Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 80216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #220 Gepost op: 23 augustus 2016, 07:42:55
Mijns insziens ook EEN oorzaak van het toenemend aantal ambulanceritten: huisartsenposten die moeilijker (minder snel) bereikbaar zijn.

Mensen weten A, niet wanneer ze wel of niet de HAP moeten bellen.
B, ze moeten naar hun mening te lang wachten en bellen 112. Vervolgens C, door triagesystemen (ProQa, NTS) wordt een ambulance gehonoreerd.


http://www.nu.nl/algemeen/4310926/huisartsenposten-drukte-steeds-slechter-bereikbaar.html
Never underestimate the power of stupid people


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #221 Gepost op: 23 augustus 2016, 08:27:28
Citaat van: Luer-lock link=msg=1443830 date=1471930975
Mijns insziens ook EEN oorzaak van het toenemend aantal ambulanceritten: huisartsenposten die moeilijker (minder snel) bereikbaar zijn.

Mensen weten A, niet wanneer ze wel of niet de HAP moeten bellen.
B, ze moeten naar hun mening te lang wachten en bellen 112. Vervolgens C, door triagesystemen (ProQa, NTS) wordt een ambulance gehonoreerd.


http://www.nu.nl/algemeen/4310926/huisartsenposten-drukte-steeds-slechter-bereikbaar.html

In het eigen verslag van de huisartsen staat ook:

Citaat
Huisartsenposten dragen het merendeel van de U0/U1 meldingen over aan de ambulancedienst. D

Ik denk dat het vooral komt door het totale gebrek aan leiderschap/regie in Den Haag. Regering en parlement donderen al hun verantwoordelijkheden naar lagere overheden, zelfstandige bestuursorganen of ze vertrouwen op zelfregulering door de sector.

Inmiddels kan je de conclusie trekken dat de huisartsen (marktwerking) hun spoedritten over de schutting donderen bij de ambulancedienst (marktwerking), de ambulancedienst volgt het voorbeeld door de brandweer (overheid) bij A1 ambulancemeldingen (reanimatie en andere levensbedreigende medische noodsituaties) te geven.

De gemeenschappelijke deler is dat huisartsen, ambulancediensten en de brandweer allemaal problemen hebben en de schuld bij de ouder wordende burgers die minder zelfredzaam zijn leggen en geen van deze diensten aan enige zelfreflectie wenst te doen door eens te bekijken of je in een veranderend Nederland als dienst mee moet veranderen of dat je als dienst gewoon kan blijven werken zoals je in 1980 deed.

Iedereen wist al heel lang dat Nederland snel gaat vergrijzen en we weten ook al jaren dat steeds meer ouderen langer thuis moeten blijven, we weten ook al jaren dat de psychiatrische zorg compleet is afgebroken. Er is veel protest geweest tegen de bezuinigingen op psychiatrie, ik heb de ambulancediensten en huisartsen nooit horen protesteren. Beide partijen wisten al jaren dat zij de acute psychiatrie op hun bordje zouden krijgen als de regering haar afbraakplannen zou gaan doorvoeren.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #222 Gepost op: 23 augustus 2016, 20:49:33
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een slachtoffer op mijn advies naar de Huisartsenpost belt en dan van een bandje hoort dat er 20+ wachtenden voor hun zijn. Dan kun je ofwel ernaartoe gaan en hopen dat ze je op de lijst zetten ofwel naar de SEH gaan ofwel, als er toch wel enige spoed achter zit toch maar even met de verpleegkundig centralist van de meldkamer overleggen wat wijsheid is.
Aan de andere kant zijn ze (HAP) soms ook snel met opnemen, geven ze duidelijk advies en regelen ze de juiste zorg, ook als dat wel een SEH bezoekje betreft. T is dus niet allemaal slecht gelukkig, al zijn er absoluut verbeterpunten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #223 Gepost op: 23 augustus 2016, 22:14:04
Citaat van: Golly link=msg=1443904 date=1471978173
Aan de andere kant zijn ze (HAP) soms ook snel met opnemen, geven ze duidelijk advies en regelen ze de juiste zorg, ook als dat wel een SEH bezoekje betreft. T is dus niet allemaal slecht gelukkig, al zijn er absoluut verbeterpunten.

Met de nadruk op soms waarschijnlijk. De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan en die is niet best.



26 minuten wachten
De bond belde 20 keer naar 40 huisartsenposten om te kijken hoe lang de wachttijd was. "In 38 van de 40 gevallen haalden ze de norm niet. Er was zelfs een uitschieter naar 26 minuten", vertelt Sandra de Jong van de Consumentenbond. "We schrokken daar wel van."

Bij een paar huisartsenposten liep de wachtrij zelfs tijdens het bellen op. "Dus dan hoorde je eerst dat er zoveel wachtenden voor je zijn en 10 minuten later waren het er meer, in plaats van minder", zegt De Jong.

Lees meer op: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/wachttijden-bij-huisartsenposten-veel-te-lang-we-schrokken-ervan
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #224 Gepost op: 24 augustus 2016, 08:05:49
Citaat van: Golly link=msg=1443904 date=1471978173
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een slachtoffer op mijn advies naar de Huisartsenpost belt en dan van een bandje hoort dat er 20+ wachtenden voor hun zijn. Dan kun je ofwel ernaartoe gaan en hopen dat ze je op de lijst zetten ofwel naar de SEH gaan ofwel, als er toch wel enige spoed achter zit toch maar even met de verpleegkundig centralist van de meldkamer overleggen wat wijsheid is.
Aan de andere kant zijn ze (HAP) soms ook snel met opnemen, geven ze duidelijk advies en regelen ze de juiste zorg, ook als dat wel een SEH bezoekje betreft. T is dus niet allemaal slecht gelukkig, al zijn er absoluut verbeterpunten.

