Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 80070 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #120 Gepost op: 20 mei 2016, 15:42:35
Citaat van: senseihomer link=msg=1424976 date=1463742162
Nogmaals, ik lees de blog zo niet.

Ik zie het meer als een poging om te inventariseren en bekijken door welke eventuele zaken de norm niet behaald kan worden

Het geweldige van de NZa is dat ze de inventarisatie zelf al hebben gemaakt en de (mogelijke) oorzaken allemaal al in het eigen rapport hadden gezet, inclusief de geografische factoren en de bezuinigingsdrift waardoor er RAV-en zijn met te weinig ambulancevoertuigen en/of personeel.

De NZa is de partij die in Nederland zegt dat de RAV € 669,45 per spoedrit en € 3,82 per beladen kilometer mag binnenharken in 2016. Ze zeggen ook dat RAV-en niet alleen rechten hebben maar ook (zorg)plichten. Het op tijd komen is 1 van die zorgplichten.

De NZa moet ook toezicht houden op de zorgverzekeraars. De NZa heeft deze partijen die goede zorg moeten inkopen gezegd dat zij veel beter moeten gaan opletten of de regionale ambulanceboeren ook werkelijk leveren wat ze behoren te leveren. Het goede product wat we willen voor de € 669,45 is een ambulance binnen de 15 minuten.

Iedereen die een blogje schrijft om te klagen over kritiek op het te laat komen van ambulancevoertuigen is bezig de belangen van de zorgverzekeraars te dienen aangezien de toezichthouder de zorgverzekeraars heeft gezegd dat ze hun werk beter moeten gaan doen, namelijk zorgen dat de ambulancediensten leveren wat ze behoren te leveren. Als een RAV het probleem niet kan oplossen moet de zorgverzekeraar bekijken of zij het kunnen oplossen. Een pot geld van de zorgverzekeraar om een paar extra ambulancevoertuigen aan te schaffen zou al kunnen helpen.

Citaat van: Pleegkundige link=msg=1424681 date=1463593491
Ik lees dat ook niet m.b.t. de zorgverzekeraars. Begrijpend lezen kan lastig zijn......
Ik vind het een helder betoog dat tevens duidelijk aangeeft hoe verschillende regio's omgaan met statussen. Als de ene regio automatisch "status 2" geeft in een actieradius van een aantal km’s rondom het opgegeven adres en bij een andere regio doet men dit handmatig, aan het begin van de straat/voor de woning dan kan dat al een vertekend beeld geven van één of meerdere minuten. Minuten waarop ze afgerekend kunnen worden.

De bovenstaande uitleg van de bloggende broeder en de herhaling door forumlid Pleegkundige is totaal niet relevant. Het is populair taalgebruik als we spreken over aanrijtijd van 15 minuten.

De Nederlandse ambulance moet binnen 15 minuten na de melding bij de patient zijn. De 15 minuten norm is niet de aanrijtijd maar de responsetijd.

Responsetijd (15 minuten) is:

a) Afhandeling 112-melding + uitgifte melding aan ambulancevoertuig

+

b) Uitruktijd (de tijd tussen ontvangs melding door ambulanceteam en moment dat ze daadwerkelijk met spoed onderweg naar inzetlocatie gaan)

+

c) aanrijtijd (tijd vanaf vertrek tot aankomst bij patient)

Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg  (Twaz) - artikel 7, lid 1

Citaat
De Regionale Ambulancevoorziening zorgt ervoor dat onder normale omstandigheden12 in ten minste 95% van de A1-meldingen een ambulance binnen 15 minuten na aanname van de melding ter plaatse is. De Regionale ambulancevoorziening kan hier in overleg met de zorgverzekeraars in de regio gemotiveerd van afwijken.

De NZa maakt voorts duidelijk dat men wist tijdens het opstellen van de tijdelijke wet ambulancezorg dat er geen enkele RAV in staat was om de wettelijke norm te halen. Men heeft daarom de extra regel over het gemotiveerde afwijken van de norm aan de wet toegevoegd. De NZa heeft alleen maar gezegd dat het in 2016 afgelopen moet zijn met zorgverzekeraars en RAV-en die zich in 2016 nog steeds beroepen op een overgangsbepaling (gemotiveerd afwijken van de 15 minuten norm).


