Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 77219 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #200 Gepost op: 31 juli 2016, 12:29:13
Een ander probeem dat nog niet besproken is, dat collega verpleegkundigen en HA(P)-en, patienten niet meer durven thuis te laten uit angst voor een klacht cq. (IGZ)calamiteit. Te gek voor woorden, maar inmiddels helaas de realiteit.
Hierdoor wordt de capaciteit van de SEH's ernstig benadeeld.
Never underestimate the power of stupid people


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #201 Gepost op: 31 juli 2016, 13:28:59
Een ander probeem dat nog niet besproken is, dat collega verpleegkundigen en HA(P)-en, patienten niet meer durven thuis te laten uit angst voor een klacht cq. (IGZ)calamiteit. Te gek voor woorden, maar inmiddels helaas de realiteit.
Hierdoor wordt de capaciteit van de SEH's ernstig benadeeld.
Wij houden de schijn op dat we een transparante cultuur hebben waarin fouten objectief worden besproken. Totdat er daadwerkelijk wat gebeurt. Dan schiet de meeste RAV'en in een defensieve modus en de "dader" komt in een nachtmerrie van commissies en klachtenprocedures terecht. De angst die je omschrijft is begrijpelijk, bijna tastbaar zelfs.

Ik heb meerdere voorbeelden van collega's in dezelfde situatie. In een aantal gevallen is de manier waarop ze zijn behandeld, bijna Machiavelliaans te noemen.

Ik begrijp ook de collega's die een patient, ondanks het gebrek aan noodzaak, vervoeren. Zo krijg je geen gedonder in een afrekencultuur waarbij de burgers ook steeds mondiger worden.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #202 Gepost op: 31 juli 2016, 15:25:52
Citaat van: Luer-lock link=msg=1439759 date=1469960953
Een ander probeem dat nog niet besproken is, dat collega verpleegkundigen en HA(P)-en, patienten niet meer durven thuis te laten uit angst voor een klacht cq. (IGZ)calamiteit. Te gek voor woorden, maar inmiddels helaas de realiteit.
Hierdoor wordt de capaciteit van de SEH's ernstig benadeeld.

Een huisarts die een patient niet durft thuis te laten uit angst voor een klacht?


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #203 Gepost op: 31 juli 2016, 15:30:40
Citaat van: icare link=msg=1439753 date=1469958158

[Steekhoudend verhaal]


Goed verhaal, ik had het zelf kunnen schrijven!

Oh wacht, dat heb ik ook. Ruim 3jaar geleden, toen de heer De Nooij bij de introductie van DIA het systeem probeerde te verdedigen met een hoop marketing-praat in dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71600.100

Citaat van: Rhonus link=msg=1131763 date=1361573068
En dit is dus onzin. Doordat je eerder begint aan je inzet, ben je niet meer beschikbaar. "Paraatheid" betekend simpelweg de beschikbaarheid om een incident te bestrijden. Het gaat om de hoeveelheid dat je beschikbaar bent, niet het moment waarop. Door eerder aan een incident te beginnen, wordt je nog niet meer beschikbaar. Je wordt weliswaar eerder beschikbaar, maar je bent ook eerder ingezet voor het incident. De netto tijd dat je bezig bent met een incident veranderd niet. (In theorie ben je zelfs minder beschikbaar, omdat je begint te rijden met A2, terwijl je vroeger meteen met A1 zou gaan rijden. Maar ik denk dat dit verschil verwaarloosbaar zal zijn.)

In feite verlies je juist die 8% maal de triagetijd. Je hebt immers een ambulance ingezet en die is dus tot het moment dat de centralist middels de triage heeft vastgesteld dat het toch eigenlijk huisartsenwerk (bijvoorbeeld) is, niet beschikbaar voor het nieuwe incident dat de collega op de andere lijn al weer heeft.

