Dodemanskoordje

Auteur Topic: Dodemanskoordje  (gelezen 23168 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 2 september 2005, 09:34:43
Ik kan mij wat voorstellen bij de argumenten van RR in de branding, maar dat je als je vóór het dragen van een dodemanskoortje bent, dat te koppelen aan dat je dan kennelijk voor het verdinken van kinderen bent vind ik wat vergezocht. Wij hebben eergisteren drie jongens uit het water gehaald die omgeslagen waren met hun zeilboot, en ik heb mijn dodemanskoordje daarbij even af moeten doen. We werden daarbij ernstig gehinderd door een overijverige schreeuwende politieboot van Flevoland, die onze papieren wou zien. Ik heb een bekeuring gehad voor het niet bij me hebben van mijn vaarbewijs, 140 euro is tie. Gelukkig had ik mijn dodemanskoordje snel weer om, anders was er nog 40 euro bijgekomen. Op zich toch wel een goede reden om bij ons een dodemanskoordje om te hebben. ;D

Hoe vaak komt het voor dat een schipper uit de boot vliegt, nooit? Nou is er bij ons geen branding, maar zelfs dan gebeurt het regelmatig dat boten er zonder iemand aan boord vandoor gaan. Pas nog bij Bunschoten, dus het kan wel...

Op alle veiligheidsmiddelen is wel wat aan te merken. Het is lastig als je hoogwerkertje niet kan rijden met je mandje omhoog, reden in tal van theaters om het contactje door te verbinden. De kap om je draaiban kost ook veel te veel tijd, maar als je wat in het gaatje duwt, draait de bank gelukkig ook zonder die onzinnige kap. Wanneer komt er nu iemand met z'n mauw in de klauwen...
Ademlucht is ook knap hinderlijk voor een brandweerman, en zo'n reddingsvest irriteert me trouwens ook mateloos....

Het is konstant een gevecht om mensen tegen zichzelf te beschermen.

Henk


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #51 Gepost op: 2 september 2005, 10:03:39
Ik hou het hier maar bij,ik zal verder lezen,maar nergens meer tegenin gaan,want een ander weet het beter heb ik gemerkt.

Beste Annemiek,

ik waardeer je mening, maar houdt aub eens deze vast..!

Al die argumenten over bekeuringen doen mij niks, laat ze maar die gele bonnen schrijven. Ik als schipper doe alles voor de veiligheid voor mijn bemannning, en in dit kader ben ik van mening dat het beter is om niet mijn dodemans te dragen. Enkele argumenten hiervoor zijn al door RR en mijzelf gegeven! Enkele andere meningen zoals die van MARK kan ik dan ABSOLUUT niet begrijpen. Hier in zandvoort zijn wij één van de weinige kustplaatsten met 5, ik zeg inderdaad 5, zandbanken...
Dus beste Mark, als ik als schipper overboord val, de boot uit slaat, dan is de volgende roller er al voordat de bemanning heeft kunnen zoeken naar de reserve dodemans, laat staan deze met de hoge golven op de gashandel te plaatsen...

Met als gevolg.....Inderdaad ze komen mij vergezellen in het water terwijl er lichte waterschade in de carborateur ontstaat omdat de boot op zijn dak ligt!

Ik kan mij ook nog een situatie herinneren waarbij ik toevallig net naast een ander moterbootje vaar (OJ) we varen gelijk op in de redelijk hoge branding met mooie tussenpauzen. Ik hoor iets naast me, kijk om en zie deze moterboot omgaan. Met 2 man bemanning.

Ik had de keus om mijn boot om te draaien er heen te varen en dan mijn neus weer in de golven te leggen. Of mijn bemanning die naar voren keek de situatie uit te leggen en hun het water in te laten gaan. waarbij ik dus al mijn gewicht in de punt kwijt zou zijn. Gelukkig zijn wij hier in zandvoort goed aanvullende teams, ik heb de boot in zijn vrij gezet en ben het water in gedoken.. 1 van mijn opstappers begreep mij gelijk, en nam de boot over. Ik kon door mijn snelle optreden, 2 man onder de boot vandaan trekken. Gelukkig had ik geen vest om want het was een weerwar van touwen onder deze boot! Tegen de tijd dat ik de bemanning onder de boot vandaan had gehaald, was er door mijn bemanning al back-up geregeld.

Wat ben ik blij toen geen dodemans om gehad te hebben, en ook geen vest. Er zijn 2 mensen die dit volmondig zullen beamen. de bemanning van de omgeslagen boot.
Verzet houdt je scherp!


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #52 Gepost op: 2 september 2005, 10:05:26
Ik heb nu al veel reactie's gelezen en veel argumenten gezien om je dodemanskoortje te dragen.

Tot op heden heb ik voor mijzelf geen goed tegen-argument gevonden om af te wijken van mijn ideeën.

Gezien de ervaringen die ik deze week weer heb gehad en de ervaringen uit het verleden zal ik mijn dodemanskoortje niet omdoen.

Uit een inventarisatie op de reddingspost blijkt dat niemand (van de schippers) zijn koortje om doet.


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #53 Gepost op: 2 september 2005, 10:13:51
Je ziet dat het binnen water en het zee verschil erg groot is. Iedereen moet maar doen wat hem of haar, en gezien de situatie waarin hij of zij verkeerd, het beste lijkt voor de veiligheid. Want het lijkt er op alsof de kust brigades en de binnen water brigades over bepaalde zaken nooit dichterbij elkaar zullen komen.


