Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 23124 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 3 september 2005, 17:58:32

Maar wat betreft voor het gebruik van het koordje heb ik geen overtuigende argumenten gehoord, behalve de suggestie van Anthony, betreffende de verzekering.

Daar in tegen hebben wij meerdere voorbeelden gegeven voor het negatief gebruik van het koord.

RR, je bedoelt dat je de argumenten vóór het dragen niet gelezen hebt, ze stonden er wel!

Het dodemanskoordje dat is niet bedacht om reddertjes te pesten maar om te zorgen dat:

De boot er niet alleen vandoor gaat, zonder stuurman.

Bij het eruitvallen de draaiende schroef geen verwondingen veroorzaakt,

De boot niet van je wegvaart zodat je nog een kans hebt om er weer in te klimmen.

Wat jij zegt: ik gebruik geen dodemanskoordje, maar mijn bemanning. Niet altijd zullen die op tijd kunnen ingrijpen. Als ik overboord val (dat gaat niet zomaar, dan is er wel wat aan de hand) wil ik nog zien dat de bemanning het stuur van onze op hol geslagen, 80 km per uur varende Seeker kan pakken voor hij over mij heen gevaren is. Ik vind het behoud van mijn ongeschonden rug op zich al een argument, en ik hoop dat je dit nu gelezen hebt.

Henk


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #81 Gepost op: 3 september 2005, 18:51:07
Roel, hoe kan je nu van veiliger spreken, "voor iedereen die aan boord is", als jij ze opscheept met een boot waarvan de motor niet werkt en je ze stuurloos en in de branding achterlaat. Ik denk dat je ze dan opzadelt met een groot probleem en dat is de volgende breker die op hen af komt, terwijl jij al veilig in het water ligt met je koordje om je enkel.


Beste RR

mocht dit gebeuren dat ik door een of ander iets van boord word geslagen en dat dus de motor er mee stopt ben ik van mening dat de mensen die bij mij in de boot zitten ook van boord zijn geslagen in de meeste gevallen heb ik iets meer vast ( stuur en gashandle en kan mij vastklemmen met de benen aan de bok) als hun allemaal.

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 3 september 2005, 18:54:26

Beste RR

mocht dit gebeuren dat ik door een of ander iets van boord word geslagen en dat dus de motor er mee stopt ben ik van mening dat de mensen die bij mij in de boot zitten ook van boord zijn geslagen in de meeste gevallen heb ik iets meer vast ( stuur en gashandle en kan mij vastklemmen met de benen aan de bok) als hun allemaal.

groeten van roel

Dat vind ik een hele goede!!!  ;D ;D ;D


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #83 Gepost op: 4 september 2005, 02:03:17
ik draag geen dodemanskoortje omdat, de boten van de KRB (katwijkse reddingsbrigade) niet zijn/waren uitgerust met een dodemanskoortje.  :-\ :( ???

ik heb daar in de zomer van 2004 stage gelopen.

als ik prive aan het varen ben heb ik natuurlijk wel zo'n koortje om mijn pols.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #84 Gepost op: 4 september 2005, 20:59:40
Roel, hoe kan je nu van veiliger spreken, "voor iedereen die aan boord is", als jij ze opscheept met een boot waarvan de motor niet werkt en je ze stuurloos en in de branding achterlaat. Ik denk dat je ze dan opzadelt met een groot probleem en dat is de volgende breker die op hen af komt, terwijl jij al veilig in het water ligt met je koordje om je enkel.

En daarvoor heb je dus een reservekoordje in de boot liggen.... ::)
  Ta


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 4 september 2005, 21:46:17
Echt te zielig, vind ik(mijn mening)..

Ik respecteer jullie meningen echt waar! En ik vind het nogmaals een belangrijke discussie.

Maar ik ga niet steeds dezelfde argumenten weerleggen. Als jullie na het lezen van onze argumenten nog steeds MET dodemans willen varen, doe dat dan..

En wij hebben jullie argumenten gelezen, en wij zijn van mening dat wij die niet hard genoeg vinden om onze mening te herzien.

Alleen het argument over de verzekering is de laatste 4 pagina's (beetje overdreven) vernieuwend geweest.

Er is gewoon een verschil in meningen en we hebben elkaar dus niet kunnen overtuigen van ons gelijk. Misschien heeft deze discussie wel ons aan het nadenken kunnen zetten.

Van mij mag hij op slot moderaters, ook weer mijn mening!
Verzet houdt je scherp!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #86 Gepost op: 4 september 2005, 21:53:23
Echt te zielig, vind ik(mijn mening)..

Ik respecteer jullie meningen echt waar! En ik vind het nogmaals een belangrijke discussie.


Van mij mag hij op slot moderaters, ook weer mijn mening!
Laat het dan ook blijken dat je iemand anders zijn of haar mening respecteert,en kleineer dan niet iemand over zijn of haar IQ.
En we laten de discussie open,want er zijn nog veel meer forumleden die misschien wel wat te melden hebben.En ook hun mening is belangrijk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #87 Gepost op: 4 september 2005, 21:58:12
Een kkordje pas omdoen als je door de branding bent kan ik me voorstellen, echter argumenten om overboord te stappen en het schip door iemand te laten varen vind ik vreemd, er zijn ook andere personen die overboord kunnen stappen om te helpen en je schipper verder te alten varen. Het koordje om je enkel vind ik niet handig omdat je hem dan niet snel af kan doen. Als je als schipper in de branding over de muur valt dan zal dit bij het instappen of starten van de motor zijn en niet tijdens het varen, en als je overboord valt kan je boot beter door varen als komen te liggen omdat je dan je bemanning ook in gevaar brengt en je het risico loopt om zelf onder de boot te komen. Geen vest om vindt ik vreemd als je te water moet met een semi automaat kan je prima het water in en zwemmen is mijn ervaring.

9910001
(ja ik ben weer bereikbaar even erg druk geweest)
9910001


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #88 Gepost op: 4 september 2005, 22:10:47
Echt te zielig, vind ik(mijn mening)..

Ik respecteer jullie meningen echt waar! En ik vind het nogmaals een belangrijke discussie.

Maar ik ga niet steeds dezelfde argumenten weerleggen. Als jullie na het lezen van onze argumenten nog steeds MET dodemans willen varen, doe dat dan..

En wij hebben jullie argumenten gelezen, en wij zijn van mening dat wij die niet hard genoeg vinden om onze mening te herzien.

Alleen het argument over de verzekering is de laatste 4 pagina's (beetje overdreven) vernieuwend geweest.

Er is gewoon een verschil in meningen en we hebben elkaar dus niet kunnen overtuigen van ons gelijk. Misschien heeft deze discussie wel ons aan het nadenken kunnen zetten.

Van mij mag hij op slot moderaters, ook weer mijn mening!

Moet je elkaar dan perse overtuigen van je gelijk? Het is toch niet meer dan normaal dat er verschil van mening bestaat onder mensen? Dat is er volgens mij al eeuwen!  ;)
Zou trouwens ook een saaie boel worden als alle neuzen dezelfde kant op staan vind je ook niet?
En zoveel verschillende situaties, zoveel verschillende oplossingen is mijn mening.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 4 september 2005, 22:49:01
Een kkordje pas omdoen als je door de branding bent kan ik me voorstellen, echter argumenten om overboord te stappen en het schip door iemand te laten varen vind ik vreemd, er zijn ook andere personen die overboord kunnen stappen om te helpen en je schipper verder te alten varen. Het koordje om je enkel vind ik niet handig omdat je hem dan niet snel af kan doen. Als je als schipper in de branding over de muur valt dan zal dit bij het instappen of starten van de motor zijn en niet tijdens het varen, en als je overboord valt kan je boot beter door varen als komen te liggen omdat je dan je bemanning ook in gevaar brengt en je het risico loopt om zelf onder de boot te komen. Geen vest om vindt ik vreemd als je te water moet met een semi automaat kan je prima het water in en zwemmen is mijn ervaring.

9910001
(ja ik ben weer bereikbaar even erg druk geweest)

Fijn dat je er weer bent, ik heb je gemist!

In de branding geen koordje: oke, maar beperkt de wereld van de zeebrigades zich dan tot de branding?  Of varen ze overal ter wereld (inclusief het Noordzeekanaal) maar zonder koordje omdat het in de branding te gevaarlijk is?

Henk