Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 80068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #130 Gepost op: 21 mei 2016, 09:19:26
Citaat van: Juffie link=msg=1425136 date=1463776062
Beste Oma,

Ik heb veel respect voor je vakinhoudelijke kennis. En de wijze waarop je die kennis met wetenschappelijke artikelen onderbouwt. Ook de stelligheid waarmee je je mening poneert kan ik respecteren. Je hebt een zeer uitgebreide vakkennis op het gebied van de prehospitale zorg en waarschijnlijk ook zonder de pre.

Toch erger ik mij aan de mate waarin je vele discussies op dit forum met al het bovenstaande aan kennis en onderbouwing volledig domineert. Maar ook de wijze waarop je steeds meer beledigende opmerkingen maakt die mijn inziens niet nodig zijn. De quote is hier een voorbeeld van. Ik vraag mij oprecht af waar de behoefte vandaan komt om zo overmatig aanwezig te zijn. En om steeds meer beledigende opmerkingen te maken. En daarbij proef ik ook bij jou een anti Nederlands sentiment. Een eerdere deelnemer aan deze discussie vond dit ook, en werd direct aangepakt door je. Ik vind de trend die ik in de hele discussie zie nogal negatief.

Deze discussie gaat heel erg over het niet halen van responstijden. Ik vind deze discussie een te hoog de fles is half leeg gehalte krijgen. Volgens mij is de fles dan ook half vol. Ik heb net de aanrijtijden van 228 reanimatiedossiers in mijn veiligheidsregio geanalyseerd. En in 40 procent van de gevallen was de aanrijtijd 6 minuten of minder. En daar zaten ook zeker uitschieters bij van 1, 2 of 3 minuten. En dat is echt vanaf het moment dat de telefoon over gaat in de meldkamer, tot de ambulance voor de deur staat. Dus inclusief intake van de centralist. Aanrijtijden hebben dan msschien in 8% een overschrijding. Er zijn ook meer als genoeg ritten waarbij de ambulance met een paar minuutjes voor de deur staat. Ik krijg nog altijd veel vaker te horen dat we zo snel ter plaatse waren. Als dat de mensen zeggen waarom duurde het zo lang.

En ja ik redeneer zeker vanuit het belang van de patient en zou het liefst een 100 % aanrijtijden score zien. Maar wat nuance in deze discussie is wel op zijn plaats.

Ik domineer helemaal niemand. Het kan zijn dat er mensen zijn die zich laten domineren. Ik maak geen beledigende opmerkingen aangezien het moderatorteam al heeft ingegrepen en mijn teksten niet heeft aangepast of mij heeft aangesproken op gedrag. Er is bij mij geen sprake van enig anti-Nederlands sentiment. Als een eerdere deelnemer aan de discussie problemen heeft met de wijze waarop ik hem zou hebben 'aangepakt' kan hij zich beter tot mij wenden of het moderatorteam.

Edoch, laten we het voor de verandering eens over de inhoud hebben in plaats van de vorm. Het lukt mij niet helemaal om precies helder te krijgen waarom deze hele discussie volgens jou een te hoog "de fles is half leeg gehalte" heeft.

Ik vind het prachtig als je in 40% van 228 reanimatiemeldingen binnen 6 minuten ter plaatse was. Off topic- Ik zou graag een overlevingspercentage van deze 40%-groep willen lezen (mag ook per PM).

Ik vind het voor de rest eigenlijk een ontzettend slecht verweer. Hedenochtend heb ik met aandacht een reportage van 1Vandaag met het hoofd van de recherche van de Nederlandse politie bekeken. De Nederlandse recherche is gewoon bagger en ze wisten dat al erg lang. De politie in Nederland heeft iets ontzettend moedigs gedaan namelijk in de spiegel kijken. De politie weet zelfs hoe het zo ver heeft kunnen komen. Het komt omdat je al ontzettend lang weet dat dingen niet goed gaan en altijd maar weer de nuance proberen te zoeken zodra er negatief nieuws, een slecht rapport of kritiek van buitenaf komt.

Het gaat hier over het niet op tijd komen van een ambulance. Het hulpverleningsforum is eigenlijk een soort archiefkast en bewijsstuk dat deze discussie niet uit de lucht is komen vallen maar een ontzettend langslepend verhaal is. Enkele jaren geleden had de maat logischerwijze al lang vol moeten zijn bij de minister omdat ze gewoon de vergunningen kan intrekken om het vervolgens aan partijen te geven die wel kunnen en willen presteren. De minister heeft dat niet gedaan ze heeft miljoenen extra geld gegeven om extra ambulances aan te schaffen aangezien de ambulancebazen (AZN - ambulancezorg Nederland) de belofte deed dat het probleem daarmee was opgelost. Laten we helder zijn, het is nooit de bedoeling geweest van de marktwerking en de finaciering via de zorgverzekeraars dat het ministerie weer miljoenen belastinggeld in ambulancevoertuigen moet pompen. In landen met een publiek ambulancesysteem moet een ministerie geld in ambulances pompen. In de USA en Nederland is dat niet het geval.

Er was geen vuiltje aan de lucht geweest als het rijtijdenprobleem met de miljoenen opgelost was. Niets is minder waar want een jaar later was de beste minister haar miljoenen kwijt en de ambulances kwamen nog steeds te laat. De miljoenen zijn ook niet gebruikt om het ambulancepersoneel een extra zakcentje te geven want al die jongens en meiden stonden met fluitje in de mond te demonstreren voor een fatsoenlijk loon en wat tijd om de brancard te poetsen.

