Dan is dat hobbeltje bij deze opgelost, vooral burgers woningen insturen met een AED in Nederland.
Het brengt ons weer terug naar het initiele onderwerp over de ambulance die nog steeds te laat komt in de meeste regio's.
Ik had een paar hele wezenlijke vragen gesteld of het normaal is dat je voor je besluit om mee te doen aan een aanbesteding als je weet wat de eisen zijn (95% van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten ambulance ter plaatse), je weet waar rivieren en bruggen liggen, je bij het uitbrengen van een bod gelijktijdig zegt dat je dit kan leveren voor het afgesproken bedrag maar in praktijk niet kunt waarmaken.
Is het normaal om in 2013 bijna 8 miljoen euro (publieke middelen) aan te pakken om twee jaar later bij precies hetzelfde probleem te roepen dat geld niet de oplossing is omdat er bruggen en rivieren zijn in Nederland.
Nee, absoluut niet. Het probleem is complex maar ik doe mijn poging om het voor een deel te verklaren:
1) Op het moment dat de ambulancezorg zich uitsluitend bezig houdt met de 112 zorg (spoedmeldingen, ongevallen) is er niets aan de hand. Dan hebben we ruim voldoende paraatheid om aan de vraag te voldoen. Dat is echter niet het geval. Met name buiten kantoortijden hebben we een significante deel van de huisartsenzorg overgenomen. Men belt de huisartsenpost, wordt door met behulp van een computer programma getriageerd en de computer zegt: ambulance sturen. Of de HAP heeft geen capaciteit en wij worden gestuurd. Naar een melding waar ik nauwelijks verstand van heb, ik ben immers geen huisarts. Hierdoor komen niet aan onze eigenlijke taak niet toe. Met een aantal vervelende incidenten als gevolg. Hierover kan ik helaas niet berichten door mijn geheimhoudingsplicht.
2) Wij hebben de illusie dat we gebiedsdekking in de handen kunnen laten van een computer. In plaats van de ambulance te laten waar de meeste meldingen vandaan komen worden wij op basis op van een rekenmodel overal strategisch geplaatst. Net waar er geen melding vandaan komt...
Los deze 2 zaken op en ik ben ervan overtuigd dat de meeste regio's wel op tijd rijden.
CM