Hier 2 foto's van de GO-Pro op het VHV. Type
De GoPro is niet bijzonder geschikt als bodycam voor politiewerk, want hij sluit niet plat aan op het lichaam. Daardoor kan hij makkelijker worden vastgegrepen of afgepakt door een verdachte tijdens een worsteling.
Prijsklasse
Ik pleit voor snelle invoering van de bodycam bij de politie. Kosten gaan voor de baat uit, en een bodycam kan elke agent wekelijks urenlang vervelend typewerk besparen. Reken eens uit wat dat per jaar kost per agent. En minder hoeven typen maakt het vak van agent vermoedelijk aantrekkelijker voor sollicitanten. Dus de kosten van een bodycam van vijftienhonderd euro per stuk, plus bijbehorende training zijn vermoedelijk redelijk snel terugverdiend, ook als de data-opslag veel geld kost.
En dan kijk ik nog niet eens naar de grote andere voordelen van bodycams voor politiewerk. En de kosten van data-opslag van bodycam-beelden kunnen sterk worden verminderd, door heel selectief te zijn in welke beelden worden bewaard. (Dat bevordert ook de privacy van onschuldige burgers, die worden opgenomen met de bodycams door agenten.)
En voorlopig kan eventueel slechts één op de twee agenten er mee worden uitgerust, als er te weinig geld voor is. Dan kan er bij elk politiekoppel één bodycam aanwezig zijn. Er zijn dus argumenten om dure en hoogwaardige bodycams te kopen voor de politie, zoals wellicht de Motorola si500. Ook de ontwikkelingen in andere landen laten zien dat bodycams voldoende ontwikkeld zijn.
Aan de andere kant is het de vraag, hoe kwetsbaar die bodycams zijn voor stoten, bijvoorbeeld tijdens een worsteling met een verdachte. Want die bodycams mogen geen belemmering vormen voor dat soort fysieke risico-acties. (Hoewel daarbij mogelijk een dik schokbestendig hoesje kan helpen?)
Bodycams zijn dus misschien kwetsbaar en de duurste bodycams zijn nu nog heel duur (ongeveer veertienhonderd euro). Dus twintigduizend bodycams uit de hoogste prijscategorie kosten dan al minimaal twintig miljoen euro. Dat bedrag is exclusief bijbehorende publieksvoorlichting, overhead, politieke en juridische beleidsvorming, data-opslag, reparaties, accessoires, training en ICT-ondersteuning.
Daarom stel ik voor dat er nu toch voorlopig een goedkope bodycam wordt gekozen van pakweg twee- à driehonderd euro. Dan kunnen alle betrokken agenten er rustig aan wennen, in afwachting van een beter systeem. En dan wordt geleidelijk duidelijker welke eisen en wensen er precies aan de volgende bodycam moeten worden worden gesteld.
En dan kan over een paar jaar worden overgeschakeld op een veel betere bodycam. Want die zijn dan vermoedelijk veel goedkoper geworden, en verder ontwikkeld dan nu. Want de technische ontwikkelingen op dat gebied gaan nu snel. Ik verwijs hiermee naar de wet van de remmende voorsprong.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong Tempo van invoering
Ik ben zeker niet voor overhaaste en onzorgvuldige invoering van bodycams bij de politie. Maar er wordt al zo’n tien jaar over gepraat op beleidsniveau, en dat lijkt me onnodig en onwenselijk lang. Er zijn al verschillende pilots geweest op dit gebied in Nederland. En er is al zoveel onderzoek gedaan in andere landen naar het gebruik van bodycams door de politie, en met overwegend zeer positieve resultaten.
Ik heb er begrip voor dat het ministerie niet door het ijs wil zakken op deze onbekende ijsbaan. Maar te lang uitstellen van de bodycam kost teveel geld aan onnodig typewerk door agenten. En verder uitstel van de bodycam leidt tot teveel onnodig geweld door verdachten tijdens aanhoudingen, en geeft onnodig veel werk voor overbelaste rechters wegens onduidelijkheid over politieoptredens.
Daarom lijkt het me nodig dat de invoering van bodycams bij de Nederlandse politie krachtig wordt gestimuleerd door Kamerleden en politiebonden, zodat er genoeg ambtenaren voor worden vrijgemaakt op het ministerie.
Lens
Het lijkt me belangrijk dat de lens van bodycams zichtbaar kan worden afgedekt of weggedraaid, zodat getuigen of criminaliteitsslachtoffers zich vrij voelen, om met de politie te praten. Bovendien kan dat krassen op de lens voorkomen. Dat afdekken kan eventueel gebeuren via een speciaal met rubber gevoerd etui, dat tevens beschermt tegen schokken.
si500
Heeft iemand Motorola gemaild over de prijs van hun si500 bodycam? Ik kan de prijs nog niet vinden op internet.
http://www.motorolasolutions.com/en_us/products/body-worn-cameras/si500.html#tabproductinfo Video
Ook onderstaande video laat zien, dat een bodycam soms grote juridische problemen kan voorkomen voor een agent, die gedwongen wordt om iemand neer te schieten. Suicide by cop.
! No longer available