Hoog Risico Beveiliging Koninklijke Marechaussee

Auteur Topic: Hoog Risico Beveiliging Koninklijke Marechaussee  (gelezen 11255 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2015, 02:08:21
Citaat van: Sven82 link=msg=1369133 date=1440698177
Interviews worden voor beveiliging van bepaalde vluchten gedaan door particuliere beveiligers aangezien de luchthavenexploitant sinds de wijziging van de Luchtvaartwet (2005 dacht ik) verantwoordelijk is voor de beveiliging.

De interviews (profiling) vind al veel langer plaats, dat heeft helemaal niets met de wijziging van de luchtvaartwet te maken maar met internationale afspraken en eisen. Ten tijde van de Golfoorlog vond er bijvoorbeeld ook profiling plaats bij vluchten van Britse en Franse maatschappijen. Daarna alleen nog op vluchten van Amerikaanse maatschappijen en vluchten naar Israel.

Alleen is de rol van de KMAR (daarvoor de Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie) met de wijziging van de luchtvaartwet anders geworden in het hele beveiligingsproces. Voor de wijziging was de KMAR eindverantwoordelijk voor de uitvoering, en was er bij de profile bijvoorbeeld altijd een (opper) wachtmeester aanwezig. Na de wijziging is de exploitant van de luchthaven eindverantwoordelijk, maar wordt de KMAR uiteraard wel ingeschakeld wanneer er problemen zijn. De uitvoering van de beveiliging en ook de profiling is (en was) een taak die door particuliere beveiligers wordt gedaan.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2015, 02:34:19
Citaat van: Fletwed link=msg=1369131 date=1440695784
Gaan ze alle of selectief de passagiers van een hoog-risico vlucht interviewen?

Alle passagiers

Citaat van: Fletwed link=msg=1369131 date=1440695784
En wat voor vragen zullen dat zijn: Vragen als: waarom gaat u naar X?

Ik zou zeggen, lees eens dit rapport van de Nationale Ombudsman:

https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapporten/980091_97.03338_.pdf

Overigens is dit rapport dus geschreven in 1998, dus toen de KMAR nog eindverantwoordelijk was. Sindsdien is dus de eindverantwoordelijk van de beveiliging, en dus ook de Profile Check, naar de luchthaven overgegaan, en is de check uiteraard inhoudelijk anders geworden, maar je krijgt wel een beeld van de soort vragen die gesteld (kunnen) worden.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2015, 09:29:39
De interviews (profiling) vind al veel langer plaats, dat heeft helemaal niets met de wijziging van de luchtvaartwet te maken maar met internationale afspraken en eisen. Ten tijde van de Golfoorlog vond er bijvoorbeeld ook profiling plaats bij vluchten van Britse en Franse maatschappijen. Daarna alleen nog op vluchten van Amerikaanse maatschappijen en vluchten naar Israel.

Alleen is de rol van de KMAR (daarvoor de Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie) met de wijziging van de luchtvaartwet anders geworden in het hele beveiligingsproces. Voor de wijziging was de KMAR eindverantwoordelijk voor de uitvoering, en was er bij de profile bijvoorbeeld altijd een (opper) wachtmeester aanwezig. Na de wijziging is de exploitant van de luchthaven eindverantwoordelijk, maar wordt de KMAR uiteraard wel ingeschakeld wanneer er problemen zijn. De uitvoering van de beveiliging en ook de profiling is (en was) een taak die door particuliere beveiligers wordt gedaan.
Klopt. Ik zie net dat ik het wat onhandig had verwoord.