De toezichthouder op de zorgverzekeraars en zorgaanbieders valt helemaal niets te verwijten als ze zich eens op dit onderwerp storten. De definitieve wet ambulancezorg is op de lange termijn geschoven maar dat hoeft niet te zeggen dat Nederland en haar burgers genoegen moeten nemen met ambulancediensten die ook maar wat blijven doorknoeien.

We hebben 25 RAV-en, 17 RAV-en komen te laat bij de patient. Te laat is de 15 minuten norm niet kunnen halen. Ik noem dat een gigantisch wanprestatie omdat veruit de overgrote meerderheid van alle RAV-en maling heeft aan wet- en regelgeving. Je kan eigenlijk zeggen dat de 7 RAV-en de gekke Henkies van ambulancezorg Nederland zijn omdat ze wel op tijd komen.

Het is ongezond voor iedereen om het bovenstaande te proberen te nuanceren. Ik begrijp dat het niet leuk is voor ambulancepersoneel maar je moet beseffen dat er niemand is die het de jongens en meiden van de werkvloer verwijt. Het zijn dezelfde mensen die vinden dat ambulancepersoneel te veel loon binnenharkt die verantwoordelijk zijn voor het te laat komen van de ambulances.

De NZa heeft in haar rapport geschreven dat er gekeken kan worden naar doelmatigheid en de manier waarop de staffuncties zijn belegd en hoe dit zich verhoudt tot de hoeveelheid ambulancepersoneel. Ze bedoelen dat er in Nederland diverse RAV-paleizen zijn gebouwd vol ambulancemanagers, ambulance-adviseurs, ambulancewetenschappers terwijl er 2 ambulancevoertuigen in de schuur staan omdat er momenteel geen geld is voor het noodzakelijke derde voertuig om de 15 minuten norm te behalen.

Forumlid Honderd schreef recht voor de raap gemakzucht bij de top van de RAV. Dit onderdeel is ook door de NZa in deftige taal beschreven. Er zijn namelijk RAV-en met bazen die gewoon in de hangmat liggen te ouwehoeren terwijl ze een budgetaanvraag hadden moeten opstellen en behoren in te dienen. Ze hebben het niet gedaan omdat ze er vanuit gaan dat de zorgverzekeraar wel de eenzijdige budgetaanvraag doet of dat ze veronderstellen dat er niet gekeken zal worden naar het huiswerk van de RAV maar uitsluitend naar de aanvraag van de zorgverzekeraar.

Bovenstaande is acceptabel als je praat over een aanvraag subsidie door de Jostiband. In dit geval spreek je over managers die een goed loon binnenharken en verantwoordelijk zijn voor de ambulancezorg in een regio.

Om het lange verhaal kort te maken; er is geen 6-minuten norm. Er valt ook niets te nuanceren door te zeggen dat er ook dingen goed gaan. Op zich kan je amper zeggen dat er iets goed gaat als je in 40% van maar 228 dossiers binnen 6 minuten ter plaatse bent. Als je ook nog spreekt over responsetijden van 1 of 2 minuten kan je zelfs de conclusie trekken dat je de factor geluk met hoofdletters in je date hebt zitten.

Ik ben het eens met je dat we het liefste 100% zouden zien. We weten dat in de echte wereld 100% nooit kan lukken, 95% moet makkelijk haalbaar zijn. In Qatar kennen we een 8-minuten norm. Wij hebben ook de wettelijke regel dat 95% van alle spoedritten op tijd moet zijn. Iedere ochtend krijgen de directeuren ambulancedienst en de (hoofd)officieren een uitdraai van de responsetijden in de mailbox. Het kost ons weinig werk omdat de computer per ambulancesector in dikke letters afdrukt als er sprake was van normoverschrijding. Wij zitten gemiddeld op 97% op tijd echter zien we in die dagelijkse uitdraaien dat er soms gebieden zijn waar we ver onder de maat duiken. De officier van dienst in die sector weet dat hij moet uitvogelen wat het probleem is, zodra het structureel gaat worden moet het opgelost worden.

Wat ook belangrijk is is dat de top van een ambulancedienst niet ingekakt raakt en luistert naar de werkvloer. Wij hebben een klein groepje directeuren en officieren bij de ambulancedienst. We proberen met onze tijd mee te gaan. We werken in een land dat ontzettend snel aan het groeien is. Tussen nu en augustus 2017 gaan er zeven nieuwe publieke ziekenhuizen open, er komen honderdduizenden arbeiders naar het land die in nieuw te bouwen steden gaan wonen en we moeten in 2022 de ambulancezorg leveren tijdens een WK Voetbal. Je moet als ambulancedienst niet wachten tot je het te druk krijgt maar zorgen dat je vandaag al extra personeel gaat opleiden, extra ambulancevoertuigen gaat bestellen omdat het voorspelbaar is dat je het nooit kan redden als je niets doet.

De Nederlandse ambulancezorg wist het al ontzettend lang; het RIVM rapport toonde academisch al aan dat het drukker gaat worden maar de ambulancebazen zullen ook TV kijken en kranten lezen. Ze wisten dat de GGZ en de langdurige zorg fors op de schop zouden gaan. Ze hadden in de aanloopperiode en overgangsperiode al moeten zorgen dat de RAV er ook klaar voor zou zijn. Ze hebben het niet gedaan en volstaan nu door een beetje te klagen over huisartsen en dingen die ze jaren geleden al wisten maar compleet negeerden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #131 Gepost op: 21 mei 2016, 09:23:24
Citaat van: honderd link=msg=1425159 date=1463781053
Waar kan ik eigenlijk het rapport van het onderzoek inzien?

Citaat
14-04-2016

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat zorgverzekeraars een actieve bijdrage leveren aan verbeteringen in de ambulancezorg. Behalve de aanbieders van ambulancezorg  zijn ook verzekeraars vanwege hun zorgplicht voor hun verzekerden verantwoordelijk voor responstijden van ambulances.

Uit onderzoek van de NZa blijkt dat -net als in voorgaande jaren- de norm voor responstijden in 2014 niet is gehaald. Minstens 95% van de ambulances in een regio moet bij spoedeisende hulp binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Dit is een wettelijke norm waar de zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan moeten houden. In de praktijk blijkt dat die norm al jarenlang niet wordt gehaald. In 2014 waren in 7 van de 24 regio's alle ambulances binnen de normtijd ter plaatse. Zo scoren bijvoorbeeld Zuid-Limburg en Gooi- en Vechtstreek met 97% het hoogst. In Zeeland en Friesland was 91% van de ritten op tijd.

Zorgplicht
Zorgverzekeraars kopen voor hun verzekerden ieder jaar ambulancezorg in. Zij moeten daarbij zorgen dat hun verzekerden op tijd, en kwalitatief goede zorg krijgen. De NZa concludeert in het onderzoek dat zorgverzekeraars bij de afspraken die zij maken over ambulancezorg geen link leggen tussen hun zorgplicht en de norm. Daarnaast hebben ze niet altijd een goed beeld waarom in de regio's waarvoor zij zorg inkopen de norm structureel niet wordt gehaald.  
 
Verbeterplannen
De NZa gaat met verzekeraars in gesprek en vraagt hen om binnen 2 maanden verbeterplannen op te stellen voor die regio's waar de norm niet wordt gehaald. Ook zal de NZa zorgverzekeraars regelmatig feedback geven op de uitrol van de verbeterplannen. Verzekeraars kunnen zorgen voor betere responstijden door onder andere:

* beter inzicht te krijgen in cijfers en oorzaken van de overschrijdingen van de responstijden;
* te sturen op een goede organisatie van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV);
* en de uitwerking en uitwisseling van best practices.

In de beoordeling van de verbeterplannen zal de NZa erop letten dat de plannen zoveel mogelijk aansluiten op de specifieke situatie in de regio en leiden tot kwalitatief goede en tijdige ambulancezorg. Hiervoor is het noodzakelijk dat de verzekeraars de aanbieders van ambulancezorg betrekken bij hun plannen.

Citaat

Zie verder 'Rapportage Normoverschrijdingen responstijden ambulances': https://www.nza.nl/publicaties/nieuws/NZa-verzekeraars-moeten-sturen-op-snellere-responstijd-ambulances/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #132 Gepost op: 21 mei 2016, 14:06:59
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369143 date=1440706003
Je kunt namelijk niet op iedere 15 minuten afstand een ambulancepost plaatsen, met name in palttelandsgebieden en dan verwachten dat alle AVP-en etc voldoende ervaring op doen zoals nodig is.

De normen uit de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) zijn overgenomen in het Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw.

Norm 13 Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw:

Citaat
Norm 13: “Voor ambulancezorg geldt dat ten minste 97% van de bevolking binnen 15 minuten responstijd bereikt moet kunnen worden.”

Norm 13 wordt in in 2014 in alle regio’s gehaald. In de helft van de regio’s is het percentage 100%. De twee regio’s met de laagste dekkingsgraad zijn Gelderland-Zuid (98%) en Brabant-Zuidoost (98,7%). In totaal kan 99,6% van de Nederlanders binnen de 15 minuten bereikt worden.

De dekkingspercentages zijn gebaseerd op modelberekeningen. Hierin wordt op basis van afstand tussen standplaatsen en woonadressen, bepaald of inwoners van Nederland binnen 15 minuten bereikt kunnen worden. In de analyse hanteert het RIVM een rijtijdenmodel voor de spoedeisende ambulancezorg dat een schatting geeft van de verwachte rijtijd over een traject. De modelmatig berekende dekkingsgraden zijn gebaseerd op gemiddelde ambulancesnelheden en zeggen nog niet of de ambulance in werkelijkheid ook altijd binnen 15 minuten ter plaatse is. Er zijn factoren die de werkelijke responstijden beïnvloeden die niet (expliciet) in de modellen opgenomen kunnen worden, zoals extreme weersomstandigheden, wegomleggingen en de mogelijkheid dat er geen ambulance beschikbaar is.

Norm 13 heeft betrekking op de mogelijkheid dat 97% van de bevolking bereikt moet kunnen worden en kan daarom met een modelmatig berekende dekkingsgraag getoetst worden. Gezien het feit dat norm 13 door alle RAV’s ruim wordt gehaald, valt deze norm verder buiten de scope van dit onderzoek.

