Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 19178 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:17:17
Citaat van: Expert link=msg=1369039 date=1440666489
Grappig, ik gebruik dezelfde strategie!

Met dank aan de opleider die ooit lesje gaf over delier en omgang met mensen zonder tijdsbesef.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:22:45
Iedere situatie is anders en vraagt zijn eigen strategie. Je kunt bijna niet zeggen, "ik doe het altijd op die wijze", maar in algemene zin ben ik erg pragmatisch, zeker als ik een RE nastreef.

"A-stijl" doorknippen aan twee kanten, ram ertussen om ruimte te creëren, desnoods aan twee zijden tegelijk. Tijdens het spreiden zit ik er met mijn neus bovenop. Als ik zeg 'stop', wordt er gestopt. Zijwaarts op de plank en klaar is Kees. Natuurlijk moet je je kop erbij houden en ik ken het hele verhaal van "do no further harm". Dat respecteer ik natuurlijk en daar handel ik naar, maar ik geloof serieus niet dat ik de energie, die tijdens het trauma heeft ingewerkt op het lichaam met een manipulatie zal overtreffen. Net zo min als het tamponerend effect van een veiligheidsgordel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:39:54
Citaat van: Expert link=msg=1368934 date=1440611268
Met een slachtoffer dat omgekeerd in zijn gordel hangt zou ik even wachten als de situatie dit toelaat.

Als de situatie het niet toelaat en er geen professionele hulpverleners ter plaatse zijn heb je als EHBO-er een paar sterke omstanders nodig die het slachtoffer omhoog duwen in de stoel, meestal lukt het om daarna de gordel op de normale wijze te ontgrendelen (anders gordel doorsnijden terwijl helpers het slachtoffer omhoog in de stoel duwen).

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #63 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:27:31
ik ben er al weer een poosje uit !! maar kan me nog het kuster systeem heugen, dat werd ook gauw overboord gegooid.

Zijn er momenteel geen nieuwe technieken, inzichten om het allemaal wat sneller te laten verlopen??

Word er tegenwoordig meer geoefend met ambulance medewerkers ? of ervaringen gedeeld ? of blijft dat nog een zwarte vlek?
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:45:06
Citaat van: Oma link=msg=1369026 date=1440663706
Als de MMT arts je zegt 1000mg TXA in 10 minuten geef je dan 2000mg in 20 minuten of is het volgens jou zo dat je heldere opdrachten of heldere antwoorden nodig hebt, iets wat nog van veel groter belang is bij je kritisch gewonde patient.

Het is uiteraard een goede zaak als de ambulanceverpleegkundige de druk op de ketel kan houden als het te langzaam gaat, mijn vraag over bevoegdheid om de brandweer een dwingende tijslimiet op te leggen had ik gericht aan een MMT-arts omdat je op een punt kan komen waarop je besluit dat je prehospitaal wil gaan amputeren. Het is nogal frustrerend als je als arts ter plaatse die afweging hebt gemaakt en je dan met brandweer moet gaan stoeien omdat ze gaan stuiteren.

Als de brandweer onterecht dak van auto knipt terwijl er helemaal geen noodzaak is en de patient hierdoor niet in extra gevaar komt is het vooral een probleem van verzekeraars omdat een eventueel nog te repareren voertuig naar de schroothoop kan omdat de brandweer even wil spelen.

Ik heb daar zelf geen enkel probleem mee, als het slachtoffer niet kritiek is mag de brandweer zich wel even uitleven, ik ga dan wel in mijn auto zitten om patience te spelen op de iPad met de airco aan.

De brandweer werkt met tijdslimieten, en zoals eerder gezegd, die halen ze niet vaak bij extricaties. Vandaar dat als een extricatie 10 maximaal minuten mag duren ik aan de bevelvoerder de duidelijke boodschap geef dat het 5 minuten mag duren.Dat is een duidelijke mededeling, de overwegingen hierachter kan ik natuurlijk uitgebreid aan de bevelvoerder gaan uitleggen maar dan duurt t nog langer voordat de patient eruit is. Inderdaad, druk op de ketel houden bij d ebrandweer. Natuurlijk moet het veilig,maar als deur openen niet binnen 5 minuten kan terwijl dat gezien de omstandigheden en situatgie van de patient wel keihard nodig is dan moet samen met de brandweer gekeken worden naar alternatieven. e brandweer wil het graga mooi doen, alle veiligheidsmiddelen die geintroduceerd zijn gebruiken. Maar het is geen demo of oefencasus, het is een reeele situatie en dat dringt niet altijd door bij de brandweer die verder van de patient afstaat.

Als er onterecht een dakprocedure wordt uitgevoerd terwijl de AVP heeft gezegd dat het een snelle extricatie via de deur moet worden, dan is er toch wel wat misgegaan in of de communicatie en/of de uitvoering.  In dat geval grijp ik in, delays daar zit de opatient met name niet op te wachten. Ook al hebben we al tranexamine kunnen toedienen als we enigzins bij de bloedende patient kunnen, stailiseren gaat pas als je compleet bij de patient kunt, immers; time is life,
Daarentegen moet de veiligheid van eenieder wel gewaarborgd worden/blijven. Er zijn situaties geweest dat de brandweer bij een extricatie voor fouten/ongelukken is behoed door dwingend adviserend optreden van de AVP en ACH. Het tempo van extricatie is een nauw proces van AVP en bevelvoerder brandweer.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:47:23
Citaat van: Expert link=msg=1369039 date=1440666489
Grappig, ik gebruik dezelfde strategie!

Zie je wel,  iets met tempus fugit  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:35:19
Citaat van: RuudF link=msg=1368566 date=1440418805
Bij een zittend bewusteloos slachtoffer is er geen enkel risico dat de tongbasis de keelholte afsluit en hoeft het hoofd niet gekanteld te worden, beter is het om dan de chinlift toe te passen.
Bij het kantelen neem je het risico dat je een mogelijke nog stabiele wervelbreuk verergerd en het slachtoffer extra letsel toebrengt.
Ruud
Als er geen risico is dat de luchtweg wordt afgesloten door de tong bij een bewusteloos zittend slachtoffer waarom voer je dan de chinlift uit? Ik ben het trouwens niet eens met deze stelling. Bij elk bewusteloos slachtoffer, zittend of liggend moet je voor een vrije luchtweg zorgen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 28 augustus 2015, 12:03:54
Citaat van: koen mertens link=msg=1369151 date=1440707719
Als er geen risico is dat de luchtweg wordt afgesloten door de tong bij een bewusteloos zittend slachtoffer waarom voer je dan de chinlift uit? Ik ben het trouwens niet eens met deze stelling. Bij elk bewusteloos slachtoffer, zittend of liggend moet je voor een vrije luchtweg zorgen.

Dat is erg zwart/wit. Bij elke bewusteloos slachtoffer moet je onderzoek uitvoren en de noodzaak tot het creeren van een vrije luchtweg vaststellen. Iedere zittend of liggend slachtoffer met een niet hoorhare ademhaling van normale frequentie kun je rustig passief bewaken i.p.v. actief behandelen. Do no further harm!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

helm

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:35:45
Is er ook geen kans op Harness Suspension Trauma ook bekend als hangtrauma?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 28 augustus 2015, 23:58:16
Volgens mij hadden we het hier niet over een hangtrauma. Een niet hoorbare ademhaling behoeft geen handeling. Ongeacht de houding.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon