Maar slachtoffers zijn daar sneller in het ziekenhuis en de MUG wordt veel vaker / laag drempellig ingezet dan het MMT in Nederland. Volgens mij heb ik hier op het forum expert ook een keer horen schrijven dat er geen sluitend bewijs is dat een hoog opgeleide ambulance verpleegkundige zoals in Nederland een grotere overlevingskans geeft dan een snelle scoop en run door een lager opgeleide ambulancier die een snelle scoop and run doet waarbij de ambulance na 6 minuten ter plaatsen is, het slachtoffer er 3 minuten later achterin ligt en weer 6 minuten later in het ziekenhuis is.
Overigens sprak ik vorige week een Amerikaanse EMT, die bleken toch iets hoger opgeleid dan ik dacht, afhankelijk van welke staat het is kan een EMT toch 6 maanden fulltime in de schoolbanken zitten, een paramedic 2 jaar. Het is daarmee toch niet te vergelijken met bijvoorbeeld het Belgische systeem van ambulanciers met 140 uur opleiding.
Onlangs ontving ik een document "inzet- en cancelcriteria MMT", afspraken gemaakt door Ambulancezorg Nederland en Landelijk Netwerk Acute Zorg. Als CVA een inzetcriterium is noem in dat ook laagdrempelig kunnen inzetten van een Mobiel Medisch Team.
Er is helemaal geen bewijs dat de inzet van ambulanceverpleegkundige een meerwaarde heeft, heel lang geleden veronderstelde men dat als je een ambulanceverpleegkundige op de ambulance zet de norm 15 minuten zou kunnen zijn omdat deze professional door "stay en play" het tijdsverlies van een langere response tijd zou kunnen goed maken.
Ik vind het een vreselijk duur systeem omdat het in 2015 nog steeds een normale zaak is dat men op deze manier werkt, ondanks dat er ook Mobiele Medische Teams zijn gekomen en men besloten heeft om twee andere overheidsdiensten in te zetten (politie en brandweer bij reanimaties). Let wel niets is gratis, de Nederlandse burger moet alles financieren (zorgpremie of belasting).
Als je wil weten wat de ambulancezorg in Nederland werkelijkheid kost moet je de gehele prehospitale zorg bij elkaar optellen: RAV's, MMT's en alle kosten die brandweer en politie maken voor de AED inzetten.
Het is een misvatting dat een ambulanceverpleegkundige veel meer zou kunnen dan een paramedic. Het klopt dat ambulanceverpleegkundigen veel meer mogen ten opzichte van een verpleegkundige in het ziekenhuis, namelijk.
a. toepassen van electieve cardioversie;
b. toepassen van defibrillatie;
c. in- of extuberen van de luchtpijp met een orale of nasale tube;
d. toepassen van drainagepunctie bij een spanningspneumothorax;
e. verrichten van een coniotomie
Het is een groot misverstand dat de ambulanceverpleegkundige in Nederland meer kan of mag ten opzichte van een paramedic, paramedics zijn ook bevoegd en bekwaam om alle bovenstaande handelingen uit te voeren. Critical Care Paramedics kunnen nog veel meer zoals bijv. RSI, thoraxdrainage etc.
In veel landen met paramedics zoals Canada, UK, Australie, Zuid Afrika, Dubai, of Qatar is de kans groot dat paramedics veel betere zorg leveren omdat uiteindelijk het ook nog zo is dat een ambulancebaas door een protocol mensen met een bevoegdheid fors kunnen inperken waardoor ze iets wel zouden kunnen maar niet mogen.
Een voorbeeld is de chirurgische coniotomie (scalpel-finger-bougie) uitvoeren door paramedics terwijl in Nederland de ambulanceverpleegkundige een QuickTrach moeten gebruiken. Het zegt niet dat de Nederlandse ambulanceverpleegkundigen slecht of dom zijn, het zegt dat hun baas het niet wil hebben.