Citaat
Vincent,

en je argument over die bekeuring vind ik heel jammer. Hieruit blijkt dat je zelf niet nadenkt over de gebeurtenis en het gevolg
.
.

Een beetje kort door de bocht hoor....


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #54 Gepost op: 2 september 2005, 11:11:32
Je ziet dat het binnen water en het zee verschil erg groot is. Iedereen moet maar doen wat hem of haar, en gezien de situatie waarin hij of zij verkeerd, het beste lijkt voor de veiligheid. Want het lijkt er op alsof de kust brigades en de binnen water brigades over bepaalde zaken nooit dichterbij elkaar zullen komen.


Een beetje kort door de bocht hoor....

Zeker Vincent, is dit kort door de bocht. Maar net als "AntiHeld" aka Sven en anderen, ben ik van mening dat een bekeuring absoluut geen criterium is om je eigen veiligheid in gedrang te brengen. Idd zijn bepaalde strand reddingsbrigades anders dan binnen-waterhulpverleningsinstanties. Maar ondertussen moet men wel open staan voor elkaars argumenten en het aantal voor argumenten zijn tot op heden niet overtuigend. Gelukkig kan dit forum wel redders tot nadenken zetten.

Ik hou het hier maar bij,ik zal verder lezen,maar nergens meer tegenin gaan,want een ander weet het beter heb ik gemerkt.

Kijk dit is jammer, niet meedoen met een discussie, terwijl je juist dan met argumenten kan komen die ons doen inzien van ons niet gelijk hebben.
Elke hulpverlening start met communicatie.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #55 Gepost op: 2 september 2005, 11:14:16
in principe is het heel interessant om te lezen, maar ik denk dat dit niet echt een "vruchtbare" discussie is. Ik denk juist dat het bij veel mede-discussierders veel irritatie opwekt.

Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat iedereen een verschillende mening heeft over het dragen van een dodemanskoortje ennee...

Ik draag hem niet want.. ik vaar niet en op de fiets zit er geen  ;D


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #56 Gepost op: 2 september 2005, 11:23:00
in principe is het heel interessant om te lezen, maar ik denk dat dit niet echt een "vruchtbare" discussie is. Ik denk juist dat het bij veel mede-discussierders veel irritatie opwekt.

Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat iedereen een verschillende mening heeft over het dragen van een dodemanskoortje ennee...

Ik draag hem niet want.. ik vaar niet en op de fiets zit er geen  ;D

Zeker als mensen zich er mee gaan bemoeien die er eigenlijk geen mening in kunnen hebben, en als ze die al hebben dat hij niet komt uit enige ervaring.

Ik ben van mening dat zolang niet iedereen gelijk is van mijn mening, dat of hun of IK iets fout doe..! En in het geval van onze veiligheid, jah al onze veiligheid, wil ik daarom mensen overtuigen van mijn gelijk.

Ik vind het daarom iedereen zijn recht, misschien zelfs plicht, om met goede tegenargumenten te komen om mijn ongelijk te bewijzen. In het kader van bovenstaande is dit dus juist WEL een '"vruchtbare" discussie.

En laat de mensen die zich er aan irriteren, zich duidelijk uitspreken! Zal ik namelijk ook doen..
Verzet houdt je scherp!


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #57 Gepost op: 2 september 2005, 11:29:27
P. lees de info op www.zrb.info. Het zal wel een Zandvoortsde gewoonte zijn, maar zeer regelmatig worden er in één keer meerdere mensen verrast door de trekkracht van een mui. Hierdoor moet je er in één keer meer kinderen of hele gezinnen uit halen. Dit is afgelopen dinsdag bijvoorbeeld ook gebeurt, waarbij "Reddertje" twee kinderen van 4 en 6 jaar uit een mui moest halen. De opstappers halen er één uit en hij de andere. Of had je die liever laten verdrinken. Das ook een keuze. Wel karakter als je dat kan.



R. ik ging uit van 1 s.o! En ik hoop dat ik dat karakter heb als ik iemand moet classificeren als T4!


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #58 Gepost op: 2 september 2005, 13:31:40
Ik vraag me eigenlijk af hoe verzekeringen hierover denken..

Stel dat er toch wel iets gebeurt waarbij iemand in aanraking komt met de schroef. Een drenkeling of bemanningslid of erger de bestuurder zelf.
En wat dan als blijkt dat het dodemanskoord niet gedragen was. Hoe zullen ze daar over denken.

Ik zeg overigens niet, dat als wanneer het koord wel was  gedragen, een dergelijk ongeluk dan niet had kunnen gebeuren!! Dit is puur een theoretische vraag, ik verwijt niemand wat!

Een verzekering kan dan erg zwart-wit kijken... in het algemeen in NL wordt het koordje toch als extra veiligheid gezien..

Dus ik ben wel benieuwd hoe men er in dat geval tegenaan kijkt.


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 2 september 2005, 15:10:46
Dat is een goed punt wat je brengt.. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, ik ben wel van mening dat ik juist ongelukken voorkom door hem niet te dragen..!

Maar dat is een interessante vraag die je stelt..
Verzet houdt je scherp!