Wanneer je wil aantonen dat bijvoorbeeld politiegeweld niet onterecht was, zal je de hele dag moeten filmen, anders heb je precies dezelfde situatie als bij de filmende omstanders als argument gebruikt wordt, "je kan de aanleiding niet zien".
Ik denk ook dat het argument van ik doe niets fout dus ik heb geen bezwaar een nonargument is, vind je het dan ook goed als je telefoon continue afgetapt wordt, want je doet niets fout, of je emails gelezen, want je doet niets fout, of je internetverkeer gemonitord, want je doet niets fout, of je locatie d.m.v. GPS opgeslagen, want je doet niets fout?
Etcetera....
Filmen met een privé camera als politieagent tijdens je werk lijkt mij zeer onwenselijk, er zijn meerdere argumenten genoemd. Als jij de beelden maakt met je camera worden ze direct op een draagbaar medium (geheugenkaartje) opgeslagen. Dit medium is niet van overheidswege verstrekt, is niet beveiligd en kan je makkelijk ergens laten slingeren. Vervolgens wil je de beelden bekijken en je kaartje weer vrijmaken voor een volgende dienst, en zet je ze op je Prive computer, immers, ze zijn niet in opdracht van de baas gemaakt, waar zou je ze anders opslaan? En dan heb je weer een probleem zoals Nils al probeert aan te geven.
Overigens, als filmen mag, en je dit alleen wil doen wanneer het "interessant wordt", waarom dit dan niet doen met je mobiele telefoon van de baas? Dan is voor iedereen duidelijk dat je aan het filmen bent, staat het op een overheidswege verstekt medium. Of is het risico dat mensen boos worden dan groter?!
De wet zegt niet specifiek iets over het gebruik van bodycam's en je fietst nu door de mazen van de wet heen. Mij lijkt dat politiebeambten juist
wel de geest van de wet moeten volgen, en die schrijft weldegelijk wat over het filmen door opsporingsbeambten.
Wanneer gebruik van bodycams wettelijk geregeld wordt, dan is er de kans op een maatschappelijke discussie over de wenselijkheid hiervan, kunnen voor en tegenstanders hun zegje doen, kunnen er goede randvoorwaarden geschept worden en kan het via een democratisch proces worden ingevoerd. Dan zullen er ongetwijfeld regels komen als: beelden waarop mensen identificeerbaar in beeld zijn die geen betrekking hebben op een strafbaar feit moeten direct worden gewist en mogen niet opgeslagen worden.
Individuen (of bureau's) die nu hun eigen ideeën uitvoeren ondermijnen de democratie doordat de burger niet in bezwaar kan gaan (immers ligt de opsporingsbevoegdheid bij de politie) en kunnen alleen via civiel recht bezwaar maken tegen het gefilmd zijn. De Agent kan vervolgens aldanniet onjuist beweren dat de beelden niet (meer) bestaan, en de rechter gelooft hem/haar op de blauwe ogen.
Er is op dit vlak dus een ongelijkheid die voortkomt uit de andere bevoegdheden van de agent, die eigenlijk niet van toepassing zijn op het filmen met een privé bodycam.