Dode Haarlemmer in zee bij Zandvoort

Auteur Topic: Dode Haarlemmer in zee bij Zandvoort  (gelezen 2286 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Gepost op: 31 augustus 2005, 22:37:16
Bij het Zandvoorste naakstrand is gisteren het lichaam van een 75-jarige Haarlemmer gevonden. Zijn lichaam dreef circa vijftien meter uit de kust. Het slachtoffer was niet gekleed, waardoor hij niet meteen kon worden geīdentificeerd. Agenten vonden later op het strand zijn kleding, en konden zo vaststellen om wie het ging. De politie gaat niet uit van een misdrijf.

Bron: Haarlems Dagblad

Rescue Ranger en het Reddertje waren hierbij terplaatse.
Gisteren en vandaag is het zandvoortse strand wederom geteisterd door sterke mui-stromingen.

Gisteren zijn in totaal 3 drenkelingen geweest langs de kust van zandvoort. Vandaag hebben we een snelle schatting gemaakt van 9 drenkelingen.

De ZRB had dus z'n handen vol aan zwemmers vandaag. Twee drenkelingen werden er zelfs zwemmend uitgehaald door een redder.




AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2005, 00:14:39
Vervelend om te horen over deze man..
 :-\ sterkte aan famillie en hulpverleners..

Ook bij Wijk aan Zee de laatste 2 dagen veel sterke muistromen.
Veel muiborden geplaatst en te voet gepatrouilleerd rond de muien,
helaas zijn al veel leden weer normaal aan het werk.. dus de weinige leden die er zijn  lopen zich het vuur uit de sloffen. Ook met de ehbo is het erg druk.. Maar tot nu toe nog niks ernstigs.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2005, 00:32:50
Ook bij Wijk aan Zee de laatste 2 dagen veel sterke muistromen.
Veel muiborden geplaatst en te voet gepatrouilleerd rond de muien,
helaas zijn al veel leden weer normaal aan het werk.. dus de weinige leden die er zijn  lopen zich het vuur uit de sloffen. Ook met de ehbo is het erg druk.. Maar tot nu toe nog niks ernstigs.
Precies hetzelfde hier in Zandvoort, maar was gelukkig vanaf 12 uur vanmiddag vrij!..pff net thuis en toe aan mijn bedje...
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2005, 01:11:19
Petje af hoor!  ::)

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2005, 10:43:56
Dagen als gisteren zijn het bestaansrecht van de strandbrigades en bij ons is het met de bemensing weer aardig gelukt.

Wat was het super lekker weer afgelopen dagen, vooral dinsdag met een landwind en een prachtige branding. En natuurlijk heel veel hulpverleningen gedaan.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2005, 18:45:00
Mooi werk van de ZRB! Respect!  :)
343, never forget.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2005, 19:13:02
Mooi werk van de ZRB! Respect!  :)

Joris,

alle reddingsbrigades leveren die dag een maximale inzet. Ik wil toch even een kantekening hierbij maken, namelijk de insteek van de Technische Recherche. Zij willen een foto hebben van plaats delict en het stoffelijk overschot ter plaatse. Bij opkomend water is het plaats delict niet meer te achterhalen en op een druk strand is dit geen gewenste omstandigheid om een stoffelijk overschot zo te laten liggen. In het verleden heeft de TR het voertuig van de ZRB uren weten vast te zetten door dit voertuig te confisceren. Dat probeerde men nu weer, maar door razend snel het stoffelijk overschot, dat op de brancard lag, uit de auto te trekken, kon het voertuig inzetbaar blijven. Gelukkig konden de lokale agenten deze handeling wel waarderen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2005, 19:17:04
Joris,

alle reddingsbrigades leveren die dag een maximale inzet.
Weet ik, en hierbij was dat nog ff een extra schouderklopje!  ;)
343, never forget.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2005, 13:37:20
Het is altijd jammer dat negatief nieuws "meer" nieuwswaarde heeft dan positief nieuws. In bijna elke krant, zowel lokaal, als regionaal, als landelijk was de verdrinking van deze persoon te lezen. Voor een aantal kranten was het zelfs voorpagina waardig. Helaas heeft de onderstaande brief slechts 1 krant gered en ergens achterin, zeker geen voor-pagina nieuws.

