Het is in onze regio toegestaan om zelf een bodycam te dragen.
Dit baart mij als burger toch wel zorgen, onder welke voorwaarden is dit toegestaan?
Verder heeft het weinig met de privacy te maken.
Het heeft alles met privacy te maken. Oh en met de wet politiegegevens.
Filmen in de openbare ruimte is toegestaan.
Voor burgers wel. Voor opsporingsambtenaren niet zonder meer, tenzij aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zoals een aantal van je collega's hier al duidelijk maken.
Ik gebruik ze niet voor youtube of andere social media doeleinden.
Je filmt bij het uitoefenen van je politietaak en ter ondersteuning van het vaststellen van strafbare feiten, dan gaat het per definitie om politiegegevens en bijzondere persoonsgegevens. Daar gelden allerlei wetten en regels voor. Vergeet niet dat je niet alleen de incidenten vastlegt maar ook beelden van burgers die hier helemaal niets mee van doen hebben. Het wettelijk aspect gaat dus niet alleen over de "bewijsvoering" maar ook bijvoorbeeld over de gegevens beveiliging, bewaartermijnen, inzagerecht..
Ben zeer benieuwd waar dat beschreven staat.
Ik ben zeer benieuwd waar beschreven staat dat een opsporingsambtenaar dit systematisch wel mag. Het uitgangspunt van onze rechtsstaat is nog altijd dat het handelen van opsporingsambtenaren een wettelijke grondslag moet hebben, tenzij het handelen een minimale inbreuk heeft op de persoonlijke levenssfeer van burgers.
Het inzetten van flexibele camera's gebeurd volgens mij toe nu toe in het kader van artikel 3 Politiewet, bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden met verhoogd risico of demonstraties. De vraag is of de regelmatige inzet van een bodycam tijdens een "normale" dienst hier ook onder valt of een separate grondslag vereist. Juridisch gezien lijkt mij hier (nog) geen eenduidige conclusie te trekken.
Daarnaast heeft bijvoorbeeld de ombudsman meermaals aangegeven in klachtenprocedures tegen een aantal politieregio's dat indien de politie beelden maakt in het openbaar zonder dat er een direct opsporingsbelang is, dit duidelijk kenbaar moet zijn voor de burgers.
Aangezien wij niet anders doen dan de openbare weg filmen en alles wat daarop gebeurd.
Jij bent een opsporingsambtenaar die gegevens van burgers vastlegt, zoals het uiterlijk en hun gedrag. Dat is dus
wel anders dan "de openbare weg filmen en alles wat daarop gebeurd".
Het maakt het niet per definitie ongewenst maar je redenatie lijkt mij echt te kort door de bocht. Zulke redenaties van een politieagent baren mij als burger zorgen.
Daar staat tegen over dat de reacties van een aantal van je collega's mij als burger juist weer goed doen.
Een algemene vraag:
heeft de Politie interne regels opgesteld voor het gebruik van body- en dashcams? Of laat men dit over aan de diverse eenheden?