Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 81540 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #160 Gepost op: 23 mei 2016, 21:44:43
https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_services_in_Norway#Response_time


Al met al blijkt de Nederlandse 15 minuten norm voor een A1 internationaal erg lang!  98uiye


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #161 Gepost op: 23 mei 2016, 21:51:41
Het idee was toch ook dat Nederland bewust voor die 15 minuten heeft gekozen, met het argument: we leveren op hoger niveau pre-hospitale zorg door met beter geschoolde verpleegkundige te komen, waarmee we "de schade" van het later zijn kunnen inhalen. In omliggende landen ligt het niveau anders, waardoor ook de kosten per ambulance anders zijn. Je kunt er dan natuurlijk ook meer hebben.
Er is immers geen bewijs dat hoogwaardige ambulancezorg voor betere overleving zorgt dan scoop & run met een BLS wagen. (dan moet je SEH natuurlijk wel open zijn, maar dat is een ander topic.)


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #162 Gepost op: 23 mei 2016, 21:58:19
Een kort voorlopig overzicht van de beschikbare info verplichte response tijden in verschillende landen bij de hoogste urgentie:

Qatar 8 min
Dubai 8 min
Groot-Brittannië 8 min
Australië 15 min
Duitsland 10 min
Noorwegen 12 min
Nederland 15 min


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #163 Gepost op: 23 mei 2016, 22:05:00
U.S.A.

Citaat
But most of the contractual agreements or ordinances are directed toward private EMS providers. Most of these communities have established standards of eight minutes or less 90% of the time for ALS service. Some municipalities, especially in California, have even moved response time standards to 12 or 15 minutes for private EMS providers 90% of the time, but these are usually coordinated with ALS first response.
bron: http://www.emsworld.com/article/10324786/ems-response-time-standards


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #164 Gepost op: 23 mei 2016, 22:07:41
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verdeling van aanrijden in Nederland.
Zeggen dat we geen 95% binnen 15 minuten halen zegt natuurlijk niet alles. Misschien is 90% wel binnen 8 minuten aanwezig, maar is het die laatste 5% die ons systeem nekt, terwijl over het algemeen ambulances misschien toch wel snel aanwezig zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #165 Gepost op: 24 mei 2016, 09:58:18
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1425562 date=1464033101
Het idee was toch ook dat Nederland bewust voor die 15 minuten heeft gekozen, met het argument: we leveren op hoger niveau pre-hospitale zorg door met beter geschoolde verpleegkundige te komen, waarmee we "de schade" van het later zijn kunnen inhalen. In omliggende landen ligt het niveau anders, waardoor ook de kosten per ambulance anders zijn. Je kunt er dan natuurlijk ook meer hebben.
Er is immers geen bewijs dat hoogwaardige ambulancezorg voor betere overleving zorgt dan scoop & run met een BLS wagen. (dan moet je SEH natuurlijk wel open zijn, maar dat is een ander topic.)

Inderdaad, de gedachte is dat men in Nederland ongeveer 2x zo laat ter plaatse kan komen als ambulances in landen met paramedics omdat er speciaal getrainde ambulanceverpleegkundigen op de ambulance werken die voor behouden handelingen mogen verrichten.

Het is in ieder geval niet zo dat de ambulanceverpleegkundige in Nederland meer bevoegdheden heeft of bekwamer zou zijn dan paramedics. Alle voorbehouden handelingen van de  Nederlandse ambulanceverpleegkundige staan namelijk in het lesboekje van collegekids die bezig zijn met de beroepsopleiding tot paramedic.

Paramedics kunnen na een aantal dienstjaren doorstuderen en specialiseren waardoor ze meer kunnen en mogen dan de Nederlandse ambulanceverpleegkundige. Een paramedic kan zich specialiseren in intensive care. Een Intensive Care Paramedic kan een intensivist (arts) bijstaan tijdens (pediatrisch) intensive care vervoer. In Nederland stappen er intensive care verpleegkundigen van een ziekenhuis in vermoedlijk omdat men de ambulanceverpleegkundige niet bekwaam genoeg acht.