Citaat
Na aanleiding van de "Topdrukte en Muien" en een kort stukje hierover in het
Haarlems Dagblad is bij hun de volgende brief ingezonden:

--------------------------------------------------------------------------------------
Hierbij wil ik graag reageren op een artikel omtrent de gevaarlijke
stromingen in zandvoort van 31 aug. j.l.

Ik was zelf met mijn twee zoons, 5 en 7 jaar, op het strand van Zandvoort.
Vanwege de hitte gingen mijn twee zoons even afkoelen in zee.

Opeens werd ik opgeschrikt door een paniekgolf op het strand. Mensen stonden
op en gilden door elkaar heen.Op dat moment keek ik recht naar zee. Hier zie ik een reddingsboot twee jongen kinderen uit zee halen. Als vader schrok ik mij rot. Mijn kinderen zwommen daar ook. Mogelijk waren het mijn kinderen.

Ik probeerde tussen de menigte z.s.m. naar de waterlijn te rennen. Hier
werden de twee kinderen door een andere strandwacht uit de reddingsboot
gehaald. Tot mijn vreugde waren het niet mijn kinderen. De strandwacht ploeterde zich door de sterke stroming om de kinderen op het strand af te zetten.

Op dat moment realiseerde ik mijzelf dat mijn kinderen hier niet rondliepen.
Toen kwam het moment dat de angst mij vasthield. Ik zag mijn twee zoons in
paniek kopje onder gaan en meegenomen worden door de stroming.

Ik pakte de strandwachter, die nog met de andere twee drenkelingen liep,
vast aan zijn schouder. Het enigste was ik kon schreeuwen was MIJN KINDEREN. De strandwacht keek om en zag mijn zoons verdrinken. Hij bedacht zich geen moment en dook zonder enige twijfel de branding in en zwom met gevaar voor eigen leven naar mijn zoons.

Gelukkig kon de strandwacht ze snel bereiken en heeft mijn zoons veilig aan
de kant gebracht. Eenmaal aangekomen op het strand riep de strandwacht een
collega van hem om mijn zoons lichamelijk te controleren. De reddende engel ging gelijk weer door met zijn werk en ging wederom de zee in. Voordat hij dit deed kon ik alleen maar via omstanders aan zijn naam komen. Ik wilde hem namelijk bedanken voor het redden van mijn zoons.

Waarom ik dit verhaal schrijf is dat de burgers in nedeland niet goed beseffen was voor goed werk deze mensen doen. Het blijkt dus dat deze jongens en meisjes vrijwilligers zijn.

Via deze manier wil ik vooral deze strandwachter maar natuurlijk ook zijn
collega's bedanken voor hun goede werk. In 10 min. hebben de strandwachten op die plek ongeveer 6 drenkelingen gered.

Ik hoop dat iedereen in Nederland beseft wat voor goed werk deze mensen
doen...

Reddingsbrigade Zandvoort nogmaals bedankt namens mijn vrouw, kinderen en
ondergetekende,

JHM Ternes
 
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2005, 14:10:28
Het is altijd jammer dat negatief nieuws "meer" nieuwswaarde heeft dan positief nieuws. In bijna elke krant, zowel lokaal, als regionaal, als landelijk was de verdrinking van deze persoon te lezen. Voor een aantal kranten was het zelfs voorpagina waardig. Helaas heeft de onderstaande brief slechts 1 krant gered en ergens achterin, zeker geen voor-pagina nieuws.
 

Ongelofelijk hoe kranten zich laten leiden door de verkoopcijfers en alleen met het negatieve nieuws denken te scoren. Programma's op de TV die dat wel doen, aandacht geven aan "goed nieuws" scoren echter ook. Ook wij horen regelmatig "bel maar weer eens als  een redding NIET lukt", dat is voor ons veel interessanter... Om echt in het nieuws te komen moet je er dus af en toe eentje doorheen laten glippen. Schandalig, wat mij betreft mogen die stoffige kranten als achterhaald medium langzaamaan verdwijnen. Hulde aan die jongens en meisjes van de strandbrigades en ook hulde aan die mijnheer die nog eens uit de doeken doet hoe het voelt om je kinderen van de verdrinking gered ziet worden, terwijl je zelf niets anders kan als wanhopig toekijken, omdat de doorsnee vader nu eenmaal niet getraind is in kinderen uit de stroming halen.

Hij wist niet dat het vrijwilligers waren....

Henk