je voortaan willen waarschuwen eerst je stoel goed vast te pakken voordat je dit leest? Rolde er bijna van af van het lachen.
Citaat
heeft mij vandaag geleerd dat het is om banden op te pompen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 4 september 2015, 09:10:15
Deze unieke tweedaagse training op het prachtige nieuwe CBRN-oefencentrum van Defensie draagt bij aan bewustwording, begrip en inzicht rondom incidenten waarbij chemische, biologische, radioactieve of nucleaire stoffen betrokken zijn. Na het volgen van de training beschik je over praktische vaardigheden op het gebied van het herkennen van een CBRN-incident, specifieke symptomen en een mogelijke behandeling.

Wie van de ambuprofessionals heeft deze training al gedaan?

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #64 Gepost op: 5 september 2015, 19:39:54
Citaat van: RAdeR link=msg=1370398 date=1441350615
Wie van de ambuprofessionals heeft deze training al gedaan?

Bekijk de Tweet van @PatrickCoppens1: https://twitter.com/PatrickCoppens1/status/639708146169200640?s=09

Training over cbrn heb ik vorig jaar of zelfs het jaar daarvoor al gehad, weinig toepasbaarheid en alleen coldzone , puur theorie ook
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

oma

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 6 september 2015, 07:14:17
Citaat van: jvo link=msg=1370656 date=1441474794
Bekijk de Tweet van @PatrickCoppens1: https://twitter.com/PatrickCoppens1/status/639708146169200640?s=09

Training over cbrn heb ik vorig jaar of zelfs het jaar daarvoor al gehad, weinig toepasbaarheid en alleen coldzone , puur theorie ook

Logisch, het is een cursus van 2 dagen. Ambulancemensen hier moeten 2 weken intern bij de brandweer om de basistraining adembescherming te doorlopen. Ze hebben dan nog helemaal niets geleerd over gevaarlijke stoffen en decontamineren. Ze zijn ook niet bevoegd en bekwaam om te mogen werken in chemiepak of gaspak.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 6 september 2015, 07:25:16
Citaat van: gerritsen link=msg=1370269 date=1441278789
Ik zou ook niet weten hoe de brandweer dit moet oplossen??? ik denk[weet zeker] dat de brandweer dit soort aandoeningen niet zal herkennen, dus ja zou een goede ontwikkeling zijn om het ambu personeel in de hot zone te hebben.

Ik weet ook zeker dat alleen ervaren ambulanceverpleegkundigen dit soort levensbedreigende aandoeningen kan herkennen en behandelen waardoor de slachtoffers een kans op overleven krijgen.

Er is geen legitiem argument te bedenken om nog te roepen dat de ambulancedienst niet in de hot zone kan/mag werken.

Enkele forumleden maakten zich eerder zorgen over de kosten, als men in Nederland geld heeft om een vierde hulpverleningsdienst in het leven te roepen, een instituut mag nadenken over het design en kleur van zwaaillampautootjes en men groene voertuigen aanschaft om ambtenaren/managers met spoedeisende taak snel ter plaatste te krijgen is er ook geld om ambulancemensen te trainen om te werken in hot zone.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Oma link=msg=1370047 date=1441128712
We blijven rustig op antwoord wachten, misschien komt er nooit een antwoord omdat er geen brandweermensen lid zijn van dit forum. Alle Nederlandse brandweermensen kunnen werken met adembescherming en chemiepak, dan zullen ze vast dit vraagje wel kunnen beantwoorden.

Lijkt er wel op, Oma :-)

En we kunnen de ambulancemedewerker vast ook wel het bedienen van een autoladder leren. Tenslotte wordt die vaker gebruikt voor medische assistentie dan voor brandinzet.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

oma

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 6 september 2015, 08:53:36
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1370710 date=1441521677
Lijkt er wel op, Oma :-)

En we kunnen de ambulancemedewerker vast ook wel het bedienen van een autoladder leren. Tenslotte wordt die vaker gebruikt voor medische assistentie dan voor brandinzet.

Bedankt voor je reactie OvD-Bevolkingszorg.

Geweldig dat je het verschil kent tussen levensreddende handelingen door bekwame medische professionals prehospitaal en medische logistieke assistentie zoals hulp van de brandweer bij afhijsen van een patient.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #69 Gepost op: 6 september 2015, 09:54:45
Oma,

Uiteraard, logistieke assistentie aan de medische professional is de goede omschrijving. Wordt snel aangeduid als "medische assistentie"
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation