Onze verzekeraar eist dat we ons aan de wet houden, in deze. Dus alle schippers moeten een koordje om.
OK duidelijk, jullie vezekeraar eist het dus. Ik ga er van uit dat anderen dat ook zullen doen . Zouden verzekeraars van reddingsbrigades wel enig idee hebben waar de risico's kunnen zitten?
Ik begreep trouwens dat we als lid van de bond ook verzekerd zijn. Iemand enig idee of hun eisen dat er door aangesloten brigades een koord gedragen dient te worden?
Maar ook volgens de wet zegt de verzekeraar?!
Nou schrijft die wet het wel voor betreffende de vaarbewijsplichtige gebieden .
Maar hoe is het op de Noordzee geregeld? Daar geld geen vaarbewijs.. Kan iemand vertellen of er ergens in een wet staat dat het verplicht is op de Noordzee?
Mooi dat je het toch even geprobeerd hebt RR.
Toch is het ook gewenning denk ik persoonlijk. Tot voor een jaar of 8 geleden droegen wij ook niet altijd een dodemanskoord, 1 handgestuurde nieuwe motor had zijn eerste jaar niet eens een dodemansknop! Toch zijn we overtuigd geraakt van het nut van de dodemans.. Heeft wel enige tijd geduurd.. vooral onder de oudere leden.
Het ongemak dat het weleens opleverd nemen we maar even voor lief. Maar hij moet wel snel afgedaan kunnen worden. Want inderdaad, soms moet de schipper weleens snel een handje helpen, en dit is met name wanneer er met 2 man gevaren wordt (liefst 3 man)