Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 23164 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 1 september 2005, 21:21:00
En ik zit op de een of andere manier, met mooi weer altijd met mijn been omhoog.. :-[ :-[
Verzet houdt je scherp!


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 1 september 2005, 22:29:24
Het wordt toch steed gekker hier...

dan bied ik hierbij mijn excuses aan!
Nee Sven,

ik denk dat jou mening duidelijk is en dat andere "schippers" maar eens achter hun oor moeten krabben, waarom zij wel een koordje gebruiken.

Dus als ik het goed lees doen wij het allemaal fout,want we moeten het doen zoals jullie twee zeggen.... ???

En jij bepaald dat Sven niet zijn excuses aan mij mag aanbieden... :-X

Citaat
Wij, en dat zijn dus eigenlijk de medewerkers van de ZRB allemaal, zijn de mening aangedaan dat een koordje geen goede beveiliging is.

Dat is dus jullie mening. Ga er nou eens niet vanuit dat jullie hier de enigen zijn met strand en zee ervaring... :-\

Zie onderstaande quote van jezelf...

Citaat
Zoals Sven C al heeft verwoord. Ga bij elkaar niet proberen elkaars regels en gedragsnormen neer te leggen. Dit is allemaal afhankelijk van je inzetgebied en taak.

Ik hou het hier maar bij,ik zal verder lezen,maar nergens meer tegenin gaan,want een ander weet het beter heb ik gemerkt.
  Ta


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #42 Gepost op: 1 september 2005, 22:43:36
Ik draag tijdens het varen geen dodemanskoordje omdat we die niet hebben! Mocht de boot over de kop gaan, dan zorgen de kwikschakelaars ervoor dat de motor stopt.
Op een boot waar zo'n koordje wel zit, draag ik hem uiteraard.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #43 Gepost op: 1 september 2005, 22:45:58
ik draag geen dodemanskoord, omdat ik...

Als schipper regelmatig

* personen (bv. surfers, drenkelingen e.d.) aan boord   
   trek
* materiaal aan boord haal



Vaar jij dan alleen? Als schipper heb je toch wel andere dingen te doen dan drenkelingen aan boord te halen??


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #44 Gepost op: 1 september 2005, 22:47:34
Vaar jij dan alleen? Als schipper heb je toch wel andere dingen te doen dan drenkelingen aan boord te halen??

Dat zei ik ook al,maar het is blijkbaar niet logisch dat een schipper zich voornamelijk bezig houdt met de boot ipv drenkelingen aanpakken.... :-X
  Ta


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #45 Gepost op: 1 september 2005, 23:27:36
Ik lees hier toch veel verschillende meningen over het wel of niet dragen van de zogenaamde dodemansknop/koord.

En ik lees ook verschillende opvattingen over het nut ervan.

Mij is altijd geleerd dat je deze dus om moet hebben. Ik ben daar n.l. ook nog steeds voorstander van, maar ik heb ook aan zee gemerkt dat het in de branding gewoon niet handig is om deze te dragen.

Anyway, ik draag hem altijd als ik vaar, maar als ik even moet bewegen als ik stil lig, dan doe ik hem wel even af, want je wordt wel beperkt in je bewegingsvrijheid. Daarna doe ik hem dan ook weer gewoon om.

Wordt de dodemansknop dan helemaal niet gebruikt op zee?

---
Wat kost het?
In het kort een opsomming van de belangrijkste overtredingen op het water en wat het kost.

Snelle motorboten (kleine motorboten die harder kunnen varen dan 20 km/uur)

Categorie
 
Boot niet uitgerust met dodemansknop > € 95 euro
 
Als bestuurder geen gebruik maken van de dodemansknop > € 95 euro
 
Kijk voor meer info op
http://www.politie.nl/KLPD/KLPDDiensten/Dienst_Waterpolitie/info/boetekaart_water.asp?ComponentID=40214&SourcePageID=37788

---

Uit eindelijk moeten ook wij ons aan de regels houden.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #46 Gepost op: 2 september 2005, 00:04:09
Vaar jij dan alleen? Als schipper heb je toch wel andere dingen te doen dan drenkelingen aan boord te halen??

