Veiligheidsgordel doorsnijden

Auteur Topic: Veiligheidsgordel doorsnijden  (gelezen 19441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2015, 08:48:24
Citaat van: Crepusculum link=msg=1380859 date=1446073276
Ja, maar wel eigen veiligheid eerst. Als je als MUG arts uitstapt, en 1 slachtoffer in de auto ziet zitten, met het 2de slachtoffer ernaast op de grond omdat 'ie de airbag gekopt heeft, zal je ook niet vrolijker worden.

Waar ga je een slachtoffer trouwens laten?  Op 't asfalt in de regen, of bij Janneke en Mieke op de keukenstoel met wat koffie uit de Senseo?

Slachtoffer aanspreekbaar houden en situatie inschatten: zijn er zichtbare letsels, lekt er brandstof, is het so aanspreekbaar en alert, airbags eruit etc?

Dus steeds de afweging maken lijkt me. Je wil echt geen airbag tegen je hoofd krijgen als EHBO'er. Brandblussertje of 10 laten aanrukken, want dewelke in auto's zitten zijn toch niets waard, en preventief opstellen.

Ik denk dan ook dat het belangrijker is om te weten hoe iemand te reanimeren, dan hoe iemand uit een verkreukelde veiligheidskooi te peuteren omdat er brand zou kunnen ontstaan.
Moet je natuurlijk wel mensen hebben die CPR kennen, in plaats van toeschouwers die handjes draaien koekenbakken zwaaien omdat ze op school hebben geleerd blokfluit te spelen, maar niet hoe CPR toe te passen.

De brandweer kent trouwens 2 soorten bevrijding, 1 die "lang" mag duren, en een crashbevrijding dewelke zeer snel moet gaan voor wanneer er acuut levensgevaar in.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hulpverlener door een airbag is geraakt. Bij de meeste aanrijdingen is de airbag al geactiveerd waardoor het geen enkel risicio meer vormt voor omstanders en/of hulpverleners.

Een slachtoffer dat zelf de auto wil verlaten kan gewoon door omstanders geholpen worden, bijv. door de veiligheidsgordel door te snijden. Als het slachtoffer buiten bewustzijn is doen omstanders er ook verstandig aan om de veiligheidsgordel door te snijden en na te gaan of je het slachtoffer met 1 ruk uit het voertuig kan trekken zodra er wel brand uitbreekt. Je bent namelijk te laat om te beginnen het slachtoffer vrij te maken zodra er brand uit breekt.

Slachtoffers kunnen best even in de regen zitten of aan de keukentafel. In de berm of op de stoeprand is het ook veiliger dan in het autowrak.

Omstanders kunnen geen brandblussertje of 10 laten aanrukken, omstanders moeten het doen met een paar kleine brandblussertjes uit auto's van andere omstanders. Het zegt dus dat ze niet of nauwelijks nog in staat zullen zijn om een beginnende autobrand direct te blussen.

Het is vreemd om CPR wel erg belangrijk te vinden maar het bevrijden van een slachtoffer uit een wrak d.m.v. het doorsnijden van autogordel niet. Hoe wil je iemand reanimeren als hij in een autowrak zit met de autogordel om?

CPR heeft eventueel nut als de hartstilstand is ontstaan voor het moment van impact, als het een traumatisch arrest is heeft CPR geen nut.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1380860 date=1446073572
Of een autowrak een onveilige plek is na een ongeval is volledig afhankelijk van het ongeval. Als na elk ongeval de inzittenden verplaatst zouden worden (uit de auto gehaald worden) zouden bij meer slachtoffers ernstiger letsel zijn/eraan overhouden dan dat je ze laat zitten denk ik zo. Of ik iemand uit de auto haal na een ongeval is helemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse.

Slachtoffers die zelf uit een autowrak willen en even wat hulp van omstanders nodig hebben van omstanders om vrij te komen lopen geen ernstiger letsel op omdat jij dat denkt.

Onderzoek toont zelfs aan dat slachtoffers die door hulpverleners uit wrak worden gehaald een hoger risico lopen op verergering van letsel dan slachtoffers die zich zelf kunnen bevrijden met wat assistentie van anderen.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #81 Gepost op: 29 oktober 2015, 17:24:29
Citaat van: Oma link=msg=1380867 date=1446104904
Onderzoek toont zelfs aan dat slachtoffers die door hulpverleners uit wrak worden gehaald een hoger risico lopen op verergering van letsel dan slachtoffers die zich zelf kunnen bevrijden met wat assistentie van anderen.

