GRIP 2 Grote Hulpverlening OGS (lekkage tankwagen met zoutzuur) Bovensteweg - Mook 31-08-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Grote Hulpverlening OGS (lekkage tankwagen met zoutzuur) Bovensteweg - Mook 31-08-2015  (gelezen 7296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik vind dat niet zo vreemd. Er zitten soms nogal verschillen in het materieel en materiaal wat ter plaatse komt bij OGS. De ene regio rijdt met een GSE, de ander met haakarmbakken. Ik vind het dan niet gek dat je al het materiaal voor OGS uit je eigen regio komt. Beetje lullig als je verwacht dat een gaspakkenteam ook zijn eigen ontsmettingsmateriaal mee neemt omdat dat binnen jouw eigen regio zo geregeld is maar in de bijstandverlenende regio niet.........

Citaat van: nirosmen link=msg=1369754 date=1441006439
Overigens blijf ik het vreemd vinden dat men daar alles uit eigen regio haalt. Gaspakken uit Venlo en Roermond. Beste aanrijtijden. Gelderland-Zuid heeft toch ook gaspakken? Meetploegen uit Velo, Tegelen, Venray enz... Aan de andere kant van de Maas zitten regio Brabant-Noord. Die zullen toch ook wel WVD-ploegen hebben?
Je ziet steeds vaker dat regio's juist samenwerken om zsm het juiste materieel ter plaatse te krijgen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Opgeroepen voertuigen/eenheden

Tankautospuiten
08-1131 TS Groesbeek
23-1131 TS Mook
23-1231 TS Gennep
23-1331 TS Bergen

Ondersteunende voertuigen, haakarmbakken & -voertuigen
23-1371 HV Bergen
23-2381 HA Horst a/d Maas
23-2391 COH Horst a/d Maas (Commandohaakarmbak)
23-2392 VC2 Horst a/d Maas
23-3222 GSH Venlo (Gevaarlijkestoffenhaakarmbak)
23-3282 HA Venlo
23-3284 ABH Venlo (Adembeschermingshaakarmbak)
23-4381 HA Heythuysen
23-4383 VZH Heythuysen (Verzorgingshaakarmbak)
23-5181 HA Roermond
23-5122 OTH Roermond (Ontsmettingshaakarmbak)

Meetploegen
42w001 Bergen
42w003 Venlo
42w013 Venray
42w014 Meerlo
42w015 Gennep

Overige voertuigen
23-1289 SIV Gennep
23-1491 DA OvD Venray
23-?? DA OvD-C (persvoorlichter)
23-?? DA HOvD
23-?? DA AGS
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: aov link=msg=1369885 date=1441041561
Overigens vraag ik mij af of men bij dit incident niet beter had kunnen opschalen naar GRIP 3 ?!
Ik zag bij de meldingen volgens mij ook niets van een OVD Bevolkingszorg.

OvD-Bz Venray is zowel bij het maken van GRIP 1 als GRIP 2 gealarmeerd. VRLN heeft 4 OvD-Bz, te weten: Venray, Venlo, Roermond, Weert. Opzich kunnen deze een kleinschalige evacuatie en kleinschalige waarschuwingen samen met het CoPI prima aan. Mochten ze gemerkt hebben dat dit niet ging, zouden ze wel verder de GRIP in zijn gegaan.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: aov link=msg=1369886 date=1441041727
Ik ben niet deskundig, maar had men het gaatje (waarschijnlijk) niet eenvoudig en snel kunnen dichten met een houten spies of iets dergelijks?

Bij ongevallen met gevaarlijke stoffen maakt de brandweer gebruik van een chemiekaartenboek of een Emergency Response Intervention Cards  (ERIC of ERI-Card) als naslagwerk. Waarbij het chemiekaartenboek specifieke informatie geeft voor de stoffen maar gericht is op kleine hoeveelheden. De ERI-Cards geven een algemener advies, maar gebaseerd op grotere hoeveelheden. Het belangrijkste is welke persoonlijke bescherming er nodig is. Grofweg zijn er drie mogelijkheden:

1. Bluspak met ademlucht
2. Chemiecaliënpak (meestal het bekende gele pak met losse laarzen)
3. Gaspak (vaste laarzen, gasdicht)

Voor zoutzuur adviseert ERI:

Persoonlijke bescherming.
Gebruik chemicaliën-overall.
Gebruik ademlucht.
Gebruik gaspak in de nabijheid van de stof of de damp



Op zich is het stoppen van de lekkage door een blokje of kegel in het gat te slaan een prima idee, maar je moet je eigen veiligheid zeker niet vergeten.