Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 19472 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:51:51
Citaat van: Oma link=msg=1368550 date=1440415910
Alleen vroeg iemand in topic eerste hulp of hij als burger een gordel door kan snijden. Dat kan zonder enig probleem.

Dat het vreselijk ingewikkeld is voor brandweer en diverse mensen elkaar toestemming moeten vragen is niet zo relevant.

Je kunt niet zomaar beweren dat het bevrijden van een bekneld ongevalsslachtoffer door het lossnijden van de gordel zonder enig probleem kan.
behoudens dat de auto in brand staat of onder water is verdwenen is er echt geen enkele reden om onmiddelijk iemand uit een auto te moeten trekken na een grote aanrijding voor een passerende ehbo-er.
hierbij komt toch echt wel wat meer kijken: zit hij niet ergens anders ook nog bekneld.....als die gordelspanners en airbags zijn afgegaan is de snelheid dusdanig geweest dat je bedacht moet zijn op inwendig letsel.
Daarom wordt er eerst door een pleeg een infuus aangesloten zodat er bij een tensiedaling na het snijden van de gordel niet koortsachtig naar een ader moet worden gezocht.
Er komt meer bij kijken dan alleen maar die gordel snijden en daar te staan als ehbo-er zonder verder na te denken over de mogelijke gevolgen hiervan.

Ruud


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:03:01
Citaat van: RuudF link=msg=1368557 date=1440417111
Je kunt niet zomaar beweren dat het bevrijden van een bekneld ongevalsslachtoffer door het lossnijden van de gordel zonder enig probleem kan.
behoudens dat de auto in brand staat of onder water is verdwenen is er echt geen enkele reden om onmiddelijk iemand uit een auto te moeten trekken na een grote aanrijding voor een passerende ehbo-er.
hierbij komt toch echt wel wat meer kijken: zit hij niet ergens anders ook nog bekneld.....als die gordelspanners en airbags zijn afgegaan is de snelheid dusdanig geweest dat je bedacht moet zijn op inwendig letsel.
Daarom wordt er eerst door een pleeg een infuus aangesloten zodat er bij een tensiedaling na het snijden van de gordel niet koortsachtig naar een ader moet worden gezocht.
Er komt meer bij kijken dan alleen maar die gordel snijden en daar te staan als ehbo-er zonder verder na te denken over de mogelijke gevolgen hiervan.

Ruud
Eén van de basisregels: het slachtoffer niet verplaatsen. Maar moest het niet anders kunnen ...
Met het gevaar af te wijken van de vraag. Als je een bewusteloos slachtoffer in de wagen laat zitten kan je dan voor een vrije luchtweg zorgen door het hoofd te kantelen of is de bewusteloosheid ook een reden om het slachtoffer uit de wagen te nemen om hem  dan op de rug te leggen en zijn hoofd naar achter te kantelen en zijn kin te liften?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:04:48
Citaat van: RuudF link=msg=1368557 date=1440417111
Je kunt niet zomaar beweren dat het bevrijden van een bekneld ongevalsslachtoffer door het lossnijden van de gordel zonder enig probleem kan.
behoudens dat de auto in brand staat of onder water is verdwenen is er echt geen enkele reden om onmiddelijk iemand uit een auto te moeten trekken na een grote aanrijding voor een passerende ehbo-er.
hierbij komt toch echt wel wat meer kijken: zit hij niet ergens anders ook nog bekneld.....als die gordelspanners en airbags zijn afgegaan is de snelheid dusdanig geweest dat je bedacht moet zijn op inwendig letsel.
Daarom wordt er eerst door een pleeg een infuus aangesloten zodat er bij een tensiedaling na het snijden van de gordel niet koortsachtig naar een ader moet worden gezocht.
Er komt meer bij kijken dan alleen maar die gordel snijden en daar te staan als ehbo-er zonder verder na te denken over de mogelijke gevolgen hiervan.

Ruud

Waarom zou dat niet kunnen?

Ik gaf je net al aan dat deze vraag niet in het forumgedeelte staat over brandweerprocedures.

Burgers doen er goed aan om elkaar te helpen, onzin dat het wel zou mogen als de auto in brand staat. Wat is er verkeerd aan om iemand uit de auto te halen voor de auto in brand vliegt. Als je blijft kijken zonder iets te doen tot de auto in brand vliegt ben je te laat om te beginnen met je bevrijdingsactie als burger.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:10:08
Citaat van: koen mertens link=msg=1368559 date=1440417781
Eén van de basisregels: het slachtoffer niet verplaatsen. Maar moest het niet anders kunnen ...
Met het gevaar af te wijken van de vraag. Als je een bewusteloos slachtoffer in de wagen laat zitten kan je dan voor een vrije luchtweg zorgen door het hoofd te kantelen of is de bewusteloosheid ook een reden om het slachtoffer uit de wagen te nemen om hem  dan op de rug te leggen en zijn hoofd naar achter te kantelen en zijn kin te liften?

