Volgens opgave brandweer wordt de Zuid-Holland gemiddeld 10 maal per jaar ingezet. De Zuid-Holland zal globaal 600-650.000 per jaar aan rente plus afschrijving, onderhoud en reparatie, brandstof en smeermiddelen, bemanning etc. kosten. Dat komt neer op 60-65.000 euro per inzet.
Maar dat wist men toch ook VOORDAT men besloot om een nieuwe boot aan te schaffen?
Is de oude Zuid-Holland inmiddels al afgevoerd ? Volgens de schipper doet deze in operationeel opzicht (excl. vaarsnelheid) weinig onder voor het nieuwe vaartuig.
De rente en (periodieke) afschrijving valt dan waarschijnlijk weg (er van uit gaande dat de oude boot volledig is afbetaald), maar er is natuurlijk wel een (grote) eenmalige afschrijving op de boot wanneer je deze gaat verkopen, want je krijgt er natuurlijk niet het volledige bedrag voor terug. Onderhoud en reparatiekosten en de kosten voor brandstof en smeermiddelen van de oude boot zullen waarschijnlijk (veel) hoger zijn. Kosten voor de bemanning zijn gelijk, tenzij er een andere bemanning is, waarbij de kans groot is dat de oude boot meer bemanningsleden had/heeft als de nieuwe boot. Hoeveel kost het in de vaart houden van de oude boot (als die mogelijkheid er nog is)? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit echt veel minder is, misschien zelfs nog meer!
En ja, het lijkt mij ook een aanzienlijk bedrag per inzet, maar of het dat waard is kan je pas bepalen als je ook weet waarvoor de boot dan ingezet wordt en hoeveel schade er (extra) ontstaat wanneer je de boot niet meer in kunt zetten. Ik neem aan dat ze de oude niet voor niets jarenlang in de vaart hadden en er nog kortgeleden is besloten tot aanschaf van een nieuwe boot.