Interessant onderwerp. Op zich boeit het mij niet als ik door de politie word gefilmd. Ik heb niets te verbergen en inderdaad, de beelden kunnen ook de veiligheid dienen. Maar filmen met een privé-camera vind ik toch wel even iets anders. Waarom?
Ik ga het als burger even omdraaien. Stel, ik doe wat strafbaars. Jij hebt dienst en je filmt dat toevallig met jouw privé-cam.
Ik ga ervan als burger vanuit dat het een politiecamera is en moet dan maar op vertrouwen dat die beelden in goede handen zijn.
Maar die beelden staan ook op jouw privé-computer. Hoe veilig zijn die beelden daar en is dat gewenst?
Vervolgens komt straks jouw zoontje en ziet die beelden en denkt van hee, daar maak ik wat leuks van dat veel hits geeft op Youtube, Facebook, of iets dergelijks. Of jouw computer wordt gekraakt en de beelden met mijn snoet verschijnen ineens op internet, of wat anders: ik word er mee afgeperst omdat ze anders op internet gaan verschijnen. Hoe sta jij dan juridisch? En hoezeer weet jij jezelf in de hand te houden om straks toch niet iets 'leuks' op internet te zetten?
Zou dit alles ineens een heel andere switch aan jou carrière kunnen geven? Zoiets als een bevordering van jongen wat heb je dat fantastisch gedaan, of zal er een advocaat zijn die ervoor zorgt dat je voortaan plantsoenen mag gaan schoffelen?
En los van dit alles: volgens mij is filmen in het openbaar iets heel anders dan iemand recht in zijn gezicht filmen. Naar mijn mening kom je dan heel erg op het terrein dat privacy heet. Ik moet er maar vanuit gaan dat het een politiecamera betreft want daar heb ik geen bezwaar tegen, maar als ik op dat moment weet dat het een privé-camera betreft dan denk ik mij heel erg in mijn privacy aangetast zal voelen. Als fotograaf zijnde kan ik op de openbare weg alles fotograferen wat ik wil, maar ik kan niet zomaar iemand ongevraagd een lens onder zijn of haar neus douwen.
Ik heb als burger in ieder geval mijn eigen mening hierover en zal indien ik weet dat ik gefilmd word met een privé-camera daar ook bezwaar over maken, los van de reden waarom ik gefilmd ben. Leerpunt van deze discussie is dat ik in een voorkomend geval bij voorbaat al zal vragen wiens eigendom die camera is. En een agent mag niet liegen.
Dergelijke situaties moet je zowel als agent maar ook als burger niet willen. Maar wel een leuk onderwerp voor het programma Rambam ;-)