Als de MMT arts je zegt 1000mg TXA in 10 minuten geef je dan 2000mg in 20 minuten of is het volgens jou zo dat je heldere opdrachten of heldere antwoorden nodig hebt, iets wat nog van veel groter belang is bij je kritisch gewonde patient.
Het is uiteraard een goede zaak als de ambulanceverpleegkundige de druk op de ketel kan houden als het te langzaam gaat, mijn vraag over bevoegdheid om de brandweer een dwingende tijslimiet op te leggen had ik gericht aan een MMT-arts omdat je op een punt kan komen waarop je besluit dat je prehospitaal wil gaan amputeren. Het is nogal frustrerend als je als arts ter plaatse die afweging hebt gemaakt en je dan met brandweer moet gaan stoeien omdat ze gaan stuiteren.
Als de brandweer onterecht dak van auto knipt terwijl er helemaal geen noodzaak is en de patient hierdoor niet in extra gevaar komt is het vooral een probleem van verzekeraars omdat een eventueel nog te repareren voertuig naar de schroothoop kan omdat de brandweer even wil spelen.
Ik heb daar zelf geen enkel probleem mee, als het slachtoffer niet kritiek is mag de brandweer zich wel even uitleven, ik ga dan wel in mijn auto zitten om patience te spelen op de iPad met de airco aan.
De brandweer werkt met tijdslimieten, en zoals eerder gezegd, die halen ze niet vaak bij extricaties. Vandaar dat als een extricatie 10 maximaal minuten mag duren ik aan de bevelvoerder de duidelijke boodschap geef dat het 5 minuten mag duren.Dat is een duidelijke mededeling, de overwegingen hierachter kan ik natuurlijk uitgebreid aan de bevelvoerder gaan uitleggen maar dan duurt t nog langer voordat de patient eruit is. Inderdaad, druk op de ketel houden bij d ebrandweer. Natuurlijk moet het veilig,maar als deur openen niet binnen 5 minuten kan terwijl dat gezien de omstandigheden en situatgie van de patient wel keihard nodig is dan moet samen met de brandweer gekeken worden naar alternatieven. e brandweer wil het graga mooi doen, alle veiligheidsmiddelen die geintroduceerd zijn gebruiken. Maar het is geen demo of oefencasus, het is een reeele situatie en dat dringt niet altijd door bij de brandweer die verder van de patient afstaat.
Als er onterecht een dakprocedure wordt uitgevoerd terwijl de AVP heeft gezegd dat het een snelle extricatie via de deur moet worden, dan is er toch wel wat misgegaan in of de communicatie en/of de uitvoering. In dat geval grijp ik in, delays daar zit de opatient met name niet op te wachten. Ook al hebben we al tranexamine kunnen toedienen als we enigzins bij de bloedende patient kunnen, stailiseren gaat pas als je compleet bij de patient kunt, immers; time is life,
Daarentegen moet de veiligheid van eenieder wel gewaarborgd worden/blijven. Er zijn situaties geweest dat de brandweer bij een extricatie voor fouten/ongelukken is behoed door dwingend adviserend optreden van de AVP en ACH. Het tempo van extricatie is een nauw proces van AVP en bevelvoerder brandweer.