De HAP heeft een inspanningsverplichting om bij spoed binnen 15 minuten bij de patient te zijn. Als het voorkomt dat er meer dan 20 wachtenden voor je zijn als je met spoed een huisarts nodig hebt mag je je afvragen hoe serieus ze de afgesproken inspanningsverplichting nemen. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als de overheid eens stopt met polderen door beroepsgroepen, belangenclubjes enz buiten spel te zetten. Zelfregulering, inspanningsverplichtingen, ambities zijn prachtig op papier, in werkelijkheid zal niemand zich er aan houden. Bij een wettelijke plicht kan men handhaven en sancties opleggen, als overheid houdt je dan uitsluitend rekening met belang van patient/burger.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #225 Gepost op: 24 augustus 2016, 11:46:55
Citaat van: Golly link=msg=1443904 date=1471978173
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een slachtoffer op mijn advies naar de Huisartsenpost belt en dan van een bandje hoort dat er 20+ wachtenden voor hun zijn. Dan kun je ofwel ernaartoe gaan en hopen dat ze je op de lijst zetten ofwel naar de SEH gaan ofwel, als er toch wel enige spoed achter zit toch maar even met de verpleegkundig centralist van de meldkamer overleggen wat wijsheid is.
Aan de andere kant zijn ze (HAP) soms ook snel met opnemen, geven ze duidelijk advies en regelen ze de juiste zorg, ook als dat wel een SEH bezoekje betreft. T is dus niet allemaal slecht gelukkig, al zijn er absoluut verbeterpunten.
Overleggen kan bijna niet meer via 112, je wordt namelijk meteen in het telefoonopneemprotocol gezet...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #226 Gepost op: 24 augustus 2016, 11:53:48
Citaat van: jvo link=msg=1443959 date=1472032015
Overleggen kan bijna niet meer via 112, je wordt namelijk meteen in het telefoonopneemprotocol gezet...

Burgers hoeven ook niet te overleggen met de meldkamer bij een spoedmelding voor de hulpdiensten, burgers die telefonisch willen overleggen moeten dat maar doen met de kapper of de schoonheidspecialiste.

Citaat van: oma link=msg=1443009 date=1471411473
.... alle medische spoedmeldingen via 112  laten lopen. De burger belt bij medisch spoed 112, bij geen spoed het landelijk nummer voor de huisartsenpost.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #227 Gepost op: 24 augustus 2016, 17:44:36
Citaat van: oma link=msg=1443936 date=1472018749
De HAP heeft een inspanningsverplichting om bij spoed binnen 15 minuten bij de patient te zijn. Als het voorkomt dat er meer dan 20 wachtenden voor je zijn als je met spoed een huisarts nodig hebt mag je je afvragen hoe serieus ze de afgesproken inspanningsverplichting nemen. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als de overheid eens stopt met polderen door beroepsgroepen, belangenclubjes enz buiten spel te zetten. Zelfregulering, inspanningsverplichtingen, ambities zijn prachtig op papier, in werkelijkheid zal niemand zich er aan houden. Bij een wettelijke plicht kan men handhaven en sancties opleggen, als overheid houdt je dan uitsluitend rekening met belang van patient/burger.

De aanrijtijd van 15 minuten geldt voor de ambulancediensten, niet voor de HAP. Daar staat voor een U 2 (is spoed) 1 uur. Is het echt spoedeisend o.b.v. de informatie / triage dan gaat de melding door naar de MKA.  We vergeten ook een belangrijke ontwikkeling: De rottige claimcultuur die ook in Nederland steeds verder oprukt. Dat is vaak te horen bij de MKA en HAP meldingen waar de melder direct en wel onmiddellijk een ambu eist. Verder vragen o.b.v traigesysteem wordt beantwoordt met soms zeer grof taalgebruik en dreigementen. Geldt uiteraard niet voor alle melders.  En als er dan een klacht is binnengekomen over het advies / de beslissing van de MKA / HAP dan heeft men daar weer een reden erbij om gelijk maar een auto A1 te sturen. Scheelt weer een hoop gez..k.  Niet professioneel misschien maar wel de realiteit.  Heeft niets te maken met de regels van de ivoren torenbewoners.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #228 Gepost op: 24 augustus 2016, 23:12:31
Als de HAP een uur de tijd heeft om bij een 'spoedmelding' aan te komen, waarom rijdt een groot deel dan in gele auto's met blauwe zwaailampen?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #229 Gepost op: 25 augustus 2016, 00:29:24
Citaat van: jadjonglink=msg=1444049 date=1472073151
Als de HAP een uur de tijd heeft om bij een 'spoedmelding' aan te komen, waarom rijdt een groot deel dan in gele auto's met blauwe zwaailampen?
Spoed wordt volgens NTS gekwalificeerd als U2. U2 betekent binnen een uur gezien worden. U1 is levensbedreigend, en dient binnen een kwartier gezien te worden. Dus dan gaat er blauw met herrie aan. Voor een reanimatie geldt U0, dat is met name een administratief dingetje want in het geval van een reanimatie ben je dood dus dat kan niet levensbedreigend zijn. Voor wat betreft de brancherichtlijnen verandert er niks. Geen extra ontheffingen boven op die gelden bij U1.

Voor wat betreft je vraag voor wat betreft de kleuring; de meeste HAP auto leveranciers vinden dit de meest passende kleur gezien het karakter van het werk. Hetzelfde gaat op voor de orgaantransplantatie auto's etc. Of dit zo is en het opschrift de juiste is, is een hele andere discussie. Blauw daar en tegen is logisch gezien de u1/u0 ritten die gereden dienen te worden.