Bron: Rapportage Normoverschrijdingen responstijden ambulances - Nederlandse Zorgautoriteit


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #133 Gepost op: 21 mei 2016, 14:30:00
Overzicht van ambulancestandplaatsen tijdens situatie in 2013, met overzicht rijtijden:




Dit allemaal volgens berekeningen van het RIVM in een dagsituatie. Rode puntjes op de kaart zijn posten met alleen een dagbezetting. Neem aan dat er weinig veranderingen zijn vergeleken met de huidige situatie.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #134 Gepost op: 21 mei 2016, 14:51:22
Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Ik domineer helemaal niemand. Het kan zijn dat er mensen zijn die zich laten domineren. Ik maak geen beledigende opmerkingen aangezien het moderatorteam al heeft ingegrepen en mijn teksten niet heeft aangepast of mij heeft aangesproken op gedrag. Er is bij mij geen sprake van enig anti-Nederlands sentiment. Als een eerdere deelnemer aan de discussie problemen heeft met de wijze waarop ik hem zou hebben 'aangepakt' kan hij zich beter tot mij wenden of het moderatorteam.

Volgens mij zeg ik ook niet dat je een persoon domineert. Je domineert de discussie. dat is wat anders. Ook je huidige lange betoog is daar een voorbeeld van. Dat het moderator team niet heeft ingegrepen of jou heeft aangesproken zegt mij niets. Kortgeleden was er een uitvraag voor moderators. Was ik daarop ingegaan en had ik je dan aangesproken dan had je mijn kritiek ineens wel geaccepteerd. Interessant. Moderators en niet moderators zijn dezelfde mensen hoor.

Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Edoch, laten we het voor de verandering eens over de inhoud hebben in plaats van de vorm. Het lukt mij niet helemaal om precies helder te krijgen waarom deze hele discussie volgens jou een te hoog "de fles is half leeg gehalte" heeft.

Ik vind het prachtig als je in 40% van 228 reanimatiemeldingen binnen 6 minuten ter plaatse was. Off topic- Ik zou graag een overlevingspercentage van deze 40%-groep willen lezen (mag ook per PM).

Dat hoeft niet per PM. Ik ben graag open hierin. Oma weet heel goed dat ik niet het overlevingspercentage van deze groep kan aangeven. Het is een retorische vraag. Zoals ik al aangaf. Ik heb aanrijtijden geanalyseerd en niet overlevingspercentages.

Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Ik vind het voor de rest eigenlijk een ontzettend slecht verweer. Hedenochtend heb ik met aandacht een reportage van 1Vandaag met het hoofd van de recherche van de Nederlandse politie bekeken. De Nederlandse recherche is gewoon bagger en ze wisten dat al erg lang. De politie in Nederland heeft iets ontzettend moedigs gedaan namelijk in de spiegel kijken. De politie weet zelfs hoe het zo ver heeft kunnen komen. Het komt omdat je al ontzettend lang weet dat dingen niet goed gaan en altijd maar weer de nuance proberen te zoeken zodra er negatief nieuws, een slecht rapport of kritiek van buitenaf komt.

Het is geen verweer maar een nuance. En ja met alleen maar nuances aanbrengen ga je geen grote resultaten boeken.. eens. Ik ga mij zeker niet verweren tegen het gegeven dat het beter kan en moet. Maar ik krijg wel jeuk van jouw gebeuk vanuit Qatar. De trend in de discussie lijkt te gaan over alles wat er niet goed gaat. En die wordt vooral door jou gevoed. Eigenlijk noem je in het bovenstaande stukje de ambulancezorg in Nederland ook 1 op 1 bagger. Waarom ben je potverdomme dan niet hier als Medisch Manager om te zorgen dat we hier dezelfde kwaliteit ambulancezorg krijgen als die ogenschijnlijk in Qatar aan de gang is.
Daar baal ik van.


Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Het gaat hier over het niet op tijd komen van een ambulance. Het hulpverleningsforum is eigenlijk een soort archiefkast en bewijsstuk dat deze discussie niet uit de lucht is komen vallen maar een ontzettend langslepend verhaal is. Enkele jaren geleden had de maat logischerwijze al lang vol moeten zijn bij de minister omdat ze gewoon de vergunningen kan intrekken om het vervolgens aan partijen te geven die wel kunnen en willen presteren. De minister heeft dat niet gedaan ze heeft miljoenen extra geld gegeven om extra ambulances aan te schaffen aangezien de ambulancebazen (AZN - ambulancezorg Nederland) de belofte deed dat het probleem daarmee was opgelost. Laten we helder zijn, het is nooit de bedoeling geweest van de marktwerking en de finaciering via de zorgverzekeraars dat het ministerie weer miljoenen belastinggeld in ambulancevoertuigen moet pompen. In landen met een publiek ambulancesysteem moet een ministerie geld in ambulances pompen. In de USA en Nederland is dat niet het geval.

Een publiek ambulancesysteem in Nederland! Daar kan ik alleen maar voor zijn.


Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Er was geen vuiltje aan de lucht geweest als het rijtijdenprobleem met de miljoenen opgelost was. Niets is minder waar want een jaar later was de beste minister haar miljoenen kwijt en de ambulances kwamen nog steeds te laat. De miljoenen zijn ook niet gebruikt om het ambulancepersoneel een extra zakcentje te geven want al die jongens en meiden stonden met fluitje in de mond te demonstreren voor een fatsoenlijk loon en wat tijd om de brancard te poetsen.

