Ja, maar wel eigen veiligheid eerst. Als je als MUG arts uitstapt, en 1 slachtoffer in de auto ziet zitten, met het 2de slachtoffer ernaast op de grond omdat 'ie de airbag gekopt heeft, zal je ook niet vrolijker worden.
Waar ga je een slachtoffer trouwens laten? Op 't asfalt in de regen, of bij Janneke en Mieke op de keukenstoel met wat koffie uit de Senseo?
Slachtoffer aanspreekbaar houden en situatie inschatten: zijn er zichtbare letsels, lekt er brandstof, is het so aanspreekbaar en alert, airbags eruit etc?
Dus steeds de afweging maken lijkt me. Je wil echt geen airbag tegen je hoofd krijgen als EHBO'er. Brandblussertje of 10 laten aanrukken, want dewelke in auto's zitten zijn toch niets waard, en preventief opstellen.
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om te weten hoe iemand te reanimeren, dan hoe iemand uit een verkreukelde veiligheidskooi te peuteren omdat er brand zou kunnen ontstaan.
Moet je natuurlijk wel mensen hebben die CPR kennen, in plaats van toeschouwers die handjes draaien koekenbakken zwaaien omdat ze op school hebben geleerd blokfluit te spelen, maar niet hoe CPR toe te passen.
De brandweer kent trouwens 2 soorten bevrijding, 1 die "lang" mag duren, en een crashbevrijding dewelke zeer snel moet gaan voor wanneer er acuut levensgevaar in.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hulpverlener door een airbag is geraakt. Bij de meeste aanrijdingen is de airbag al geactiveerd waardoor het geen enkel risicio meer vormt voor omstanders en/of hulpverleners.
Een slachtoffer dat zelf de auto wil verlaten kan gewoon door omstanders geholpen worden, bijv. door de veiligheidsgordel door te snijden. Als het slachtoffer buiten bewustzijn is doen omstanders er ook verstandig aan om de veiligheidsgordel door te snijden en na te gaan of je het slachtoffer met 1 ruk uit het voertuig kan trekken zodra er wel brand uitbreekt. Je bent namelijk te laat om te beginnen het slachtoffer vrij te maken zodra er brand uit breekt.
Slachtoffers kunnen best even in de regen zitten of aan de keukentafel. In de berm of op de stoeprand is het ook veiliger dan in het autowrak.
Omstanders kunnen geen brandblussertje of 10 laten aanrukken, omstanders moeten het doen met een paar kleine brandblussertjes uit auto's van andere omstanders. Het zegt dus dat ze niet of nauwelijks nog in staat zullen zijn om een beginnende autobrand direct te blussen.
Het is vreemd om CPR wel erg belangrijk te vinden maar het bevrijden van een slachtoffer uit een wrak d.m.v. het doorsnijden van autogordel niet. Hoe wil je iemand reanimeren als hij in een autowrak zit met de autogordel om?
CPR heeft eventueel nut als de hartstilstand is ontstaan voor het moment van impact, als het een traumatisch arrest is heeft CPR geen nut.
Of een autowrak een onveilige plek is na een ongeval is volledig afhankelijk van het ongeval. Als na elk ongeval de inzittenden verplaatst zouden worden (uit de auto gehaald worden) zouden bij meer slachtoffers ernstiger letsel zijn/eraan overhouden dan dat je ze laat zitten denk ik zo. Of ik iemand uit de auto haal na een ongeval is helemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Slachtoffers die zelf uit een autowrak willen en even wat hulp van omstanders nodig hebben van omstanders om vrij te komen lopen geen ernstiger letsel op omdat jij dat denkt.
Onderzoek toont zelfs aan dat slachtoffers die door hulpverleners uit wrak worden gehaald een hoger risico lopen op verergering van letsel dan slachtoffers die zich zelf kunnen bevrijden met wat assistentie van anderen.