Ik ben niet tegen AED door burgers, ik ben tegen AED inzet van burgers die in je woning/slaapkamer komen als je de ambulance (112) belt. Ik heb geen enkel probleem met AED inzet in publieke domein.
Ik ben net als Rutte een enorme voorstander van een participatiemaatschappij omdat het niet zo is dat je als burger in de hangmat kan blijven liggen klagen over kosten omdat de overheid alles maar moet doen.
Ik heb er zelfs geen probleem mee als in afgelegen gebieden mensen uit een dorp een melding via de meldkamer krijgen in geval van zware ongelukken, ze kunnen er sneller zijn en bijvoorbeeld een tourniquet aanleggen of een ademweg vrij maken/houden tot de eerste "echte" ambulance ter plaatse is. Ik kan me niet zo goed voorstellen welke ambulanceverpleegkundige veel bezwaar kan maken, hooguit de broeder die liever een lijk ziet dan een patient die nog een kans op overleven heeft gekregen dankzij goed en snel ingrijpen van burgers.
Waarom zou je als RAV wel in staat zijn om brandweermensen extra te trainen om AED/reanimatievaardigheden op jullie gewenste niveau te krijgen maar is het onmogelijk om community first responders iets bij te leren?
Met dat eerste zijn wij met elkaar eens. De inzetcriteria moet echt alleen reanimatie zijn. Punt.
Rutte en zijn bende is, achteraf bekeken, nogal denigrerend. Zeker voor een partij waar mijn politieke voorkeur valt. Wat de beoogde maatschappij betreft, het is een prachtig streven maar wel een utopie in de huidige, individualistische samenleving. De arbeidsparticipatie neemt door vergrijzing af, tweeverdieners is de norm geworden in een gezin. Wie blijft er over om mee te participeren?
De brandweer rukt ook uit naar ongevallen en past de genoemde handelingen toe. De tourniquet durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Community first responders vind ik nog niet zo gek maar we stuiten op dezelfde bezwaren als met de leken AED. Het zijn er vaak erg veel en de kwaliteit is lastig te bewaken.
CM