De toezichthouder op de zorgverzekeraars en zorgaanbieders valt helemaal niets te verwijten als ze zich eens op dit onderwerp storten. De definitieve wet ambulancezorg is op de lange termijn geschoven maar dat hoeft niet te zeggen dat Nederland en haar burgers genoegen moeten nemen met ambulancediensten die ook maar wat blijven doorknoeien.

We hebben 25 RAV-en, 17 RAV-en komen te laat bij de patient. Te laat is de 15 minuten norm niet kunnen halen. Ik noem dat een gigantisch wanprestatie omdat veruit de overgrote meerderheid van alle RAV-en maling heeft aan wet- en regelgeving. Je kan eigenlijk zeggen dat de 7 RAV-en de gekke Henkies van ambulancezorg Nederland zijn omdat ze wel op tijd komen.

Ook mijn veiligheidsregiootje valt in de groep die de 95% norm niet halen. Als blijkt dat je een overschrijding hebt moet je dit op drie verschillende manieren uitleggen. Daarnaast zijn er in onze regio posten bijgekomen en is er een uitbreiding geweest van paraatheid. Het blijkt echter een lastig te tackelen dingetje. Daar ben ik van mening dat wij als Ambulancezorg Nederland te veel zelf denken dat we het goed doen en te weinig over de grenzen kijken naar andere invullingen. Er is zeker gebrek aan zelfkritisch vermogen in de ambulancesector. Overigens zie ik die trend eigenlijk wel in de hele Nederlandse maatschappij. De politie / recherche heeft inmiddels toegegeven dat ze slecht scoren. Ik geef je op een briefje dat dit binnenkort ook bij de brandweer gaat gebeuren. Want ook daar probeert men al heel lang de deksel op de beerput te houden.

Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
Het is ongezond voor iedereen om het bovenstaande te proberen te nuanceren. Ik begrijp dat het niet leuk is voor ambulancepersoneel maar je moet beseffen dat er niemand is die het de jongens en meiden van de werkvloer verwijt. Het zijn dezelfde mensen die vinden dat ambulancepersoneel te veel loon binnenharkt die verantwoordelijk zijn voor het te laat komen van de ambulances.

De nuance zit hem natuurlijk niet in het niet halen van de 95% norm. Die cijfers zijn duidelijk. De nuance zit er wel dat door de discussie het gevoel ontstaat dat veel ambulances te laat zijn in Nederland en ik dat een vertekend beeld vind.


Citaat van: oma link=msg=1425184 date=1463815166
De NZa heeft in haar rapport geschreven dat er gekeken kan worden naar doelmatigheid en de manier waarop de staffuncties zijn belegd en hoe dit zich verhoudt tot de hoeveelheid ambulancepersoneel. Ze bedoelen dat er in Nederland diverse RAV-paleizen zijn gebouwd vol ambulancemanagers, ambulance-adviseurs, ambulancewetenschappers terwijl er 2 ambulancevoertuigen in de schuur staan omdat er momenteel geen geld is voor het noodzakelijke derde voertuig om de 15 minuten norm te behalen.

Hier kan ik het alleen maar volmondig eens mee zijn. Ook bij ons zie ik een grote toename van de management laag. Managers die geen binding meer hebben met de werkvloer, maar targets proberen te halen. Die allemaal wat van ons werk moeten vinden, maar zelf nog nooit een infuus hebben geplaatst. Die vinden dat we te veel verdienen, maar uiteraard in hun eigen salaris onderhandelingen wel meer eruit slepen als de werkvloer. Die heel veel proefballonnetjes oplaten waarvan de meeste weer uiteenspatten, en terwijl er zelden echt iets verbeterd wordt. Overigens verstikken de vele regels, wetten, richtlijnen, normen etcetera tegenwoordig ook elke vorm van functionele en plezierige bedrijfsvoering.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #135 Gepost op: 21 mei 2016, 14:57:05
Citaat van: koenb link=msg=1425237 date=1463833800
Overzicht van ambulancestandplaatsen tijdens situatie in 2013, met overzicht rijtijden:




Dit allemaal volgens berekeningen van het RIVM in een dagsituatie. Rode puntjes op de kaart zijn posten met alleen een dagbezetting. Neem aan dat er weinig veranderingen zijn vergeleken met de huidige situatie.

De beide rode stipjes in Groningen zijn nu blauwe stipjes geworden.  O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #136 Gepost op: 21 mei 2016, 15:47:15
Citaat van: Juffie link=msg=1425241 date=1463835082
Het is geen verweer maar een nuance. En ja met alleen maar nuances aanbrengen ga je geen grote resultaten boeken.. eens. Ik ga mij zeker niet verweren tegen het gegeven dat het beter kan en moet. Maar ik krijg wel jeuk van jouw gebeuk vanuit Qatar. De trend in de discussie lijkt te gaan over alles wat er niet goed gaat. En die wordt vooral door jou gevoed. Eigenlijk noem je in het bovenstaande stukje de ambulancezorg in Nederland ook 1 op 1 bagger. Waarom ben je potverdomme dan niet hier als Medisch Manager om te zorgen dat we hier dezelfde kwaliteit ambulancezorg krijgen als die ogenschijnlijk in Qatar aan de gang is.
Daar baal ik van.

Het gaat uitsluitend over iets wat helemaal niet goed gaat. Het behalen van de 15 minuten norm is niet een probleem dat vandaag is ontstaan het sleept al jarenlang. Er zijn ontzettend veel loze beloftes gedaan door AZN. AZN heeft een keer ruim 7 miljoen euro aangepakt van de minister en daarna is er wederom geen sprake geweest van verbetering.

Je moet mij niet verwijten dat ik het bagger noem en geen goed woord over heb voor het hele systeem. Het zijn niet alleen de ambulancebazen die iets te verwijten valt maar ook de slappe mentaliteit van toezichthouders die nooit een keer doortasten (bestuurders, managers de laan uitsturen, vergunningen intrekken, ambulancediensten onder verscherpt toezicht stellen).

Het gaat mij om de belangen van de Nederlandse burgers, zij hoeven niet te betalen voor de jarenlange ellende veroorzaakt door incompetente managers. De Nederlandse burger mag zich scheel betalen voor de zorg, ze hebben een wet die zegt dat de ambulance er binnen 15 minuten hoort te zijn, de overheid hoort dan te zorgen dat de ambulance er dan ook werkelijk is.

Ik had best in Nederland een paar jaar willen werken als medisch manager ambulancezorg als ze mij persoonlijk verzocht hadden om er over na te denken. Ik ben niet iemand die aan het werk gaat voor het loontje van een Nederlandse MMA. Ik vraag best wel een beetje knaken maar geef ook keiharde garanties dat ik alles realiseer wat ze mij vragen.

In Nederland is het ook nog steeds normaal, net als in veel andere EU landen om medische specialisten af te danken zodra ze 65 jaar zijn geworden. Je ziet momenteel dat de Golfstaten, o.a. Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Oman, dankbaar gebruiken van dit Europese medische afval.

Het Nederlandse ambulancepersoneel moet niet doodziek van mijn gebeuk op een forum worden maar moet doodziek worden van de eigen ambulancebazen. Hoe moeilijk kan het zijn om eens een ambulance op tijd te laten komen als op tijd komen zelfs een kwartier is. Er zijn genoeg steden op de wereld waar de ambulancedienst de 15 minuten norm van Nederland op de fiets kan halen.

Zijn die andere landen dan zo goed of is Nederland zo slecht?

Je had een punt gehad als je mij wil aanvallen op harde kritiek als 7 van de 25 RAV-en sinds 1 april 2011 nog steeds te laat ter plaatse komen. Jammergenoeg gaat het om 18 van de 25 RAV-en die ondanks alle beloftes nog steeds niet op tijd kunnen komen.

Ga jij mij eens uitleggen waarom ik mild moet zijn over directeuren en managers die besluiten om niet zelfstandig een budgetaanvraag te doen? Het zijn dezelfde mensen die een dag later het ambulancepersoneel vertellen dat er geen geld is. In werkelijkheid is er een bak geld maar de bazen verdommen om hun werk goed te doen door een aanvraag in te dienen.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Ik zou ook dolgraag weer een publiek ambulancesysteem in Nederland zien. Ik zou ook graag minder RAV-en zien. Nederland kan volstaan met 3 of 4 RAV-en.

Ik zou ook graag zien dat de traumaregio eindverantwoordelijk wordt gemaakt voor de ambulancezorg. Het zal zorgen voor verbeteren van de kwaliteit van zorg en de huidige medisch managers ambulancezorg kunnen dan weer aanvragen voor beugels naast de pispot voor invaliden goedkeuren of andere ingewikkelde bedrijfs- en SOA-artsenproblemen oplossen.

Ik ben trots op onze ambulancedienst omdat we ongeveer iedere manager ontslagen hebben waardoor de ambulancedienst niet meer van managers en adviseurs is maar vooral van traumachirurgen, anesthesiologen, intensivisten, huisartsen, verpleegkundigen en paramedics.

Ik heb het ervaren dat het artsen en verpleegkundigen nog steeds lukt om heel goed en met ontzettend veel plezier te kunnen werken zonder dat er een leger mensen bij betrokken is die ons moet managen.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #137 Gepost op: 21 mei 2016, 21:44:29
Citaat van: oma link=msg=1425245 date=1463838435
Je moet mij niet verwijten dat ik het bagger noem en geen goed woord over heb voor het hele systeem. Het zijn niet alleen de ambulancebazen die iets te verwijten valt maar ook de slappe mentaliteit van toezichthouders die nooit een keer doortasten (bestuurders, managers de laan uitsturen, vergunningen intrekken, ambulancediensten onder verscherpt toezicht stellen).

Het gaat mij om de belangen van de Nederlandse burgers, zij hoeven niet te betalen voor de jarenlange ellende veroorzaakt door incompetente managers. De Nederlandse burger mag zich scheel betalen voor de zorg, ze hebben een wet die zegt dat de ambulance er binnen 15 minuten hoort te zijn, de overheid hoort dan te zorgen dat de ambulance er dan ook werkelijk is.

Ik vind de Nederlandse Ambulancezorg niet bagger omdat de 15 minuten norm niet gehaald wordt. Dat vind ik echt te kort door de bocht. Daar ga je mij niet in vinden. Wat betreft de slappe mentaliteit van toezichthouders in Nederland. Dat is een groot probleem in Nederland wat je in vele branches ziet. Daar ga je mij wel in vinden. In deze maatschappij heerst een wat verwrongen mentaliteit van keihard optreden daar waar het geen meerwaarde heeft en niet optreden daar waar het echt wel had gemoeten.

