Beste Zandvoortse redders bij ons (Ouddorp) als we door de branding gaan bestaat deze uit meerdere hoge golven. Ik neem aan dat dat bij jullie ook zo is. Hoe willen jullie de controle over de boot krijgen als bij de 1e golf de schipper overboord valt en de boot blijft varen omdat er geen dodemanskoordje gedragen wordt?
Groeten Mark.
Mark,
hoe vaak slaat onvrijwillig een schipper overboord? Ik heb het nog nimmer meegemaakt. Wel gebeurt dat met opstappers, omdat de zitpositie van hen minder goed is.
Maar hoe wil je een boot in de branding onder controle krijgen, als het dodemanskoordje verwijdert is en het reserve gedeelte ergens op een gashandle kast zit terwijl de volgende roller reeds aan komt?
Indien de mootr draait heeft de resterende bemanning nog kans om de boot onder controle te krijgen.
Ik las in de latere berichten pas iets over het aantal mensen aan boord. maar met 2 man moet je toch iemand wel aan boord kunnen krijgen?
Ik kan me wel voorstellen dat je in rustig water je boot stil kan leggen naast de evt. slachtoffers ja.
P. lees de info op
www.zrb.info. Het zal wel een Zandvoortsde gewoonte zijn, maar zeer regelmatig worden er in één keer meerdere mensen verrast door de trekkracht van een mui. Hierdoor moet je er in één keer meer kinderen of hele gezinnen uit halen. Dit is afgelopen dinsdag bijvoorbeeld ook gebeurt, waarbij "Reddertje" twee kinderen van 4 en 6 jaar uit een mui moest halen. De opstappers halen er één uit en hij de andere. Of had je die liever laten verdrinken. Das ook een keuze. Wel karakter als je dat kan.
Vincent,
en je argument over die bekeuring vind ik heel jammer. Hieruit blijkt dat je zelf niet nadenkt over de gebeurtenis en het gevolg.
Ik denk dat wij een totaal andere stelling name omdat er een aantal incidenten geweest zijn die minder positief zijn afgelopen middels het dragen van het ondertussen alom bekende dodemanskoordje. Hierdoor kunnen wij voor onszelf zeggen dat wij het gebruik van het dodemanskoordje overbodig vinden. Ik heb tot nu toe eigenlijk geen argument gehoort dat mij aanzet tot het gebruik van dat dodemanskoord. Dat vind ik wel heel erg jammer.