Ambulancezorg en CBRN inzet

Auteur Topic: Ambulancezorg en CBRN inzet  (gelezen 27705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 7 september 2015, 07:00:05
Citaat van: CM link=msg=1370842 date=1441570720
Zeg, mensen, jullie moeten wel bij de tijd blijven... volgens LPA 8 gaat de OVD helemaal geen motorkap overleg voeren. Dat delegeert hij/zij aan de eerste auto. Command and Control, weet je nog?  ;)

Als je ambulancezorg een beetje serieus neemt zorg je dat competente leidinggevenden ter plaatse hebt bij grotere incidenten.

Een OvD-G hoeft geen verpleegkundige of geneeskundige vooropleiding te hebben. Op de eerste auto kan een betrekkelijke jonge, onervaren verpleegkundige zitten.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #81 Gepost op: 7 september 2015, 12:28:57
Als het een erg groot incident is heeft het dan nog wel zin om verpleegkundigen in pak daar naar toe te sturen? Of kun je meer met lomp weghalen uit besmet gebied, red wie je redden kunt en de rest heeft pech?

Ademlucht is maar een beperkte hoeveelheid lucht en ook het aantal toestellen is beperkt je kunt daarmee niet oneindig actief zijn in het gebied. Je hebt ook nog ademlucht nodig voor je slachtoffers, het is niet voor niks dat je daarmee loopt.

En is altijd ademlucht nodig of volstaat in vele gevallen een gasmasker?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #82 Gepost op: 7 september 2015, 13:06:12
Op ambulanceblog.nl staat wel een artikel waaron gesproken wordt over een opleiding die werken in de warm-zone bevat:
http://www.ambulanceblog.nl/hoe-bekend-ben-jij-met-incidenten-met-gevaarlijke-stoffen/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 18 november 2015, 09:50:49
Citaat
In follow-up to the Paris terrorist attacks and using cynicism, shocking facts and dramatic video evidence, JEMS Editor-in-Chief A.J. Heightman takes a “shot” at Congress, Homeland Security and large event organizers and planners, showing them how vulnerable large venues are to terrorist actions and how poorly staffed, equipped and prepared most large venues are for the “big one”!

http://www.jemseditorblog.com/2015/11/17/will-terrorists-burn-3000-people-to-death-in-your-service-area/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #85 Gepost op: 19 november 2015, 12:31:23
Citaat
French PM Manuel Valls has warned that France could face chemical or biological attack from terror groups, as MPs debate extending the state of emergency after the Paris attacks.

http://www.bbc.com/news/world-europe-34866820


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #86 Gepost op: 24 december 2015, 09:37:23
Weet iemand wat de status van het werkdocument  'Handreiking kleinschalige chemische decontaminatie' (laatste versie 2013) is?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #87 Gepost op: 24 december 2015, 10:18:22
Citaat van: RAdeR link=msg=1393948 date=1450946243
Weet iemand wat de status van 'Handreiking kleinschalige chemische decontaminatie' (laatste versie 2013) is?

Ik hoop dat het al een tijd in de vuilnisbak ligt en ze heel snel een goed plan van aanpak maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #88 Gepost op: 29 december 2015, 15:37:19
Citaat
CBRN: An Introduction

It is a sad reality that in this day and age the world can be uncertain, volatile and dangerous place.  CBRN (chemical, biological, radioactive, nuclear) threats are real, and as Emergency Physicians it is essential that we have at least a basic understanding and awareness.  This post will primarily focus on chemical and biological agents.

http://stemlynsblog.org/cbrn-an-introduction/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #89 Gepost op: 30 december 2015, 09:17:51
Citaat van: RAdeR link=msg=1393948 date=1450946243
Weet iemand wat de status van 'Handreiking kleinschalige chemische decontaminatie' (laatste versie 2013) is?

2014: Brandweer Nederland - Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen door de brandweer Meerjarenvisie; Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen: eenvoudig en efficiënt

Citaat
Wat is er nieuw binnen de Visie IBGS?

• Geen vaste opkomsttijden, de opkomst wordt per regio gebaseerd op basis van het risicoprofiel.
• De brandweer heeft een inspanningsverplichting om de acute effecten op mens en milieu te beperken.
• De brandweer houdt zich niet bezig met opruimwerkzaamheden en werkt niet aan installaties.

