Tsja, er is een verschil tussen de wettelijke tekens en de praktijk.
Als je in de praktijk zou gaan werken met alle tekens uit het RVV 1990 bijlage 2, dan heb je waarschijnlijk binnen korte tijd een complete verkeerschaos omdat niemand begrijpt wat er moet gebeuren.
Het plaatje dat je plaatst is dus een correct stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren nadert. (zie de arm als een slagboom, dan is het al iets duidelijker).
Het stopteken wat jij noemt, met de hand omhoog, palm in de richting van het tegemoet komende verkeer, is het "algemeen stopteken".
Het is dus niet zo dat alle verkeersregelaars en andere bevoegde personen een onjuist teken geven wanneer ze dat teken geven.
Daarbij is het voor (bijna) iedereen duidelijk wat de bedoeling is. Het wijzen is een extra hulpmiddel om aan te geven wie er waar moet stoppen.
Bij het regelen met alle tekens van het RVV 1990 bijlage 2, is het noodzakelijk dat alle weggebruikers de tekens begrijpen en opvolgen (!), je hebt immers geen ogen in je achterhoofd.
Omdat mensen in de praktijk soms al moeite hebben met een "algemeen stopteken", laat staan met alle andere tekens, vind ik het veiliger om al het verkeer een "algemeen stopteken" te geven. Daarmee heb ik ook meteen een actieve houding op de kruising en ben ik me goed bewust van wat er om mij heen gebeurt.
Het teken voor het verkeer dat van achteren nadert gebruik ik in de praktijk nog wel (nadat ik al een "algemeen stopteken" gegeven heb aan dat verkeer). Denk aan het naar links afslaan van verkeer [toevoeging: zie net dat VKR Drenthe dat ook al zegt
] )
Bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage2/geldigheidsdatum_03-09-2015