Hiervoor verwijs ik graag naar volgende link: http://emj.bmj.com/content/early/2015/09/11/emermed-2014-204553.full?sid=26b38e95-f1cc-4700-bad3-2938b28efa4a
Dit onderzoek, wat een herhaling is van een eerder door hen uitgevoerd onderzoek om meer variabelen in de slachtoffers te verkrijgen, toont aan dat zelfextricatie het minst beweging van de wervelkolom veroorzaakt. Crepusculum, raad eens welke methode het meest beweging veroorzaakt?  ;)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #82 Gepost op: 29 oktober 2015, 19:38:56
Citaat van: Oma link=msg=1380867 date=1446104904
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hulpverlener door een airbag is geraakt. Bij de meeste aanrijdingen is de airbag al geactiveerd waardoor het geen enkel risicio meer vormt voor omstanders en/of hulpverleners.

Een slachtoffer dat zelf de auto wil verlaten kan gewoon door omstanders geholpen worden, bijv. door de veiligheidsgordel door te snijden. Als het slachtoffer buiten bewustzijn is doen omstanders er ook verstandig aan om de veiligheidsgordel door te snijden en na te gaan of je het slachtoffer met 1 ruk uit het voertuig kan trekken zodra er wel brand uitbreekt. Je bent namelijk te laat om te beginnen het slachtoffer vrij te maken zodra er brand uit breekt.

Slachtoffers kunnen best even in de regen zitten of aan de keukentafel. In de berm of op de stoeprand is het ook veiliger dan in het autowrak.

Omstanders kunnen geen brandblussertje of 10 laten aanrukken, omstanders moeten het doen met een paar kleine brandblussertjes uit auto's van andere omstanders. Het zegt dus dat ze niet of nauwelijks nog in staat zullen zijn om een beginnende autobrand direct te blussen.

Het is vreemd om CPR wel erg belangrijk te vinden maar het bevrijden van een slachtoffer uit een wrak d.m.v. het doorsnijden van autogordel niet. Hoe wil je iemand reanimeren als hij in een autowrak zit met de autogordel om?

CPR heeft eventueel nut als de hartstilstand is ontstaan voor het moment van impact, als het een traumatisch arrest is heeft CPR geen nut.

Slachtoffers die zelf uit een autowrak willen en even wat hulp van omstanders nodig hebben van omstanders om vrij te komen lopen geen ernstiger letsel op omdat jij dat denkt.

Onderzoek toont zelfs aan dat slachtoffers die door hulpverleners uit wrak worden gehaald een hoger risico lopen op verergering van letsel dan slachtoffers die zich zelf kunnen bevrijden met wat assistentie van anderen.

Daarom ook dat ik zeg dat je de situatie moet afwegen (is so aanspreekbaar of niet, pols of niet, ...). Als iemand zonder pols of ademhaling achter het stuur zit, haal je hem er uiteraard zo snel mogelijk uit om CPR op te starten. Daarin ben ik het dus volledig eens met je. Treat first what kills first. CPR op een aanspreekbaar persoon met pols en adequate AH heb ik nog niet moeten doen.  ;)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #83 Gepost op: 29 oktober 2015, 19:56:49
Citaat van: Loekie link=msg=1380940 date=1446135869
Hiervoor verwijs ik graag naar volgende link: http://emj.bmj.com/content/early/2015/09/11/emermed-2014-204553.full?sid=26b38e95-f1cc-4700-bad3-2938b28efa4a
Dit onderzoek, wat een herhaling is van een eerder door hen uitgevoerd onderzoek om meer variabelen in de slachtoffers te verkrijgen, toont aan dat zelfextricatie het minst beweging van de wervelkolom veroorzaakt. Crepusculum, raad eens welke methode het meest beweging veroorzaakt?  ;)

Uiteraard die methode waarbij het slachtoffer er zelf uit kan komen. Maar de ongelukken waarbij een auto in brand vliegt, zijn meestal ook dermate zwaar dat er een serieuze vervorming is van kreukelzone en passagiersruimte.

Wat betreft de airbags: hier in België worden hulpverleners er echt wel op gewezen dat airbags potentieel zeer gevaarlijk zijn. De ambudienst hier heeft dan ook gewoon een airbaghoes mee, net zoals de hulpverleningswagens van de brandweer. En die hoezen gaan er sowieso op indien de airbag er niet uit is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 29 oktober 2015, 21:35:20
Citaat van: Crepusculum link=msg=1380955 date=1446145009
Uiteraard die methode waarbij het slachtoffer er zelf uit kan komen. Maar de ongelukken waarbij een auto in brand vliegt, zijn meestal ook dermate zwaar dat er een serieuze vervorming is van kreukelzone en passagiersruimte.

Wat betreft de airbags: hier in België worden hulpverleners er echt wel op gewezen dat airbags potentieel zeer gevaarlijk zijn. De ambudienst hier heeft dan ook gewoon een airbaghoes mee, net zoals de hulpverleningswagens van de brandweer. En die hoezen gaan er sowieso op indien de airbag er niet uit is.

Auto's kunnen ook bij geringe schade in brand vliegen, zelfs als er serieuze vervorming van de passagiersruimte is ontstaan is het geen enkel argument  voor omstanders om niet iemand in nood uit het wrak te probere te helpen.

Hoeveel Belgische ambulancemedewerkers zijn er in het ziekenhuis terecht gekomen omdat er een airbag af is gegaan terwijl ze iemand hulp verleenden? Hoe vaak is er in Belgie een airbag afgegaan terwijl er een airbaghoes was aangebracht?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #85 Gepost op: 29 oktober 2015, 23:00:31
Citaat van: Oma link=msg=1380983 date=1446150920
Auto's kunnen ook bij geringe schade in brand vliegen, zelfs als er serieuze vervorming van de passagiersruimte is ontstaan is het geen enkel argument  voor omstanders om niet iemand in nood uit het wrak te probere te helpen.

Hoeveel Belgische ambulancemedewerkers zijn er in het ziekenhuis terecht gekomen omdat er een airbag af is gegaan terwijl ze iemand hulp verleenden? Hoe vaak is er in Belgie een airbag afgegaan terwijl er een airbaghoes was aangebracht?

Dat ik weet? Niet vaak tot niet. Maar ik heb ook (gelukkig maar) nog niet vaak gehoord dat een auto in brand vliegt met de geknelde bestuurder er nog in. Ik gok dat 7/10 gevallen van een "rokend en brandend" voertuig na vko gevallen zijn van rokende radiators en airbagrook.

Maar ik ben het absoluut eens dat wanneer er tekenen zijn van nakende brand, men de slachtoffers eruit moet halen. In alle andere gevallen zou ik ze laten zitten tot de versterkingstroepen komen.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #86 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:13:59
Citaat van: Crepusculum link=msg=1380955 date=1446145009
Uiteraard die methode waarbij het slachtoffer er zelf uit kan komen. Maar de ongelukken waarbij een auto in brand vliegt, zijn meestal ook dermate zwaar dat er een serieuze vervorming is van kreukelzone en passagiersruimte.

Wat betreft de airbags: hier in België worden hulpverleners er echt wel op gewezen dat airbags potentieel zeer gevaarlijk zijn. De ambudienst hier heeft dan ook gewoon een airbaghoes mee, net zoals de hulpverleningswagens van de brandweer. En die hoezen gaan er sowieso op indien de airbag er niet uit is.

Lang niet alle ambudiensten ...

Heb (tot nu toe) nog nooit een airbag gekopt of zien afgaan een tijd na impact.  Er vliegen veel meer auto's/vrachtwagens in de fik dus, dan airbags die "spontaan" afgaan.  ;)

Al is er wel onderstaand filmpje wat veel gebruikt wordt om dit toch aan te tonen. Alleen laten de meesten het geluid weg of negeren de uitleg. En negeren of hebben nog nooit het 2de filmpje gezien.

TV footage of airbag injuring fireman
https://www.youtube.com/watch?v=b1Qj75pbl8o

Verdere uitleg over het incident en waarom het afgegaan is:
https://www.youtube.com/watch?v=AawsBJ7r-PE


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder


helm

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 12 december 2015, 18:50:26
De politie zei eerder dat twee auto's op elkaar waren gebotst en in elk geval één daarvan in brand was gevlogen. De VerkeersInformatieDienst (VID) sprak van twee auto's die in brand stonden door een ongeluk met meerdere auto's. Volgens een journalist die bij de plek van het ongeluk aanwezig is, is een van de auto's ontploft.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24870473/__A32_dicht_door_ongeluk__.html


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #89 Gepost op: 13 december 2015, 01:23:29
Ik dacht altijd dat ontploffende auto's niet meer voorkwamen door veiligheidsmaatregelen zoals dat de tank open scheurt ipv ontploft of de gastank bij overdruk het gas laat ontsnappen. In dit geval was er dan toch iets niet in orde.
Zijn deze risico's groot dan want zie brandweermannen als ze een auto blussen ze er altijd dicht bij staan. Lijkt me dat het pak niet beschermt tegen een ontploffing.