De IBGS-organisatie bestaat uit:
• Tankautospuit: redding en beperken effecten (in bluskleding met adembescherming en eventueel aanvullend chemicaliënbestendige handschoenen en/of een vuilwerkpak waar geen opleiding voor nodig is).
• Basis Ontsmettingseenheid (BOE): (inter)regionaal georganiseerd, ook ten behoeve van arbeidshygiëne.
• Grootschalig Ontsmettingseenheid (GOE): interregionaal georganiseerd.

Citaat
Bij een scenario waar sprake is van een afwijkend incident moet gedacht worden aan een terroristische aanslag of een kernongeval. Aangezien we bij een dergelijk scenario ‘alleen onze uiterste best’ kunnen doen, wordt dit hier niet meegenomen.

Citaat
Na een incident met gevaarlijke stoffen kunnen gevaarlijke stoffen achterblijven op mensen, materieel en infrastructuur. Zij moeten ontsmet worden zodat de gevaarlijke stoffen geen gevaar meer kunnen vormen. Concreet is het doel van ontsmetten: het voorkomen en/of beperken van extra gezondheidsschade bij slachtoffers, hulpverleners en publiek.

Op het gebied van ontsmetting kunnen meerdere partijen een taak hebben, zoals de brandweer en defensie. De brandweer is verantwoordelijk voor het ontsmetten van mensen, waarbij de focus ligt op direct besmette slachtoffers en hulpverleners.

Citaat
Conform het principe van de sturingsdriehoek, wordt ontsmetting vormgegeven op drie niveaus.

Deze drie niveaus worden als volgt omschreven.

1. Basisbrandweerzorg: elke eenheid basisbrandweerzorg (TS) kan een eenvoudige ontsmetting uitvoeren;
2. (Inter) regionaal basis ontsmettingseenheid (BOE): regionaal of interregionaal georganiseerd afhankelijk van het regionaal risicoprofiel;
3. Landelijk georganiseerd specialisme (GOE): uitvoering grootschalige ontsmettingseenheid (voorheen NBC- of CBRN-ondersteuningspeloton).

Om de ontsmetting te implementeren binnen de brandweer zijn er opleidingen die aangepast moeten worden. De aandacht in de opleiding op het gebied van ontsmetting voor de basis brandweerzorg moet zijn gericht op spot (droge) ontsmetting en arbeidshygiënische ontsmetting. Aan de andere kant moet er aandacht besteed worden aan de opschaling en aansluiting met andere IBGS-eenheden.

Citaat
Opkomsttijd van ondersteunende en/of specialistische eenheden/teams en AGS zijn afhankelijk van het risicoprofiel.

Op (inter)regionaal niveau moeten arbeidshygiënische voorzieningen worden getroffen. Een regionaal (georganiseerde) ontsmettingseenheid is noodzakelijk ter ondersteuning bij inzetten in een vervuilde omgeving (bv. “gevaarlijke stoffen”, gierputten, branden, riool). Bij grootschalige ontsmetting wordt deze unit gebruikt voor ontsmetting van eigen personeel. Het vaststellen van prestatie-eisen voor deze eenheid is een afweging van de Veiligheidsregio op basis van het regionale risicoprofiel. Dit moet ook aangepast worden in wet- en regelgeving.

De meerwaarde van de huidige nationaal georganiseerde Grootschalige Ontsmettingseenheden wordt verbreed. Uit de Moerdijk brand is gebleken dat een grootschalige ontsmettingseenheid een grote meerwaarde heeft, door deze in te zetten bij incidenten waarbij het, uit arbeidshygiënisch oogpunt, wenselijk is om (eigen) personeel op de locatie te ontsmetten. Deze steunpunten leveren ondersteuning en aanvullende expertise bij ontsmetting. Deze expertise kan zowel in het veld als binnen het ROT worden geleverd.

IBGS-eenheden van de brandweer zijn:
a basiseenheid brandweer, tankautospuit.
b basis Ontsmettingseenheid (BOE).
c grootschalige Ontsmettingseenheid (GOE).
d schuimvormend middel eenheid (SVM eenheid).
e veld AGS en Operationeel Team AGS.
f coördinator Verkenningseenheid (CVE).
g verkenningseenheden.
h specialistische IBGS-eenheid (brandweer is procesverantwoordelijk).