Als het slachtoffer niet bewusteloos is zal hij omstanders stijf vloeken omdat hij wil dat ze hem even helpen om uit de auto te komen. Wat wil jij dat omstanders met handen in de zak kijken en hem zeggen dat hij maar even moeten wachten op de brandweer?

De basis regel een slachtoffer niet verplaatsen telt alleen als er geen enkel gevaar is voor het slachtoffer. Iedere auto kan na een ongeval makkelijk in brand vliegen, voldoende reden om zelfs binnen de basisregels van EHBO het slachtoffer in veiligheid te brengen (bijv. in de berm leggen of op het stoeprandje zetten).

Als slachtoffer zelf mee werkt met de bevrijding hoef je als EHBO-er ook niet druk te maken over hoe het slachtoffer gaat zitten op de stoeprand, manuele fixatie van de nek bij deze slachtoffers is dan ook overbodig.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #24 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:12:58
Citaat van: koen mertens link=msg=1368559 date=1440417781
Eén van de basisregels: het slachtoffer niet verplaatsen. Maar moest het niet anders kunnen ...
Met het gevaar af te wijken van de vraag. Als je een bewusteloos slachtoffer in de wagen laat zitten kan je dan voor een vrije luchtweg zorgen door het hoofd te kantelen of is de bewusteloosheid ook een reden om het slachtoffer uit de wagen te nemen om hem  dan op de rug te leggen en zijn hoofd naar achter te kantelen en zijn kin te liften?

Zeker bij een bewusteloos slachtoffer deze niet verplaatsen, deze wordt door de ambu geplankt uit de auto bevrijd. Dit is in de LPA8 niet gewijzigd tov de LPA7. Een van de belangrijkste regels in de hulpverlening is: Do no further harm, vererger door jouw handelen niet de letsel die er al mogelijk zijn.
Wel de ademweg vrij houden en het hoofd manueel fixeren.
Ruud


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #25 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:14:40
Alleen in de amerikaanse films en televisie series vliegen auto's massaal na een aanrijding in brand.
In het echt gebeurd dat hoogst zelden
Ruud


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #26 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:15:27
Citaat van: RuudF link=msg=1368562 date=1440418378
Zeker bij een bewusteloos slachtoffer deze niet verplaatsen, deze wordt door de ambu geplankt uit de auto bevrijd. Dit is in de LPA8 niet gewijzigd tov de LPA7. Een van de belangrijkste regels in de hulpverlening is: Do no further harm, vererger door jouw handelen niet de letsel die er al mogelijk zijn.
Wel de ademweg vrij houden en het hoofd manueel fixeren.
Ruud
En de luchtweg hou je vrij door het hoofd te kantelen?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:20:05
Bij een zittend bewusteloos slachtoffer is er geen enkel risico dat de tongbasis de keelholte afsluit en hoeft het hoofd niet gekanteld te worden, beter is het om dan de chinlift toe te passen.
Bij het kantelen neem je het risico dat je een mogelijke nog stabiele wervelbreuk verergerd en het slachtoffer extra letsel toebrengt.
Ruud


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:31:19
Citaat van: RuudF link=msg=1368557 date=1440417111
Daarom wordt er eerst door een pleeg een infuus aangesloten zodat er bij een tensiedaling na het snijden van de gordel niet koortsachtig naar een ader moet worden gezocht.
Oma heeft reeds (en terecht) aangegeven dat een gordel nooit dermate een druk kan geven dat het een tamponerend effect heeft. Dat zegt ook dat het lossnijden van de gordel geen effect zal hebben op bloeding of tensiedaling ten gevolge hiervan.
Indien ik, als ambupleeg, bij een patiënt kom bij wie ik een bloeding vermoed gaat die asap eruit zonder naald en ga ik op scoop and run. Die naald zie ik dan onderweg wel, desnoods zet ik de botboor in.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2015, 14:37:56
Ja Loekie, maar dan ben jij ter plaatse en dan kun je inderdaad weloverwogen die beslissing nemen.
Hoe blij ben jij als pleeg met een ehbo-er die alvast een gordel lossnijd en je patient uit de auto rukt op basis van een fantasie dat elke auto na een aanrijding gaat branden, terwijl jij nog 10 minuten aan het rijden bent? Waar blijf je dan met je scoop and run?

Oma beweerd dat het altijd zonder probleem kan om een bekneld slachtoffer te bevrijden door ondeskundige ehbo-ers.
Ruud