Je zegt het zelf al: Koffietijd inleveren levert paraatheid op!?!?!?  :-\
Citaat van: Rhonus link=msg=1131791 date=1361578500
Ik geloof dat ik zo langzamerhand 024 gelijk moet geven dat het hier gaat om gegoochel met cijfertjes, wat u niet al te best af lijkt te gaan...

Betreffende de 2-3 minuten:Dus de totale tijd van alarmeren isvanaf het moment van opnemen 2-3 minuten (A1-A2)Maar hier gaat dus 1 minuut ten koste van het veiligstellen van nummer en adres. Die tijd win je niet met DIA. 2-3 minuten minus 1 minuut = 1 - 2 minuten. Dat klopt dan wel weer aardig met die 1:38, maar dan is de reclame van "2-3 minuten tijdwinst" dus onterecht...

Over de paraatheid:
Dit begint nu bijna een komische verdediging te worden van een bijzondere redenatie... We vergeten gelijktijdigheid voor het gemak van de discussie? Gaat paraatheid niet juist om gelijktijdigheid? Als elk incident netjes achter de volgende aankomt, hebben we maar 1 ambulance nodig. De auto die nog netjes even wacht met het overstekende kind omver te rijden omdat de ambulance nog net de cardiale patiënt staat te lossen. Handig!
Maar stél dat zou zo zijn, hoe win je dan in godsnaam paraatheid door eerder met de inzet te beginnen?!? Het door u gegeven voorbeeld van een continu bezette ambulance (wat u vervolgens in uw volgende reactie aan SEH zustertje meteen weer tegenspreekt omdat "geen enkele ambulance een bezettingsgraad van 100% heeft") is voor mij abracadabra.. Verschuiven van rijtijdenprofiel en daardoor paraatheid winnen? Dat klinkt leuk, maar geldt inderdaad alleen voor een ambulance die non-stop moet rijden, en elk incident netjes volgt op de andere. En dan nog is de ambulance niet méér paraat, hij is alleen eerder paraat. Als je net in die laatste 1:38 van de vorige inzet die ambu nodig hebt, dan heb je mazzel. Heb je hem net nodig in de eerste 1:38 van de vorige inzet heb je pech. Overall win je dus helemaal niets, het is gewoon een kwestie van mazzel hebben.
Maar we hebben het niet over 1 ambulance die we bekijken, we hebben het over een gebied waarin meerdere ambulances gezamenlijk de klussen moeten klaren. Dan heb je dus te maken met 2 factoren:
  • Aanrijtijden: De tijd die het kost om een eenheid voor je neus te hebben vanaf het moment dat je 112 belt
  • Paraatheid: De hoeveelheid tijd dat ambulances beschikbaar zijn om aan een incident te beginnen
Het eerste kun je inderdaad verkorten door de ambulance eerder te laten rijden. 1:38 eerder de pieper af laten gaan bij de bemanning zou kunnen betekenen dat ze 1:38 eerder voor je neus staan. (Het verlies of winst van veranderende omstandigheden dan maar even buiten beschouwing gelaten)
Het tweede punt kun je op twee manieren verbeteren: Méér ambulances inzetten (Helpt niet als je de paraatheid van 1 ambulance bekijkt, maar je hebt wel een grotere kans dat er een ambulance beschikbaar is) of zorgen dat de inzetten korter duren. De ambulance is dan korter bezet, dus meer beschikbaar voor een incident.

Nou vraag ik u mij dan uit te leggen hoe DIA de paraatheid van ambulances vergroot. Of snap ik er nou helemaal niks van?  98uiye
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #204 Gepost op: 31 juli 2016, 15:46:33
Die 024 nam 3 jaar geleden in ieder geval geen blad voor de mond over DIA en de MMA.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #205 Gepost op: 31 juli 2016, 15:49:49
Nee, dat was me d'r eentje. Niet geliefd bij iedereen, maar we missen hem/haar nog iedere dag...  :'(
 ;D
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #206 Gepost op: 31 juli 2016, 16:12:19
Ik begrijp de Haagse ambulanceverpleegkundige wel die zegt dat ze 30 minuten onderweg waren naar Westland voor een reanimatie.

