Een interessant onderwerp, onderzoek en interessante gedachtegangen in dit topic. Het duurde mij even te beseffen dat 15 minuten ontzettend lang is (voor Nederland), en dat van alle incidenten een norm van 95% binnen 15 minuten niet gehaald wordt. Ofwel: in het gros van de regio's zijn ambulances bij meer dan 5% van de spoedmeldingen niet binnen 15 minuten aanwezig. Dat is enorm veel. Te veel.
Het zal me niets verbazen als de norm in de toekomst van 15 minuten naar 20 minuten gaat, of de 95% naar 90%. "De norm wordt niet gehaald dus de lat zal te hoog liggen". Onzin, we praten hier verdomme over spoedritten. Mensenlevens. Maar waar in Nederland is er nog oor voor zulk beklag? Waar krijgen deze onderwerpen de aandacht die ze verdienen, zodat er eindelijk eens iets veranderd in de top van de ambulancezorg/-voorziening?
Let wel: Dit zijn rijtijden, niet responstijden. Deze zullen nog hoger liggen, en er zullen dus meer gebieden geel & oranje kleuren.
Ik verwijt het allemaal aan de managers- en bestuurscultuur die de Nederlandse hulpdiensten domineren. Het zijn geen politie-, brandweer- en/of ambulancemensen in hart en nieren maar bestuurskundigen, economen, zelfverklaarde deskundigen en verlengstukken van de politiek. In Nederland is het doodnormaal dat je een wiskundige professor veiligheidskunde maakt, een CEO van de Bijenkorf of een voormalig minister van landbouw de voorzitter van raad van bestuur van academisch ziekenhuizen maakt.
Er is een groot verschil tussen leiding geven en managen (beheersen). Personeel op de werkvloer moet de mond houden, kritiek moet je voor je houden en iedereen die met de kop boven maaiveld uitkomt komt in de problemen omdat er managers zijn die bang zijn dat deze goede mensen de poten onder zijn stoel wegzagen.
Het is op forum zelfs te zien omdat het 'werkvolk' bij voorkeur kiest om mij van alles te verwijten. De boodschapper slaan is veel simpeler dan uithalen naar de mensen die de problemen veroorzaken. Ik heb ooit een verslag gepost over de gaspakteams van de brandweer. Het college van burgemeesters vond gaspakkenteams een dure grap (de centen kan je immers ook gebruiken voor het bevorderen van de cultuur in je dorp). De motivatie van deze dames en heren is dat je ze weinig nodig hebt dus kan je ze afschaffen. Het college zegt letterlijk als je de gaspakteams op grote afstand zet komt een brandweerofficier minder snel in de verleiding om voor de zekerheid een gaspakteam in te zetten.
Ik vind het absurd als brandweerleiding meegaat in dat soort redenaties en brandweermensen zelf accepteren dat bureaucraten zo spreken over hulpverleners. Er zijn wel campagnes "blijf van onze hulpverleners af". Burgers moeten van onze hulpverleners afblijven maar bestuurders mogen wel de omstandigheden scheppen waardoor brandweerofficieren bij twijfel niet meer kunnen besluiten om voor de zekerheid een gaspakteam in te zetten.
Ik hoor ook geen brandweermensen zeggen dat het vreemd of ongewenst is. De meeste hulpverleners op dit forum zijn gehersenspoeld, ze doen niet onder voor de gemiddelde politicus en roepen direct dat er geen geld is of dat het te duur is. Deze hulpverleners moeten zich eens afvragen of het goedkoop voor eigen gezin is als ze kapot gaan bij een incident gevaarlijke stoffen omdat ze geen gaspak hadden.
Ik vind het geweldig als men bij de brandweer specialistische teams heeft voor complexe technische hulpverlening inclusief urban search and rescue maar het is absurd als het 2 - 4 uur moet duren voor ze ter plaatse zijn. Technical Rescue teams van de brandweer in Qatar en HART van de ambulancedienst zijn in binnenland overal binnen 15 - 20 minuten ter plaatse om de reguliere brandweer en ambulancedienst te ondersteunen. Wij hebben het niet zelf bedacht maar geleend van UK en links en rechts wat modificaties aangebracht om het verder te perfectioneren. Perfectioneren doen de mensen op de werkvloer vooral zelf. De leidinggevenden hebben heel veel vertrouwen in de mensen op de werkvloer. Wij denken dat vakmensen als je ze de ruimte geeft ontzettend goed zijn om werkmethodes te verbeteren. Vakmensen hebben daar geen managers voor nodig die gaan scenariodenken en al helemaal geen externe adviseurs of veiligheidskundigen die na een paar jaar in de schoolbanken even weten hoe je branden blust, op moet treden na terreuraanslagen of een traumapatient zo goed mogelijk in een traumacentrum krijgt.