Een ICP werkt net als de ambulanceverpleegkundige dagelijks op de reguliere spoedambulance. Verschil is dat deze professional verplicht een hele shift per maand op een intensive care afdeling in de kliniek moet werken met intensivisten en intensive care verpleegkundigen. Voorts dien ICPs alle bijscholingen en klinische lessen te volgen die ook verplicht zijn voor de intensive care verpleegkundigen in de kliniek.

De meeste Nederlandse ambulanceverpleegkundigen hebben ooit wel op een intensive care gewerkt (soms veel te kort om te kunnen spreken over een ervaren intensive care verpleegkundige) maar sinds ze bij een RAV werken nooit meer op een ICU hebben gewerkt of nog enig benul hebben van de meest recente inzichten in de intensive care verpleegkunde.

Een paramedic kan ook doorstuderen tot Critical Care Paramedic. Rapid sequence intubation, inbrengen thoraxdrains zijn al een aantal bevoegd- en bekwaamheden die de Nederlandse ambulanceverpleegkundigen niet hebben.

De derde smaak die wij hebben zijn de General Care Paramedics. General Care Paramedics zijn bevoegd en bekwaam in wondverzorging (incl. gebruik/voorschrijven antibiotica), hechten van kleine, eenvoudige wonden, wisselen blaascatheter (man/vrouw), wisselen PEG, palliatieve zorg, repositie patella -, vinger- en anterieure schouderluxaties, inentingen en chronische pijnbestrijding.

Ik ben een voorstander van 'treat and go' een concept waarbij je alleen het noodzakelijk doet en vervolgens als de bliksem richting SEH/traumacentrum gaat. Het concept is in feite de gulden middenweg tussen 'scoop and run' en 'stay and play'.

Ik houd ook niet van de eenheidsworst binnen de Nederlandse ambulancezorg. Het is mij allemaal veel te politiekcorrect, iedereen is gelijk. Het ligt gevoelig als je duidelijk verschil kan zien tussen de chauffeur en de verpleegkundige, beide dragen hetzelfde pakkie en zijn ambulanceprofessionals. Het doet er niet toe of de verpleegkundige een doorgewinterde kerel is die de klappen van de ambulancezweep door en door kent of dat het een jonkie vers uit de schoolbanken is. De eerste ambulanceverpleegkundige ter plaatse bij complexe, grote incidenten heeft de lead.

Het forum staat vol zorgen over intubatievaardigheden van ambulanceverpleegkundigen. Ik denk dat je wel verschil moet maken tussen mensen, alleen de beste ambulanceverpleegkundigen laat je intuberen. Maak ze rapid responders, laat ze regelmatig trainen in de kliniek bij de anesthesiologie en vertel de rest van de ambulancebroeders dat ze de bevoegdheid om te endotracheaal te intuberen kwijtraken. Het is onmogelijk om alle ambulanceverpleegkundigen voldoende te kunnen trainen in de kliniek en in de Nederlandse ambulancepraktijk ontbreekt het aan intubatievolume. De ambulanceverpleegkundigen die niet meer mogen intuberen kunnen de patient op de kap houden en zoals ik onlangs al ergens schreef wat is er vredesnaam mis met nasopharyngeale tube.

Ik vind dat je als ambulancezorgsysteem iedere dag moet streven naar;

* sneller
* beter

Zelfgenoegzaam achterover hangen op managementniveau en op de werkvloer zegt dat er totaal geen passie meer is voor het vak, arrogantie dat je met elkaar ontzettend goed bent omdat niemand over de dijken van de polder wil/durft heen te kijken en je alles aan kwaliteit meent door een dag per jaar een profcheck te doen en in rapportjes je kwaliteitsindicatoren tikt (bij voorkeur in gemiddelden waardoor je in een regio in een grote stad zeer goed kan presteren en de slechte prestaties in dorpen in het buitengebied opgeheven worden).


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #166 Gepost op: 24 mei 2016, 10:50:06
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1425566 date=1464034061
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verdeling van aanrijden in Nederland.
Zeggen dat we geen 95% binnen 15 minuten halen zegt natuurlijk niet alles. Misschien is 90% wel binnen 8 minuten aanwezig, maar is het die laatste 5% die ons systeem nekt, terwijl over het algemeen ambulances misschien toch wel snel aanwezig zijn.

In het verlengde hiervan ben ik ook heel erg benieuwd naar de A2-ritten en de overschrijdingen. Dit zal niet veel beter zijn aangezien A1- ritten prioriteit krijgen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #167 Gepost op: 24 mei 2016, 11:04:25
Citaat van: RemRoof link=msg=1425615 date=1464079806
In het verlengde hiervan ben ik ook heel erg benieuwd naar de A2-ritten en de overschrijdingen. Dit zal niet veel beter zijn aangezien A1- ritten prioriteit krijgen.

RemRoof

Ik zou ook wel eens weten hoeveel ambulances voor A1/A2 dagelijks ingezet worden om bestelde ritjes te doen. De ritjes die strak op tijd moeten omdat er anders een medisch specialist/ziekenhuis zit te wachten.

Het is logisch als je spoedambulancevoertuigen gebruikt voor ziekenvervoer of als ligtaxi je ze niet in kan zetten voor een spoedmelding.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #168 Gepost op: 26 mei 2016, 07:32:42
Citaat van: Juffie link=msg=1425563 date=1464033499
Een kort voorlopig overzicht van de beschikbare info verplichte response tijden in verschillende landen bij de hoogste urgentie:

Qatar 8 min
Dubai 8 min
Groot-Brittannië 8 min
Australië 15 min
Duitsland 10 min
Noorwegen 12 min
Nederland 15 min

Citaat
Statement on April 2016's performance figures

RICHARD Lee, Interim Director of Operations at the Welsh Ambulance Service, said: “We’re really pleased to have exceeded this target for the seventh month in a row.

“After some challenging times across the NHS in February and March, we were able to deliver an eight-minute response to more 70 per cent of immediately life-threatening RED calls in April.

“More than 1,820 patients also received advice over the telephone from a nurse or a paramedic in our contact centres.

“Our teams work relentlessly every day to deliver the best service possible for our patients.

“As we continue to modernise we recognise that some patients still wait longer than we would like for help, but we continue to develop plans to ensure that month by month we deliver a service of which everyone in Wales can be proud.

“We would remind the public to continue to use our ambulance service wisely.

“There’s a host of alternatives to 999, including your GP, GP Out of Hours, your nearest pharmacy or Minor Injuries Unit, and NHS Direct Wales, where nurses are on hand 24 hours a day to give you advice over the telephone.”

Notes to Editors

There were 1,609 RED emergency incidents in April.

We reached 71% of RED calls within eight minutes, 76.2% within nine minutes and 81.8% within 10 minutes.

You can view the data in full by visiting Welsh Government’s StatsWales website.

Keep abreast of news and updates by following the Welsh Ambulance Service on Twitter @WelshAmbulance and on Facebook: Welsh Ambulance Services NHS Trust.

For more information call Lois Hough, Communications Specialist at the Welsh Ambulance Service, on 07515 191347 or email Lois.Hough@wales.nhs.uk

http://www.was-tr.wales.nhs.uk/Default.aspx?gcid=1257&pageId=2&lan=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #169 Gepost op: 26 mei 2016, 07:48:41
Citaat
Emergency ambulance response continues to improve

The Welsh Ambulance Service responded to 71% of calls for people with an immediately life-threatening illness or injury, known as red calls, within eight minutes in April, continuing the improvement in performance.


Wednesday 25 May 2016

The expectation is that at least 65% of responses to red calls should arrive within eight minutes. The target has been achieved every month since a clinical response model pilot began in October 2015.  The pilot aims to improve patient outcomes by prioritising people at immediate risk of dying.    

Cabinet Secretary for Health, Well-being and Sport Vaughan Gething said:

“In the face of steadily rising demand, the Welsh Ambulance Service has once again exceeded the eight minute response time target for life-threatening calls.  

“More than seven in ten people who need an immediate emergency response received one in less than eight minutes, and half within five and a half minutes.  

“I’m pleased to see that the new clinical response model is ensuring that people who need immediate intervention from our emergency ambulance clinicians and their partners are getting the care that they need.  The Welsh Ambulance Service is  working hard to improve its clinical performance as well as its responsiveness in rural areas like Powys, and I want to thank staff for their efforts.”

http://gov.wales/newsroom/healthandsocialcare/2016/160525ambulance/?lang=en