Ambulances halen de norm aanrijtijden niet

Auteur Topic: Ambulances halen de norm aanrijtijden niet  (gelezen 82721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #240 Gepost op: 11 oktober 2016, 09:30:28
Citaat van: Luer-lock link=msg=1451793 date=1476164873
Het programma geeft denk ik een reeel beeld van de knelpunten in de huidige ambulance zorg.
Interessant en opvallend het antwoord van Simon Visser van AZN, over de situatieschets als gevolg van de huidige triagesystemen: hij zegt/denkt dat het beeld overtrokken is, maar anderzijds het onderzoek wel serieus neemt.

Opvallend dat veel mensen niet herkenbaar cq. met alleen met een vervormde stem in beeld durven komen.


zie ook:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=99701
Is mij ook opgevallen.
Dit soort (angst)cultuur is fnuikend voor elke organisatie en in dit geval voor de samenleving omdat er sprake is van acute patientenzorg en andere veiligheids zaken.
Ik vraag me af. Gaat het daadwerkelijk om patientenzorg, of om verplicht en exact te werken volgens de voorgeschreven protocollen zonder/met nauwelijks een mogelijkheid van eigen en externe input.

Is afwijken van een protocol doodzonde en aanleiding tot maatregelen, of scheppen omstandigheden de noodzaak van afwijken?
Is het behalen van een doelstelling / informatie inwinning / aansturing ondergeschikt aan het volgen van protocollen?

Er zijn altijd wel zaken die niet lopen, men durft er veelal niets van te zeggen en ondertussen lopen de raderen van de productie en dienstverlening door miscommunicatie, stijfkoppigheid en/of onkunde van het management en door theoretische/statistische "inzichten" steeds verder vast.
Dit gebeurt niet alleen in de ambulancezorg en bij meldkamers, dat is een fenomeen bij vele (zorg)instellingen, organisaties en bedrijven.

Werknemers durven derhalve alleen maar anoniem te spreken, uit angst om als klokkenluider te worden bestempeld met alle gevolgen van excommunicatie en "vervolging" door alles en iedereen tot gevolg.
Door de huidige arbeidsmarkt, de vele vormen van (onzekere) arbeidscontracten, hoge mate van ongeorganiseerdheid van werknemers bij vakbonden, afbraak sociale voorzieningen en toenemende sociale onzekerheden maken werkgevers daar bovendien nog eens handig (ge)(mis)bruik van ook.

Voorlopig blijven we zitten met statistisch bepaald spreidingsplan en blijft iedereen zeuren over aanrijtijden.
Het stellen van een norm voor aanrijtijden is overigens een farce. Hiermee handhaaf je een puur statistisch systeem die niet strookt met de praktijk.
Iedereen weet dat je te maken hebt met zaken als drukte/opstoppingen in het verkeer, wegwerkzaamheden, soort/aard van de wegen, gedragingen (mede)weggebruikers, bereikbaarheid van objecten, etc. etc.
Theoretisch kan je een afstand van enkele kilometers in zowel de bebouwde kom als op het platte land in enkele minuten overbruggen, de praktijk is altijd weerbarstiger.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #241 Gepost op: 11 oktober 2016, 10:44:44
Citaat van: enrico1972 link=msg=1451424 date=1475951606
Uitzending Spoedzorg
Komende zondag in de uitzending meer over het dossier Spoedzorg en de ambulancezorg in Nederland.
22:35 uur, NPO 2. De hele enquête teruglezen kan hier. Reageren of tips via demonitor@kro-ncrv.nl.

De uitzending is terug te kijken op http://www.npo.nl/de-monitor/09-10-2016/KN_1683599
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #242 Gepost op: 11 oktober 2016, 11:00:58
Citaat van: Willem D. link=msg=1451799 date=1476171028
Voorlopig blijven we zitten met statistisch bepaald spreidingsplan en blijft iedereen zeuren over aanrijtijden.
Het stellen van een norm voor aanrijtijden is overigens een farce. Hiermee handhaaf je een puur statistisch systeem die niet strookt met de praktijk.
Iedereen weet dat je te maken hebt met zaken als drukte/opstoppingen in het verkeer, wegwerkzaamheden, soort/aard van de wegen, gedragingen (mede)weggebruikers, bereikbaarheid van objecten, etc. etc.
Theoretisch kan je een afstand van enkele kilometers in zowel de bebouwde kom als op het platte land in enkele minuten overbruggen, de praktijk is altijd weerbarstiger.
Deze snap ik niet. Aanrijtijden zijn een harde meetwaarde. Als in de praktijk blijkt uit de statistieken uitgevoerd op deze meetwaarden dat je lange aanrijtijden hebt en daardoor te vaak de theoretische aanrijtijden niet haalt dan moet daar op bijgestuurd worden in je spreidingsplan.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #243 Gepost op: 11 oktober 2016, 11:09:23
Citaat van: JJ75 link=msg=1451808 date=1476176458
Deze snap ik niet. Aanrijtijden zijn een harde meetwaarde. Als in de praktijk blijkt uit de statistieken uitgevoerd op deze meetwaarden dat je lange aanrijtijden hebt en daardoor te vaak de theoretische aanrijtijden niet haalt dan moet daar op bijgestuurd worden in je spreidingsplan.
Bijsturing, verandering, wijzigen en/of aanpassing kost geld!!!!
En dat willen we natuurlijk niet als verantwoordelijk budgethouder/management/directie/overheid.  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #244 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:09:22
Citaat van: JJ75 link=msg=1451808 date=1476176458
... Aanrijtijden zijn een harde meetwaarde. ....

