De helmet cams die over het algemeen gebruikt worden bij de politie zijn camera's van Zepcam. Ze versleutelen de beelden, eventueel kan er live meegekeken worden en noem maar op. Maar ze beginnen bij +/- 1000 euro per stuk. En dan heb je de "goedkope" die niet alle functies heeft.
Dat is een afweging. Volgens mij is een helmcamera van 1500 euro nog steeds heel rendabel, omdat het veel tijd bespaart aan het schrijven van verslagen door agenten. En het vermindert discussies met peperdure advocaten en overbelaste rechters. En ik hoop dat die camera's meestal wel een paar jaar meegaan.
Bovendien blijkt uit veel recente onderzoeken, dat het gebruik van body-cams door politieagenten een grote vermindering geeft van geweld door burgers, bij contacten met agenten. En dat het aantal klachten van burgers over politieagenten daarbij sterk afneemt.
En hoe kan de politie zich anders verweren tegen video-opnamen van hun werk door burgers, als daarin selectief geknipt wordt? Die 'video-cultuur' zal denk ik, nog verder toenemen in de toekomst, door betere camera's en software.
En nu die body-cams voor politie zo populair worden wereldwijd, zullen de prijzen denk flink gaan dalen, ook van de bijbehorende software. Versleuteling van de video-bestanden kan ook pas op een politiebureau plaatsvinden. En onbelangrijke video-beelden kunnen na een week worden gewist, vanwege privacy, en om te besparen op de kosten van data-opslag en beveiliging daarvan.
Er is ook een proef met body-cams voor NS-personeel. Dat juich ik toe, omdat er relatief veel geweld is in het openbaar vervoer.