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #121 Gepost op: 20 mei 2016, 16:10:31
Waar zit het probleem dat die normen niet gehaald worden of willen gehaald worden door de RAV's?

Te weinig wagens? Te weinig personeel? Te duur? ...


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #122 Gepost op: 20 mei 2016, 16:27:32
Citaat van: Chrisdup link=msg=1425013 date=1463753431
Waar zit het probleem dat die normen niet gehaald worden of willen gehaald worden door de RAV's?

Te weinig wagens? Te weinig personeel? Te duur? ...

Gemakzucht. Ze worden er (bijna) niet op aangesproken als ze regelmatig te laat komen.

En met gemakzucht heb ik het niet over de mensen op de wagen, maar over de mensen aan de top van de RAV
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #123 Gepost op: 20 mei 2016, 16:28:39
Citaat van: Chrisdup link=msg=1425013 date=1463753431
Waar zit het probleem dat die normen niet gehaald worden of willen gehaald worden door de RAV's?

Te weinig wagens? Te weinig personeel? Te duur? ...

Volgens de NZa:

Citaat
Financieel

− Tekort aan ambulances:

− In sommige gebieden zijn volgens de aanbieders een paar extra ambulances nodig om een goede dekking te bieden zodat de responstijden worden gehaald. Daar waar te weinig ambulances zijn, schijnt sprake te zijn van versnelling van de afschrijving van het materieel.

− Personeel:

− Het is voor ambulancediensten lastig om goed opgeleid personeel te vinden, het duurt ook lang om personeel op te leiden. Daarnaast wordt in sommige regio’s in paraatheidsdiensten gewerkt in plaats van 24 uurs-diensten. Structureel veel uitrukken tijdens een paraatheidsdienst kan volgens de aanbieders leiden tot een hoge werkdruk en meer ziekteverzuim. Deze oorzaak is specifiek voor één regio benoemd. Ook kunnen stakingen bij het personeel tot een verslechtering in de prestaties leiden.

− Het bekostigingsmodel:

− De mate waarin partijen gebruik maken van de bewegingsruimte in het model varieert. Zorgverzekeraars zouden terughoudend zijn met het toekennen van extra middelen in het kader van de vrije marge.

− Eenzijdige budgetverzoeken:

− Er wordt door de aanbieders verondersteld dat de NZa bij twee eenzijdige verzoeken (een van de RAV en een van de zorgverzekeraar) altijd uitgaat van de aanvraag van de zorgverzekeraar. Dit weerhoudt aanbieders ervan om zelfstandig een eenzijdige aanvraag in te dienen.

Geografisch

− Belemmeringen door geografie en infrastructuur:

- Er zijn gebieden in Nederland die te maken hebben met een bijzondere geografie, te denken valt dan bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van rivieren, de zee of meren. Het ontbreken van infrastructuur zoals bruggen vormt in bepaalde gebieden een obstakel in acute situaties.
− Er zijn een aantal veiligheidsregio’s die gelet op hun ligging niet handig zijn ingedeeld. Dit zorgt soms voor lange afstanden naar en terug van een melding waardoor het niet altijd lukt tijdig in geval van een andere melding ‘terug’ te zijn bij de standplaats of bij de volgende melding. Meerdere gesprekspartners geven aan dat dit kan leiden tot relatief lange(re) responstijden.

− Grensregio’s met België en Duitsland:

− In de grensregio’s kunnen buitenlandse aanbieders niet bijspringen in geval er een overschrijding van de responstijd is. Dit in tegenstelling tot regio’s waar dit niet het geval is, en waar de meldkamer in overleg gebruik kan maken van de inzet van ambulances uit een andere regio.

− Landelijke gebieden:

− Ook in dunbevolkte gebieden (buitengebied) moet ambulancezorg beschikbaar zijn. Daar is bij de berekening van het aantal optimale ambulances en standplaatsen en de locaties hiervan, rekening gehouden. In de praktijk blijkt echter dat een RAV naar behoefte meer ambulances laten rijden naar dichtbevolkte gebieden (bijvoorbeeld een stad). Zodoende worden de ambulances die hun standplaats in het buitengebied hebben ook daarvoor ingezet en kan de beschikbaarheid van ambulancezorg, en daarmee ook de responstijd in het dunbevolkte gebied in de praktijk minder goed zijn.

− RIVM-modellen:

− De modellen die RIVM doorrekent en dan met name het Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid Ambulancezorg, past volgens sommige gesprekspartners in bepaalde regio’s niet in de praktijk. In hoofdstuk 3.2 constateerden we dat vrijwel alle inwoners van Nederland binnen 15 minuten met een ambulance bereikbaar zijn (dat is de score op norm 13 uit het Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw). De werkelijke responstijden zijn echter langer. Er zijn dus gesprekspartners die betogen dat in de modellen niet genoeg rekening wordt gehouden met de lokale en huidige omstandigheden. Dit heeft ook financiële consequenties aangezien het model gehanteerd wordt in het verdelen van de middelen over de regio’s.

Processen

− Rol van de meldkamer:

− Processen in de meldkamer hebben invloed op de responstijden. Sommige RAV’s werken bijvoorbeeld met een systeem van ‘dynamische inzet’. Dat wil zeggen dat op basis van historische gegevens de ambulances worden gestationeerd op plekken dichtbij de meeste calamiteiten. Ook de zogenaamde ‘directe inzet’ heeft een positief effect op de afname van responstijden. Bij deze werkwijze laat de meldkamer de ambulance al rijden op het moment dat de melder vraagt om een ambulance. De inschatting door de centralist of er daadwerkelijk een inzet gedaan moet worden. Mocht in de triage blijken dat een ambulance toch niet nodig was, wordt de ambulance teruggeroepen.

− Samenvoeging meldkamers:

− In een van de regio’s waar de normtijden niet worden gehaald is door de representerende zorgverzekeraar als vermoedelijke oorzaak genoemd dat de meldkamers van twee regio’s zijn samengevoegd tot een meldkamer. Het lijkt erop dat de meldkamer vervolgens gebruik maakt van ambulances van de ene RAV voor meldingen in de regio van de andere RAV. Hierdoor heeft de ambulance meer tijd nodig om weer terug te komen in haar eigen regio.

− Organisatie en aansturing van ambulancevoorziening:

− In de bedrijfsvoering kan gekeken worden naar doelmatigheid en de manier waarop de staffuncties zijn belegd en hoe dit zich verhoudt tot de hoeveelheid ambulancepersoneel.

Productiestijgingen

− Extramuralisering van zorg in de Wlz en ggz:

− Doordat mensen die voorheen opgenomen zouden zijn en in een zorginstelling zouden verblijven nu (langer) thuis blijven wonen bestaat het vermoeden bij de sector dat er nu vaker een ambulance wordt ingeschakeld.
− Sommige regio’s hebben te maken met onverwachte hoge productiestijgingen. Dit sluit aan bij de trendanalyse die het RIVM in maart 2015 heeft gepubliceerd. Hieruit bleek dat het aantal spoedeisende inzetten van de ambulance tussen 2008 - 2013 stijgt met gemiddeld 4,2% per jaar en dat deze groei sterk verschilt per RAV-regio. RIVM geeft in deze analyse ook aan dat de groei deels, maar niet volledig wordt verklaard door demografische veranderingen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #124 Gepost op: 20 mei 2016, 16:33:13
Citaat van: honderd link=msg=1425018 date=1463754452
Gemakzucht. Ze worden er (bijna) niet op aangesproken als ze regelmatig te laat komen.

En met gemakzucht heb ik het niet over de mensen op de wagen, maar over de mensen aan de top van de RAV

Chapeau.

De RAV-en die de 15 minuten norm wel halen zijn:

1) Haaglanden
2) Kennemerland
3) Gooi en Vechtstreek
4) Twente
5) Gelderland Zuid
6) Zuid Limburg
7) de koninklijke RAVU


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #125 Gepost op: 20 mei 2016, 16:37:52
Citaat van: oma link=msg=1425026 date=1463754793
Chapeau.

De RAV-en die de 15 minuten norm wel halen zijn:

1) Haaglanden
2) Kennemerland
3) Gooi en Vechtstreek
4) Twente
5) Gelderland Zuid
6) Zuid Limburg
7) de koninklijke RAVU

Hier zitten ook dunner bevolkte gebieden tussen. Blijkbaar kan het dus wel in dunner bevolkte gebieden.

