Ik hou het hier maar bij,ik zal verder lezen,maar nergens meer tegenin gaan,want een ander weet het beter heb ik gemerkt.
Beste Annemiek,
ik waardeer je mening, maar houdt aub eens deze vast..!
Al die argumenten over bekeuringen doen mij niks, laat ze maar die gele bonnen schrijven. Ik als schipper doe alles voor de veiligheid voor mijn bemannning, en in dit kader ben ik van mening dat het beter is om niet mijn dodemans te dragen. Enkele argumenten hiervoor zijn al door RR en mijzelf gegeven! Enkele andere meningen zoals die van MARK kan ik dan ABSOLUUT niet begrijpen. Hier in zandvoort zijn wij één van de weinige kustplaatsten met 5, ik zeg inderdaad 5, zandbanken...
Dus beste Mark, als ik als schipper overboord val, de boot uit slaat, dan is de volgende roller er al voordat de bemanning heeft kunnen zoeken naar de reserve dodemans, laat staan deze met de hoge golven op de gashandel te plaatsen...
Met als gevolg.....Inderdaad ze komen mij vergezellen in het water terwijl er lichte waterschade in de carborateur ontstaat omdat de boot op zijn dak ligt!
Ik kan mij ook nog een situatie herinneren waarbij ik toevallig net naast een ander moterbootje vaar (OJ) we varen gelijk op in de redelijk hoge branding met mooie tussenpauzen. Ik hoor iets naast me, kijk om en zie deze moterboot omgaan. Met 2 man bemanning.
Ik had de keus om mijn boot om te draaien er heen te varen en dan mijn neus weer in de golven te leggen. Of mijn bemanning die naar voren keek de situatie uit te leggen en hun het water in te laten gaan. waarbij ik dus al mijn gewicht in de punt kwijt zou zijn. Gelukkig zijn wij hier in zandvoort goed aanvullende teams, ik heb de boot in zijn vrij gezet en ben het water in gedoken.. 1 van mijn opstappers begreep mij gelijk, en nam de boot over. Ik kon door mijn snelle optreden, 2 man onder de boot vandaan trekken. Gelukkig had ik geen vest om want het was een weerwar van touwen onder deze boot! Tegen de tijd dat ik de bemanning onder de boot vandaan had gehaald, was er door mijn bemanning al back-up geregeld.
Wat ben ik blij toen geen dodemans om gehad te hebben, en ook geen vest. Er zijn 2 mensen die dit volmondig zullen beamen. de bemanning van de omgeslagen boot.