Beste Oma,
Ik weet niet of je het filmpje al gezien hebt. Maar past in je interessegebied.
Dank je wel, Matth. Ik kende het filmpje niet en heb het 18 minuten met aandacht bekeken. Het ging hier om een bomexplosie in een vuilnisbak in een winkelcentrum waarbij mosterdgas is vrijgekomen.
Ik heb tijdens een bekijken van het filmpje een paar krabbels gemaakt:
* Tempo, onlangs heb ik een andere oefening bekeken (grootschalige optreden ambulance). Ik mis het tempo, het gaat allemaal op zijn elfendertigst.
* Gebruik van aluminiumfolie.
* Defensie ter plaatse voor de brandweer de hotzone betreedt.
* Geen triage van gewonden door brandweer in hotzone. Een schreeuwend slachtoffer met pijnlijk been gaat eerder op de brancard dan bewusteloos slachtoffer.
* Gewonden door instorting. Bij deze slachtoffers kan makkelijk een spanningspneumothorax ontstaan. Hoe lost de brandweer dit op aangezien het levensbedreigend letsel is.
* Geen pijnbestrijding in hotzone. Gillende mensen met fracturen worden op de brancard gekwakt. Het is een stuk prettiger als je deze mensen Fentanyl in neusgaten spuit.
* T1 slachtoffer - bewusteloos deco in, geen ademweg veilig gesteld.
Voorts zou je bij mosterdgas en detonatie van een explosief ook meer ernstig letsel verwachten, bijv. levensbedreigende bloedingen (scherfverwondingen of traumatisch amputaties, grote brandwonden, acuut longoedeem, dyspneu, enz.