Nogmaals, ik lees de blog zo niet.
Ik zie het meer als een poging om te inventariseren en bekijken door welke eventuele zaken de norm niet behaald kan worden
Het geweldige van de NZa is dat ze de inventarisatie zelf al hebben gemaakt en de (mogelijke) oorzaken allemaal al in het eigen rapport hadden gezet, inclusief de geografische factoren en de bezuinigingsdrift waardoor er RAV-en zijn met te weinig ambulancevoertuigen en/of personeel.
De NZa is de partij die in Nederland zegt dat de RAV € 669,45 per spoedrit en € 3,82 per beladen kilometer mag binnenharken in 2016. Ze zeggen ook dat RAV-en niet alleen rechten hebben maar ook (zorg)plichten. Het op tijd komen is 1 van die zorgplichten.
De NZa moet ook toezicht houden op de zorgverzekeraars. De NZa heeft deze partijen die goede zorg moeten inkopen gezegd dat zij veel beter moeten gaan opletten of de regionale ambulanceboeren ook werkelijk leveren wat ze behoren te leveren. Het goede product wat we willen voor de € 669,45 is een ambulance binnen de 15 minuten.
Iedereen die een blogje schrijft om te klagen over kritiek op het te laat komen van ambulancevoertuigen is bezig de belangen van de zorgverzekeraars te dienen aangezien de toezichthouder de zorgverzekeraars heeft gezegd dat ze hun werk beter moeten gaan doen, namelijk zorgen dat de ambulancediensten leveren wat ze behoren te leveren. Als een RAV het probleem niet kan oplossen moet de zorgverzekeraar bekijken of zij het kunnen oplossen. Een pot geld van de zorgverzekeraar om een paar extra ambulancevoertuigen aan te schaffen zou al kunnen helpen.
Ik lees dat ook niet m.b.t. de zorgverzekeraars. Begrijpend lezen kan lastig zijn......
Ik vind het een helder betoog dat tevens duidelijk aangeeft hoe verschillende regio's omgaan met statussen. Als de ene regio automatisch "status 2" geeft in een actieradius van een aantal km’s rondom het opgegeven adres en bij een andere regio doet men dit handmatig, aan het begin van de straat/voor de woning dan kan dat al een vertekend beeld geven van één of meerdere minuten. Minuten waarop ze afgerekend kunnen worden.
De bovenstaande uitleg van de bloggende broeder en de herhaling door forumlid Pleegkundige is totaal niet relevant. Het is populair taalgebruik als we spreken over aanrijtijd van 15 minuten.
De Nederlandse ambulance moet binnen 15 minuten na de melding bij de patient zijn. De 15 minuten norm is niet de aanrijtijd maar de responsetijd.
Responsetijd (15 minuten) is:
a) Afhandeling 112-melding + uitgifte melding aan ambulancevoertuig
+
b) Uitruktijd (de tijd tussen ontvangs melding door ambulanceteam en moment dat ze daadwerkelijk met spoed onderweg naar inzetlocatie gaan)
+
c) aanrijtijd (tijd vanaf vertrek tot aankomst bij patient)
Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) - artikel 7, lid 1
De Regionale Ambulancevoorziening zorgt ervoor dat onder normale omstandigheden12 in ten minste 95% van de A1-meldingen een ambulance binnen 15 minuten na aanname van de melding ter plaatse is. De Regionale ambulancevoorziening kan hier in overleg met de zorgverzekeraars in de regio gemotiveerd van afwijken.
De NZa maakt voorts duidelijk dat men wist tijdens het opstellen van de tijdelijke wet ambulancezorg dat er geen enkele RAV in staat was om de wettelijke norm te halen. Men heeft daarom de extra regel over het gemotiveerde afwijken van de norm aan de wet toegevoegd. De NZa heeft alleen maar gezegd dat het in 2016 afgelopen moet zijn met zorgverzekeraars en RAV-en die zich in 2016 nog steeds beroepen op een overgangsbepaling (gemotiveerd afwijken van de 15 minuten norm).