Citaat van: oma link=msg=1425245 date=1463838435
Ik had best in Nederland een paar jaar willen werken als medisch manager ambulancezorg als ze mij persoonlijk verzocht hadden om er over na te denken. Ik ben niet iemand die aan het werk gaat voor het loontje van een Nederlandse MMA. Ik vraag best wel een beetje knaken maar geef ook keiharde garanties dat ik alles realiseer wat ze mij vragen.

In Nederland is het ook nog steeds normaal, net als in veel andere EU landen om medische specialisten af te danken zodra ze 65 jaar zijn geworden. Je ziet momenteel dat de Golfstaten, o.a. Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Oman, dankbaar gebruiken van dit Europese medische afval.

Ik prijs mij nog altijd gelukkig met een Medisch Manager die MMT arts / anesthesist is en die ik midden in de nacht kan bellen om een beroep op zijn expertise te doen als ik met een dilemma wordt geconfronteerd. Dat is echter wel een uitzonderlijk in Nederland. De goede gaan helaas naar Qatar omdat daar meer te verdienen is. Idd haalt men met deze salarissen te weinig kwaliteit binnen.

Citaat van: oma link=msg=1425245 date=1463838435
Het Nederlandse ambulancepersoneel moet niet doodziek van mijn gebeuk op een forum worden maar moet doodziek worden van de eigen ambulancebazen. Hoe moeilijk kan het zijn om eens een ambulance op tijd te laten komen als op tijd komen zelfs een kwartier is. Er zijn genoeg steden op de wereld waar de ambulancedienst de 15 minuten norm van Nederland op de fiets kan halen.

Zijn die andere landen dan zo goed of is Nederland zo slecht?

Ik wordt niet doodziek van jou. Ik had het over Jeuk. Dat is een relatief lichte aandoening. En met beuken bedoel ik dat je geen mogelijkheid onbenut laat om het Nederlandse systeem kritisch te benaderen. Bij mij wek je de indruk alsof je een soort intrinsieke rancune hebt tegen het Nederlandse systeem. Of het systeem in Qatar is werkelijk zo goed dat het Nederlandse systeem erbij verbleekt. Uiteraard zijn wij allen op dit forum niet in staat om het Qataraanse systeem kritisch te beoordelen. Maar ik geloof je op je woord. Wij worden ook doodziek van onze ambulancebazen.
Het ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest. En dat heeft alles te maken met het beleid wat gevoerd wordt.

Citaat van: oma link=msg=1425245 date=1463838435
Je had een punt gehad als je mij wil aanvallen op harde kritiek als 7 van de 25 RAV-en sinds 1 april 2011 nog steeds te laat ter plaatse komen. Jammergenoeg gaat het om 18 van de 25 RAV-en die ondanks alle beloftes nog steeds niet op tijd kunnen komen.

Ik wil jou niet aanvallen op dat punt. Dat zijn namelijk harde cijfers en jouw daarop aanvallen zou dom zijn. Ik stoor mij alleen enigzins aan de negatieve beeldvorming t.a.v. de Nederlandse ambulancezorg en het ophemelen van de qataraanse ambulancezorg.


Citaat van: oma link=msg=1425245 date=1463838435
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Ik zou ook dolgraag weer een publiek ambulancesysteem in Nederland zien. Ik zou ook graag minder RAV-en zien. Nederland kan volstaan met 3 of 4 RAV-en.

Ik zou ook graag zien dat de traumaregio eindverantwoordelijk wordt gemaakt voor de ambulancezorg. Het zal zorgen voor verbeteren van de kwaliteit van zorg en de huidige medisch managers ambulancezorg kunnen dan weer aanvragen voor beugels naast de pispot voor invaliden goedkeuren of andere ingewikkelde bedrijfs- en SOA-artsenproblemen oplossen.

Ik ben trots op onze ambulancedienst omdat we ongeveer iedere manager ontslagen hebben waardoor de ambulancedienst niet meer van managers en adviseurs is maar vooral van traumachirurgen, anesthesiologen, intensivisten, huisartsen, verpleegkundigen en paramedics.

Ik heb het ervaren dat het artsen en verpleegkundigen nog steeds lukt om heel goed en met ontzettend veel plezier te kunnen werken zonder dat er een leger mensen bij betrokken is die ons moet managen.

Eens.

Kun je toelichten wat de gemiddelde responstijd is in Qatar en wat de uitzonderingen naar boven en naar beneden zijn. Voor mijn beeldvorming. Misschien heb je dat al ergens in je voorgaande teksten staan (Mea Culpa).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #138 Gepost op: 21 mei 2016, 22:25:24
Citaat van: Juffie link=msg=1425275 date=1463859869
Ik vind de Nederlandse Ambulancezorg niet bagger omdat de 15 minuten norm niet gehaald wordt. Dat vind ik echt te kort door de bocht. Daar ga je mij niet in vinden. Wat betreft de slappe mentaliteit van toezichthouders in Nederland. Dat is een groot probleem in Nederland wat je in vele branches ziet. Daar ga je mij wel in vinden. In deze maatschappij heerst een wat verwrongen mentaliteit van keihard optreden daar waar het geen meerwaarde heeft en niet optreden daar waar het echt wel had gemoeten.

Ik ben het met je eens. Nederland heeft een goede week achter de rug. FC Twente dacht dat ze toch geen straf zouden krijgen en de reactie van de Nederlandse recherchechef van de politie heeft indruk op mij gemaakt. Je ziet in Nederland overal en het is iets dat in Nederland niet altijd zo is geweest.