Ambulancemensen hebben ook te maken met de omerta en een soort gedachte dat ze voor de goede orde de collega's van brandweer en politie niet tegen de haren mogen instrijken. In een ander topic heb ik citaat van een burgemeester uit regio Hollands Midden gepost. Zij zegt dat te laat komen van de ambulance geen enkel probleem is omdat de brandweer wel op tijd ter plaatse kan zijn. Ik verbaas mij keer op keer over de beroepstrots van verpleegkundigen. Er is geen ambulanceverpleegkundige op het forum te vinden die zegt dat een brandweerman met EHBO diploma in het niet valt vergeleken met een ambulanceverpleegkundige.
Ik heb ook ontzettend veel moeite met de 15 minuten norm voor ambulances bij spoed. In Nederland weet men dat het veel en veel te laat is bij ademhalings-/hartstilstanden. Het lukt in Nederland om ontzettend veel mist op te werpen waardoor men denkt dat de ambulancedienst alleen maar bezig is met reanimaties. Er gaat bijna geen week voorbij zonder wat persberichten over al het reanimatiesucces en de geweldige samenwerking van ambulancediensten met burgers, brandweer en politie.
Het is allemaal leuk en aardig maar ik heb liever binnen 6 - 8 minuten de echte prehospitale deskundige aan mijn lijf zitten als ik daar lig. De echte deskundige is een ambulanceverpleegkundige (of paramedic) met een compleet uitgerust ambulancevoertuig voorzien van alle medicatie en hulpmiddelen die noodzakelijk zijn om de BLS reanimatiepoging om te zetten in ACLS (advanced cardiac life support).
Ik denk dat je in veel gebieden in Nederland er verstandig aan doet als je denkt dat je hartinfarct of beroerte hebt je buurman te vragen of hij je als de bliksem naar een ziekenhuis met PCI (te vinden op de website van de Nederlandse cardiologen
https://www.nvvc.nl/richtlijnen/witte-lijsten
en/of hartchirurgie (te vinden op de website van Nederlandse thoraxchirurgen
http://www.nvtnet.nl/index.asp?page_id=124
te brengen.
Ik ga in ieder geval geen kwartiertje of langer wachten tot de ambulance mij komt halen. Ik heb ook niets aan de burgerhulpverlener, de brandweer- of politieman met EHBO diploma die sneller ter plaatse kan zijn om mijn handje vast te houden. Als je pech hebt hobbelt de ambulance je ook conform afspraken eerst naar een SEH omdat de dienstdoende neuroloog of cardioloog een kijkje wil nemen om je vervolgens weer in de ambulance te laden richting PCI of neurochirurgisch centrum.
In de afgelopen jaren heb ik diverse ambulanceverpleegkundigen in dienst van verschillende RAV-en bijgestaan omdat ze in de problemen zijn gekomen door patienten met alle klassieke symptomen rechtstreeks naar het juiste ziekenhuis te vervoeren. Het adagium is schijnbaar dat het beter is een patient dood te laten gaan of invalide te laten worden dan af te wijken van protocol.
15 minuten is niet alleen veel te laat bij hartstilstanden. Het kan ieder kind overkomen dat de keel dichtslaat waardoor je kind benauwd gaat worden en uiteindelijk door het snelle progressieve verloop niet meer adem kan halen. Geen brandweer-, politie- of burgerhulpverlener kan je kind nog redden. De enige die je kind het leven kan redden is de ambulanceverpleegkundige of MMT-arts. Ik heb hier vaker geschreven dat het te idioot voor woorden is dat de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn als je bakfiets in de fik staat en de ambulance er 15 minuten over mag doen als je kind ligt te stikken op de keien.
Tot slot heb ik voor iedere hulpverlener nog een leuke link. Afgelopen week heeft de Raad voor Cultuur weer een kwart MILJARD euro uitgedeeld in een land waar men zegt dat er geen geld is voor basisvoorziening zoals brandweer, politie of ambulancezorg
https://www.cultuur.nl/actueel/nieuws/raad-voor-cultuur-beoordeelt-subsidieaanvragen-culturele-basisinfrastructuur/item3596
Ik denk dat er meer dan genoeg geld is maar de prioriteiten verkeerd liggen.