Dat zou moeten kloppen maar er zijn de nodige variabelen.

Bijvoorbeeld wanneer er ter plaatse wordt gemeld. in de straat of 6 hoog.

Het grootste probleem is dat de aanrijtijden worden gemiddeld per regio. Dan kan het dus zijn dat bijvoorbeeld in het centrum van Rotterdam de aanrijtijden ruim worden gehaald, maar in het "buitengebied" niet, terwijl het gemiddelde wel voldoet. Het is een boekhoudkundig verhaal.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #245 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:30:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1451888 date=1476209362
Dat zou moeten kloppen maar er zijn de nodige variabelen.

Bijvoorbeeld wanneer er ter plaatse wordt gemeld. in de straat of 6 hoog.

Het grootste probleem is dat de aanrijtijden worden gemiddeld per regio. Dan kan het dus zijn dat bijvoorbeeld in het centrum van Rotterdam de aanrijtijden ruim worden gehaald, maar in het "buitengebied" niet, terwijl het gemiddelde wel voldoet. Het is een boekhoudkundig verhaal.
Je ziet het, met cijfertjes kan je alles wat je wilt rechttrekken naar eigen hand. Als het maar naar de buitenwereld (idg andere ambtenaren) klopt.

Probleem blijft bestaan dat diverse buitengebieden nog steeds kampen met feitelijke overschrijdingen van de aanrijtijden en worden weggecijferd door ritten in de buurt van ambulanceposten.

Bijsturing, verandering, wijzigen en/of aanpassing is vanuit dat oogpunt (na het rechttrekken) dan ook niet mogelijk ivm kennelijk aantoonbare en daardoor onwenselijke overschrijding van de butgetten.

98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #246 Gepost op: 11 oktober 2016, 23:13:35
Statistiek is inderdaad een allemansvriend, zeker als de invoer ook te manipuleren valt en aanrijtijden zijn zo zacht als boter. Die zestien miljoen van Schippers zal net zo vlug smelten op de warme plaat van overmanagement en dan wordt het weer tijd voor een interim-crisismanager die anderhalve ambulance per jaar mee naar huis neemt. Plus wachtgeld voor de zondebokken, natuurlijk >:D.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #247 Gepost op: 12 oktober 2016, 01:45:03
Het overschrijden van de aanrijtijden is een jaarlijks terugkerend verhaal.Hiervoor gaan we terug naar de 90 er jaren toen de ambulance werd geprofessionaliseerd.Tal van kleine lokale ambulancediensten van Gemeentes,stichtingen en particulieren werden opgeheven.
En veel van die Gemeentes komen telkens voor.
Hier in de regio scoren laag Reusel waar vroeger Van Gompel zat en Someren waar van der Linden zat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #248 Gepost op: 18 oktober 2016, 07:38:36
Citaat
Ambulances zijn in Nederland te vaak te laat bij noodgevallen. Uit een analyse van Buurtfacts blijkt dat vooral op het platteland de ambulance er regelmatig langer dan een kwartier over doet om bij een noodgeval te arriveren.

Buurtfacts analyseerde gegevens van meer dan 400.000 ambulanceritten in 2015 op gemeenteniveau. In Zeewolde was de ambulance het vaakst te laat: bij 29 procent van de ritten duurde het langer dan een kwartier. Ook in Molenwaard en Oirschot (allebei 28 procent) komt de ambulance vaak te laat.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/ambulance-vooral-op-platteland-te-vaak-te-laat


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #249 Gepost op: 18 oktober 2016, 07:40:09
Citaat
Als je 112 belt en er is een levensbedreigende situatie, moet de ambulance binnen een kwartier aanwezig zijn. Maar dat lukt lang niet overal. Kijk hoe het bij jou in de gemeente zit.

http://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/gezondheid/zo-vaak-is-de-ambulance-te-laat-bij-noodgevallen-in-jouw-gemeente