Je wordt helemaal achterlijk als je weet dat je daar na een half uur komt aankakken en de familie sorry en gecondoleerd moet zeggen. Je weet gelijk dat het je baas een rotzorg zal zijn omdat hij een paar lamzakken op kantoor de rekenmachine laat pakken waarna ze je vertellen dat de gemiddelde aanrijtijd van de RAV binnen de normen valt; conclusie een goede prestatie van de ambulancedienst.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #207 Gepost op: 31 juli 2016, 18:16:46
Citaat van: Luer-lock link=msg=1439759 date=1469960953
Een ander probeem dat nog niet besproken is, dat collega verpleegkundigen en HA(P)-en, patienten niet meer durven thuis te laten uit angst voor een klacht cq. (IGZ)calamiteit. Te gek voor woorden, maar inmiddels helaas de realiteit.
Hierdoor wordt de capaciteit van de SEH's ernstig benadeeld.
In principe moet iedere EHGV rit overlegd worden met een huisarts en in LPA staat: bij twijfel, vervoeren naar SEH,   zaakjes dichtgetimmerd en ambulance tekorten worden zo door het bedachte en opgelegde systeem zelf veroorzaakt
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #208 Gepost op: 31 juli 2016, 18:19:52
Citaat van: oma link=msg=1439801 date=1469974339
Ik begrijp de Haagse ambulanceverpleegkundige wel die zegt dat ze 30 minuten onderweg waren naar Westland voor een reanimatie.

Je wordt helemaal achterlijk als je weet dat je daar na een half uur komt aankakken en de familie sorry en gecondoleerd moet zeggen. Je weet gelijk dat het je baas een rotzorg zal zijn omdat hij een paar lamzakken op kantoor de rekenmachine laat pakken waarna ze je vertellen dat de gemiddelde aanrijtijd van de RAV binnen de normen valt; conclusie een goede prestatie van de ambulancedienst.


remedie 1: IGZ bellen en klacht indienen.

remedie 2, dienstdoende MMA en of hoofd ambulancezorg bellen en telefoon even doorgeven aan de bedroefde familie zoda hij/zij de nabestaanden mag troosten en uitleg mag geven over de problematiek. Problemen daar deponeren waar ze thuishoren....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #209 Gepost op: 31 juli 2016, 18:26:19
Afgelopen nacht in centrum Amstelveen, even rijden voor een DIA, dame van 2 2jaar die zich acuut niet goed voelt en snel zou ademhalen /duizelig is en collabeert. Geen Proq and a gebruikt, inzetcriteria vaag..
 Terplekke 2 jomgemannen en een bezorgde vpk in opleiding die de stressklachten ontstaan door ruzie tussen vriendje en vriendinnetje zo serieus nam dat er toch echt een ambulance ter plekke moest komen. Na 15 minuten tender loving care en advies en motiveren van patiente in kwestie om in hun eigen auto te stappen en naar huis te rijden werd ons door vpk i.o. nog even toegevoegd , ik vind jullie erg onaardig tegen mn vriendin...( nu kon t immers wel omdat situatie veilig was en zorgvragaster in kwestie gemobiliseerd werd om naar huis te gaan)  
pardon?!  ja we zouden ''nogal gezucht hebben en de zorgverlening niet leuk hebben gevonden..,'' mijn toevoeging dat dat natuurlijk altijd een subjectieve ervaring is maar dat wij inderdaad vaker met dit soort zorgvragers te maken hebben en dat deze patienten categorie met liefdes stress echt geen ALS ambu nodig hebben werd ons toegevoegd, maar we hebben ook recht op zorg!..... De 2 ampullen Ondansetron in onze spoedtas waren onvlodoende voor mijn psychosociale reactie hierop..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod