Gaat het nu om de brandweer van Delfzijl zelf? Volgens mij heeft Falck een brandweerpost met gaspakdragers op het chemiepark.. Kan dit misschien de reden zijn om het gaspakkenteam van Delfzijl zelf op te heffen?
Het gaat inderdaad om de overheidsbrandweer.
In mijn ogen kan het afschaffen van een gaspakkenteam bij de overheidsbrandweer niet omdat men besloten heeft de brandweerzorg in een petro-chemisch industriegebied uit te besteden aan een privaat bedrijf, tenzij het bedrijf ook taken overneemt van de overheidsbrandweer bij incidenten met gevaarlijke stoffen in het gehele verzorgingsgebied van overheidsbrandweer Delfzijl.
In Qatar hebben we ontzettend veel petro-chemische bedrijven en twee zeer grote industriesteden. Veel bedrijven hebben verplicht een eigen bedrijfsbrandweer, Qatar Petroleum heeft een groot overkoepelend brandweerkorps. Een aantal grote bedrijven heeft een eigen medische dienst inclusief ambulancezorg.
Het zegt niet dat overheidsbrandweer en - ambulancedienst daarom taken afstoten of blind vertrouwen op deze private bedrijven. De overheidsbrandweer en de publieke, nationale ambulancedienst kunnen zelfs eigen gaspakdragers naar een incident sturen op een bedrijfsterrein om de Officier van Dienst te informeren wat de bedrijfsbrandweer aan het doen is.
Wij maken het regelmatig mee dat deze private boys zeer snel doorgeven dat de situatie onder controle is terwijl overheidsbrandweer en/of -ambulancedienst er iets anders over denken. De informatie die wij krijgen is dan afkomstig van HART-paramedics of HAZMAT-brandweermensen die in gaspak een kijkje hebben genomen op de plek van het incident.
Als je de rapporten leest van de Nederlandse Onderzoeksraad ontdek je snel dat de private sector de neiging heeft om lekkage of incident te bagatelliseren. Het lijkt mij daarom geen slechte zaak dat je als overheidsbrandweer niet blind gaat varen op een sitrep van Falck of een bedrijfsbrandweer maar je ook je eigen gaspakteam de hotzone instuurt.