Citaat van: Juffie link=msg=1425275 date=1463859869
Ik prijs mij nog altijd gelukkig met een Medisch Manager die MMT arts / anesthesist is en die ik midden in de nacht kan bellen om een beroep op zijn expertise te doen als ik met een dilemma wordt geconfronteerd. Dat is echter wel een uitzonderlijk in Nederland. De goede gaan helaas naar Qatar omdat daar meer te verdienen is. Idd haalt men met deze salarissen te weinig kwaliteit binnen.

Zo hoort het ook. Als medisch opperhoofd van de uitrukdienst ben je eindverantwoordelijk. Ik voel mij ook eindverantwoordelijk. Iedereen mag mij dag en nacht bellen als ze denken dat ze mij nodig hebben. Ik vind zijn houding normaal en het zegt genoeg dat het in Nederland uitzonderlijk is.

Citaat van: Juffie link=msg=1425275 date=1463859869
Ik wordt niet doodziek van jou. Ik had het over Jeuk. Dat is een relatief lichte aandoening. En met beuken bedoel ik dat je geen mogelijkheid onbenut laat om het Nederlandse systeem kritisch te benaderen. Bij mij wek je de indruk alsof je een soort intrinsieke rancune hebt tegen het Nederlandse systeem. Of het systeem in Qatar is werkelijk zo goed dat het Nederlandse systeem erbij verbleekt. Uiteraard zijn wij allen op dit forum niet in staat om het Qataraanse systeem kritisch te beoordelen. Maar ik geloof je op je woord. Wij worden ook doodziek van onze ambulancebazen.
Het ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest. En dat heeft alles te maken met het beleid wat gevoerd wordt.

Ik wil jou niet aanvallen op dat punt. Dat zijn namelijk harde cijfers en jouw daarop aanvallen zou dom zijn. Ik stoor mij alleen enigzins aan de negatieve beeldvorming t.a.v. de Nederlandse ambulancezorg en het ophemelen van de qataraanse ambulancezorg.

Ik zou zeggen wees blij dat je in Groningen werkt en mij af en toe mag meemaken op een hulpverleningsforum zodra ik het Nederlandse systeem kritisch benader. Als je in Qatar zou werken maak je mee hoe kritisch ik het Qatarese systeem benader. Ik deel geen complimenten uit omdat mijn baas zorgt dat iedereen een uitstekend loon ontvangt. De tegenprestatie voor dat goede loon is dat je keihard werkt met passie en streeft naar perfectie. Als je denkt dat je goed genoeg bent denk ik dat het tijd is geworden dat de lat voor jou weer iets hoger gelegd moet worden.

Je kan hier oefenen met al je ambulance-, brandweer- en politievrienden tot je een ons weegt. Je maakt niet mee dat ik tevreden wegloop omdat ik altijd iets te klagen heb of officieren zeg dat ik het de volgende keer beter wil zien.

Als paramedics of artsen bij onze ambulancedienst een vrouw zoeken die ze moet gaan verwennen of complimentjes moet geven hoe geweldig ze zijn heb ik wel een lijstje met escortbureaus voor ze.

Citaat van: Juffie link=msg=1425275 date=1463859869
Kun je toelichten wat de gemiddelde responstijd is in Qatar en wat de uitzonderingen naar boven en naar beneden zijn. Voor mijn beeldvorming. Misschien heb je dat al ergens in je voorgaande teksten staan (Mea Culpa).

Bij hart- of ademhalingstilstand 2 ambulances binnen 8 minuten, bij overig (potentieel) levensbedreigende spoed 1 ambulance binnen 8 minuten bij de patient. De uitzonderingen naar beneden zijn binnen de minuut, bijvoorbeeld door cycle units die surveilleren op luchthaven of in de grote overdekte winkelcentra. De uitzonderingen naar boven zijn soms een paar minuten tot ruim een uur te laat.

Een paar minuten te laat komt vaak door het ontzettend drukke verkeer in bepaalde delen van Doha of door de hoogbouw. We spreken hier ook over responsetijden. Als je binnen 8 minuten bij de patient moet zijn op de bovenste etage van een wolkenkrabber moet je er binnen 4 minuten voor de deur staan met je ambulance. Het zijn problemen die alleen op te lossen zijn met extra ambulances of door te zorgen voor lokale bekendheid bij ambulancepersoneel. Ik stoor mij ontzettend aan paramedics in een ambulancesector met veel hoogbouw en hotels die niet precies weten waar de ambulanceliften zitten of de ambulancetoegang.

Het komt bij ons ook voor dat een slachtoffer ergens in de woestijn ligt of ergens op zee en het onmogelijk is om het slachtoffer snel te lokaliseren.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #139 Gepost op: 21 mei 2016, 23:20:30
In Qatar en omstreken vraagt men zich iets af wat wij in Nederland alleen maar durven te dromen. Wat doen we met ons overtollig geld?
Nederland bezuinigt wezenloos op alles, in ogenschijnlijk goed boerende olieproducerende landen koopt men wezenloos van alles.

Daarom verbaast het mij niet dat er in Qatar een zeer uitgebreide gezondheidszorg is opgezet met dito uitrusting en deels ingevlogen medisch personeel uit Europa.
Nederland kan dus met haar continue bezuinigingen op alles en "kosten besparende" reorganisaties incl. op de ambulancezorg totaal niet wedijveren met de ambulancezorg van Qatar.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we