Buiklanding klein 2 motorig vliegtuig op landingsbaan Airport - Rotterdam 01-09-2015

Auteur Topic: Buiklanding klein 2 motorig vliegtuig op landingsbaan Airport - Rotterdam 01-09-2015  (gelezen 4894 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Vliegtuig is ondertussen van de baan gehaald, landingsgestel kwam niet naar buiten, vandaar de buiklanding. Nu verder onderzoek naar eventuel schade aan de baan voordat het vliegveld weer open gat.


Firecat

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Betreft Beechcraft 300 Super King Air uit 1988 met registratie N300PP.

bron: aviation-safety.net


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Berger link=msg=1370083 date=1441140436
Vliegtuig is ondertussen van de baan gehaald, landingsgestel kwam niet naar buiten, vandaar de buiklanding. Nu verder onderzoek naar eventuel schade aan de baan voordat het vliegveld weer open gat.
Was het niet uitklappen vooraf bekend of een onverwachte gebeurtenis? Bij het eerste zou ik denken aan een buiklanding NAAST de baan. Lange grasstrook, zachte ondergrond en daardoor minder/geen brandgevaar door vonken. Bovendien blijft de baan heel.
Wie weet de reden?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JAB link=msg=1370140 date=1441201148
Bij het eerste zou ik denken aan een buiklanding NAAST de baan. Lange grasstrook, zachte ondergrond en daardoor minder/geen brandgevaar door vonken. Bovendien blijft de baan heel.
Wie weet de reden?

Waarom wordt bij dergelijke problemen met het landingsgestel niet meer gebruik gemaakt van de zachte lange grasstrook met een ondergrond als klei oid.
Mag het niet, zijn dat de voorschriften of is men zo opgeleid dat men op een (harde) baan moet landen (met alle gevolgen van vonken etc.),waar weliswaar zeker bij grotere vliegtuigen eerst een schuimdeken wordt aangebracht ?


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Schuimdekens worden tegenwoordig zover ik weet niet meer preventief aangebracht. Zogauw het vliegtuig stilstaat wordt er natuurlijk wel een schuimdeken gelegd.
Het schijnt trouwens de privejet van DJ Afrojack te zien.
Het kan natuurlijk zijn dat de piloot niet zeker wist of zijn gear gelocked was, dan kan je de gok nemen dat dat wel zo is en dan heb je geen schade en anders ga je door je landingsgestel en land je op je buik. Die grasstrook is zeker niet obstakelvrij en er lopen ook dwarswegen over kijk maar op Google mapshttps://www.google.nl/maps/@51.955063,4.4423255,1484m/data=!3m1!1e3


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Het lijkt mij een stuk veiliger om over beton te schuiven dan door nat gras met hobbels en noem maar op?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Is een afweging. Hobbels,  kruisende taxiways en andere obstakels (verlichting, bebording, greppels) tegenover een gladde baan maar met kans op vonken en op een lekslaande brandstofvoorziening. Dit laatste gebeurt niet zo vaak bij een zuivere buiklanding.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")