Weet iemand of de Rapid Responder als volwaardig alternatief wordt gezien, aangezien hier niet mee vervoerd kan worden. Of werkt dit hetzelfde als de SIV van de brandweer?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #126 Gepost op: 20 mei 2016, 16:54:11
Citaat van: RemRoof link=msg=1425029 date=1463755072
Weet iemand of de Rapid Responder als volwaardig alternatief wordt gezien, aangezien hier niet mee vervoerd kan worden. Of werkt dit hetzelfde als de SIV van de brandweer?

RemRoof

De wetgever weet het en heeft ook netjes opgeschreven:

Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg  (Twaz) - artikel 7, lid 1

"De Regionale Ambulancevoorziening zorgt ervoor dat onder normale omstandigheden in ten minste 95% van de A1-meldingen een ambulance binnen 15 minuten na aanname van de melding ter plaatse is.

Een ambulance is dat gele ding op vier wielen waar je een patient mee kan vervoeren. Het is prachtig als de RAV een broeder op de brommer stuurt maar het klokje blijft doortikken tot de collega's met een ambulancevoertuig ter plaatse zijn.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #127 Gepost op: 20 mei 2016, 22:27:42
Citaat van: oma link=msg=1424593 date=1463555764
Waardeloos kladje van een uitzendkracht. Als je niet verder komt dan de patient/burger de schuld te geven van het te laat komen van ambulances hoor je ook geen vaste baan binnen de zorg te krijgen.

Beste Oma,

Ik heb veel respect voor je vakinhoudelijke kennis. En de wijze waarop je die kennis met wetenschappelijke artikelen onderbouwt. Ook de stelligheid waarmee je je mening poneert kan ik respecteren. Je hebt een zeer uitgebreide vakkennis op het gebied van de prehospitale zorg en waarschijnlijk ook zonder de pre.

Toch erger ik mij aan de mate waarin je vele discussies op dit forum met al het bovenstaande aan kennis en onderbouwing volledig domineert. Maar ook de wijze waarop je steeds meer beledigende opmerkingen maakt die mijn inziens niet nodig zijn. De quote is hier een voorbeeld van. Ik vraag mij oprecht af waar de behoefte vandaan komt om zo overmatig aanwezig te zijn. En om steeds meer beledigende opmerkingen te maken. En daarbij proef ik ook bij jou een anti Nederlands sentiment. Een eerdere deelnemer aan deze discussie vond dit ook, en werd direct aangepakt door je. Ik vind de trend die ik in de hele discussie zie nogal negatief.

Deze discussie gaat heel erg over het niet halen van responstijden. Ik vind deze discussie een te hoog de fles is half leeg gehalte krijgen. Volgens mij is de fles dan ook half vol. Ik heb net de aanrijtijden van 228 reanimatiedossiers in mijn veiligheidsregio geanalyseerd. En in 40 procent van de gevallen was de aanrijtijd 6 minuten of minder. En daar zaten ook zeker uitschieters bij van 1, 2 of 3 minuten. En dat is echt vanaf het moment dat de telefoon over gaat in de meldkamer, tot de ambulance voor de deur staat. Dus inclusief intake van de centralist. Aanrijtijden hebben dan msschien in 8% een overschrijding. Er zijn ook meer als genoeg ritten waarbij de ambulance met een paar minuutjes voor de deur staat. Ik krijg nog altijd veel vaker te horen dat we zo snel ter plaatse waren. Als dat de mensen zeggen waarom duurde het zo lang.

En ja ik redeneer zeker vanuit het belang van de patient en zou het liefst een 100 % aanrijtijden score zien. Maar wat nuance in deze discussie is wel op zijn plaats.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #128 Gepost op: 20 mei 2016, 22:37:05
Citaat van: Expert link=msg=1369236 date=1440761524
Toen ik vroeg wie die kerel was, bleek het de Predikant te zijn.

 ;D ;D ;D ;D ;D


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #129 Gepost op: 20 mei 2016, 23:50:53
Waar kan ik eigenlijk het rapport van het onderzoek inzien?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.