Ik ben op het binnenwater ook niet anders gewend als dat de schipper de boot naast de drenkeling legt en daarna helpt de drenkeling binnen te halen. Met ze 3en is het vaak al zwaar zat, maar dat is niet in de branding oid.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #47 Gepost op: 2 september 2005, 00:13:38
Ik las in de latere berichten pas iets over het aantal mensen aan boord. maar met 2 man moet je toch iemand wel aan boord kunnen krijgen?
Ik kan me wel voorstellen dat je in rustig water je boot stil kan leggen naast de evt. slachtoffers ja.

Wij hebben een korte tijd een atlantic op ons station gehad, toen deden we het dodemanskoordje ook wel om een been. Er is ooit nl. de vergissing gemaakt toen we met een flinke branding de bootwagen uit moesten er een hand opgestoken werd ten teken dat we er uit gingen..........drie keer raden wat er gebeurde!  :-\


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 2 september 2005, 02:20:19
Beste Zandvoortse redders bij ons (Ouddorp) als we door de branding gaan bestaat deze uit meerdere hoge golven. Ik neem aan dat dat bij jullie ook zo is. Hoe willen jullie de controle over de boot krijgen als bij de 1e golf de schipper overboord valt en de boot blijft varen omdat er geen dodemanskoordje gedragen wordt?

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 2 september 2005, 08:33:08
Beste Zandvoortse redders bij ons (Ouddorp) als we door de branding gaan bestaat deze uit meerdere hoge golven. Ik neem aan dat dat bij jullie ook zo is. Hoe willen jullie de controle over de boot krijgen als bij de 1e golf de schipper overboord valt en de boot blijft varen omdat er geen dodemanskoordje gedragen wordt?

Groeten Mark. ;)

Mark,

hoe vaak slaat onvrijwillig een schipper overboord? Ik heb het nog nimmer meegemaakt. Wel gebeurt dat met opstappers, omdat de zitpositie van hen minder goed is.
Maar hoe wil je een boot in de branding onder controle krijgen, als het dodemanskoordje verwijdert is en het reserve gedeelte ergens op een gashandle kast zit terwijl de volgende roller reeds aan komt?
Indien de mootr draait heeft de resterende bemanning nog kans om de boot onder controle te krijgen.

Ik las in de latere berichten pas iets over het aantal mensen aan boord. maar met 2 man moet je toch iemand wel aan boord kunnen krijgen?
Ik kan me wel voorstellen dat je in rustig water je boot stil kan leggen naast de evt. slachtoffers ja.

P. lees de info op www.zrb.info. Het zal wel een Zandvoortsde gewoonte zijn, maar zeer regelmatig worden er in één keer meerdere mensen verrast door de trekkracht van een mui. Hierdoor moet je er in één keer meer kinderen of hele gezinnen uit halen. Dit is afgelopen dinsdag bijvoorbeeld ook gebeurt, waarbij "Reddertje" twee kinderen van 4 en 6 jaar uit een mui moest halen. De opstappers halen er één uit en hij de andere. Of had je die liever laten verdrinken. Das ook een keuze. Wel karakter als je dat kan.


Vincent,

en je argument over die bekeuring vind ik heel jammer. Hieruit blijkt dat je zelf niet nadenkt over de gebeurtenis en het gevolg.

Ik denk dat wij een totaal andere stelling name omdat er een aantal incidenten geweest zijn die minder positief zijn afgelopen middels het dragen van het ondertussen alom bekende dodemanskoordje. Hierdoor kunnen wij voor onszelf zeggen dat wij het gebruik van het dodemanskoordje overbodig vinden. Ik heb tot nu toe eigenlijk geen argument gehoort dat mij aanzet tot het gebruik van dat dodemanskoord. Dat vind ik wel heel erg jammer.
Elke hulpverlening start met communicatie.