GRIP 1 (verwarde man in woning) Kapelweg - Amersfoort 26-08-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (verwarde man in woning) Kapelweg - Amersfoort 26-08-2015  (gelezen 7878 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2015, 13:53:57
Citaat van: bart007 link=msg=1369031 date=1440664308
Zou tegen de zin in van betrokkene met IBS kunnen:
Bron: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/Universitair_Centrum_Psychiatrie/Patienten/Opname/GedwongenOpnameMetEenIBS/Paginas/default.aspx

Als je wel hulp aanvaard, maar daar later op terugkomt heb je waarschijnlijk je IBS ontlopen.

Ik heb veel, heel veel mensen in verschillende toestanden aan de crisisdienst gepresenteerd. Slechts een enkeling kreeg een IBS. Vooral over het onmiddelijk dreigend gevaar zit er wel eens een denkverschil tussen de politie en de GGZ.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

P1216

• Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • geintresseerd in hulpverlening oa Politie
Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2015, 14:37:42
Dank voor uw uitleg van IBS, weer wat geleerd.
Is het niet noodzakelijk om veel gemakelijker zoiets in te zetten bij cliënten? Deze week ging het ook al erg fout in Den Haag waarbij meerdere mensen zijn aangevallen met een gevaarlijke stof!
Dan kom ik toch snel op de maatregel: gevaar voor omgeving!

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2015, 15:01:38
Er zitten wel meer haken en ogen aan dan alleen een gevaar vormen voor jezelf danwel je omgeving. Zo dient het gevaar voort te komen uit de stoornis en moet gedwongen opname de enige manier zijn om dit gevaar te voorkomen / weg te nemen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

guest12562

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2015, 15:37:35
Als jij je huis op dreigt te blazen, tegenwoordig een aardige modegril aan het worden, dan voldoe je volgens mij aan gevaar voor je omgeving.
Volgens mij zit de politie daar ook zo in.

Probleem is echter dat de zorg de mensen en middelen niet meer heeft en de grens van het iemand opnemen heeft verhoogd, net als de mensen die vroeger een te laag IQ hadden om zelfstandig te wonen tegenwoordig juist wel zelfstandig wonen, omdat deze grens naar beneden is bijgesteld.
Alles staat in relatie tot financiële mogelijkheden, dat is dus het probleem wat wij als hulpverleners op straat vrijwel wekelijks zo niet dagelijks constateren en dat is dus al een paar jaar aan de gang.
De overheid heeft veel geldstromen richting allerlei soorten zorg weggenomen, met als gevolg veel meer mensen die het eigenlijk niet kunnen op zichzelf of op straat zijn aangewezen met alle gevolgen van dien, o.a. dit soort gevolgen zie je dus toenemen.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2015, 15:57:30
Citaat van: Breathe link=msg=1369098 date=1440682655
Als jij je huis op dreigt te blazen, tegenwoordig een aardige modegril aan het worden, dan voldoe je volgens mij aan gevaar voor je omgeving.
Volgens mij zit de politie daar ook zo in.
De situatie moet niet aan 1 van de criteria voldoen, maar ook aan de anderen !

Verder heeft de gezondheidszorg m.i. in dit geval geen aandeel in de aanvraag en goedkeuring van een I.B.S.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:05:36
Citaat van: bart007 link=msg=1369102 date=1440683850
De situatie moet niet aan 1 van de criteria voldoen, maar ook aan de anderen !
Inderdaad. De persoon in kwestie moet laten blijken dat hij niet vrijwillig wil worden opgenomen, het gevaar moet voortkomen uit een psychiatrische stoornis en opname moet de enige manier zijn om dit gevaar weg te nemen.

Citaat van: bart007 link=msg=1369102 date=1440683850
Verder heeft de gezondheidszorg m.i. in dit geval geen aandeel in de aanvraag en goedkeuring van een I.B.S.
Een onafhankelijk psychiater, of in uitzondering een arts, van de crisisdienst moeten de patient beoordelen om een 'stoornis van de geestesvermogen' vast te stellen. In spoedgevallen voldoet een 'ernstig vermoeden' hiervan. Bij de bekrachtiging danwel ontkrachtiging van de IBS moet in ieder geval een verklaring van een onafhankelijke psychiater zijn.

guest12562

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2015, 17:25:05
Mmm het wordt wel duidelijker nu, maar dat neemt niet weg dat dit soort processen tijd kosten en ik ben dan bang dat er tot die tijd niets gebeurt?

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2015, 17:44:03
Citaat van: Breathe link=msg=1369121 date=1440689105
Mmm het wordt wel duidelijker nu, maar dat neemt niet weg dat dit soort processen tijd kosten en ik ben dan bang dat er tot die tijd niets gebeurt?

Vanaf het moment dat de IBS is afgegeven kan degene worden opgenomen in een (gesloten) instelling. Dit moet binnen 1 dag na afgifte van de IBS gebeuren. Eenmaal in de instelling wordt binnen 5 dagen door een rechter getoetst of de IBS terecht is afgegeven. Wanneer de IBS terecht is moet de persoon kan de persoon in principe 3 weken opgenomen blijven. Wanneer de IBS, volgens de rechter, onterecht is afgegeven mag de persoon zijn spullen pakken en vertrekken of op vrijwillige basis blijven. Wanneer iemand op vrijwillige basis binnen de (gesloten) instelling verblijft en weg wil moet deze eerst beoordeeld worden door een onafhankelijk psychiater op de criteria voor IBS. Zodoende kan er alsnog een IBS worden aangevraagd als dit noodzakelijk is.

guest12562

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2015, 21:17:24
Dat gedeelte is helder nu, maar het gaat mij meer om het proces daarvoor, want dat is dus de tijd dat er eventueel weer wat kan gebeuren....

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2015, 22:17:28
Welk gedeelte ervoor bedoel je precies?