Citaat
Basisbrandweerzorg IBGS is een basiseenheid (TS) met bluspak evt. aangevuld met een vuilwerkpak die onderstaande taken kan uitvoeren:
• Snelle redding;
• Verkenning voor eigen inzet en effecten op de omgeving;
• Eenvoudige stabilisatie, zonder (langdurig) met de stof in aanraking te komen (dop er op/kraan dicht/ indammen) en/of sproeischerm;
• Primaire ontsmetting van eigen personeel en een enkel slachtoffer uitvoeren.

Citaat
• Een veiligheidsregio bepaalt daarbij aan de hand van het risicoprofiel de gewenste opkomsttijd van de Basis Ontsmettingseenheid;
• Samenwerking met (buur)regio’s en private partijen is daarbij mogelijk;
• De taken van de Basis Ontsmettingseenheid zijn:
i. ontsmetting van eigen ingezet personeel (ook arbeidshygiënisch);
ii. ontsmetting van enkele niet ambulante slachtoffers (? 10 SO).

Citaat
Taken van de Grootschalige Ontsmettingseenheid zijn:
a. grootschalige en / of complexe (zoals gewonden) burgerontsmetting en het arbeidshygiënisch ontsmetten van eigen personeel (90 slachtoffers per uur);
b. (netwerk-)kennis over ontsmetting (ook van infrastructuur en voertuigen).

Citaat
Het specialisme ontsmetting is (inter)regionaal op basis van het risicoprofiel belegd. Bij een beperkt aantal slachtoffers (< 10) kan de basis ontsmettingseenheid ingezet worden. Intussen kunnen slachtoffers door een tankautospuit met de aanwezige middelen ontsmet worden.

De basis ontsmettingseenheid kan tevens de ingezette brandweereenheden met persoonlijke beschermingsmiddelen zodanig ontsmetten dat hulpverleningspersoneel veilig uit het pak kan. Deze eenheid speelt op lokale schaal een rol in de arbeidshygiënische ontsmetting van eenheden. De opkomsttijd van deze basis ontsmettingseenheid is afhankelijk van het (inter) regionaal samenwerkingsverband. Het regionaal risicoprofiel biedt aanknopingspunten voor de gewenste opkomsttijd voor deze eenheden in de regio.

Deze eenheden kunnen de volgende taken vervullen:

• Leveren van personeel en middelen voor het ontsmetten van kleine aantallen (<10) (niet) mobiele slachtoffers.
• Leveren van personeel en middelen om een beperkt aantal hulpverleners schoon te maken bij lokale incidenten.
• Ingezette brandweereenheden met persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen ontsmetten zodat hulpverleningspersoneel veilig uit het pak kan.
• Het beperkt leveren van eenvoudige detectiemiddelen voor het vaststellen van besmettingen (AGS).

Bij grote aantallen slachtoffers dienen de landelijke grootschalige ontsmettingseenheden ingezet te worden. Zij kunnen ingezet worden om capaciteit te leveren voor de ontsmetting, ook kunnen ze ingezet worden om kennis en expertise te leveren (bij standaardafwijking). De opkomsttijd van de GOE is maximaal 2 uur en heeft een capaciteit van 90 slachtoffers per uur. Intussen kunnen slachtoffers op een afgezonderde locatie worden ondergebracht.

Deze kunnen de volgende taken vervullen:

• Leveren van personeel en middelen voor het ontsmetten van grote aantallen (>10) (niet) mobiele slachtoffers .
• Leveren van personeel en middelen om grote aantallen hulpverleners schoon te maken in het kader van arbeidshygiëne bij onder andere grote branden of incidenten zoals de brand bij Chemiepack Moerdijk.
• Adviseren over ontsmetting van mensen, dieren, materieel en infrastructuur (AGS ontsmetting) en kan fungeren als intermediair tussen (andere) diensten ten behoeve van ontsmetting.
• Het leveren van extra detectiemiddelen voor het vaststellen van besmettingen en het controleren van de effectiviteit van ontsmetting (AGS).