Ongeval met lift (slooppand Technische Universiteit) Den Dolech - Eindhoven 04-09-2015

Auteur Topic: Ongeval met lift (slooppand Technische Universiteit) Den Dolech - Eindhoven 04-09-2015  (gelezen 10399 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1370640 date=1441467876
Maar als de lift zo zwaar was dat kabels braken dan was hij misschien ook te zwaar voor de vang?

Normaal zijn niet alle kabels nodig om een kooi vast te houden, er zit een marge op. Er is dus wellicht iets structureels fout gegaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1370644 date=1441470005
Normaal zijn niet alle kabels nodig om een kooi vast te houden, er zit een marge op. Er is dus wellicht iets structureels fout gegaan.

Minimaal bij dit soort werktuigen een vijfvoudige zekerheid (marge).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Bericht op omroep brabant gaf vandaag meer achtergrond over het slachtoffer. Zou een vrachtwagenchauffeur  in dienst van een sloopbedrijf geweest.

Schindler had in de tijd dat ik er studeerde bijna fulltime een monteur op de tu/e campus lopen voor onderhoud aan de liften (meer dan 40 totaal).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #33 Gepost op: 7 september 2015, 09:05:18
EINDHOVEN - Daags na het ongeval met de lift bij de Technische Universiteit in Eindhoven is er nog veel onduidelijkheid over de oorzaak. Bij het ongeluk kwam Ferry Stalder uit Eindhoven om het leven. Een collega raakte zwaargewond.

Sloopbedrijf Heezen uit Eindhoven, dat de opdracht bij het gebouw Potentiaal uitvoerde, wil zaterdag nog niets kwijt over het ongeluk. Zij hebben een onderzoek ingesteld, los van het onderzoek van de Arbeidsinspectie.

Vrachtwagenchauffeur
Een vriendin van de omgekomen man kwam zaterdag naar de plek van het ongeluk. "Op deze manier wil ik mijn respect betuigen." Volgens de vrouw heeft Ferry Stalder veel pech gehad. Omdat hij als vrachtwagenchauffeur even geen klus had, is hij bij Heezen op dit project gezet. Hij werkte al jaren bij Heezen.

Een vriend betuigt via Facebook zijn medeleven: "Waarom moest jou dit nu gebeuren. Ik kan het niet geloven. We hebben veel mooie tijden gehad samen en veel gelachen. Rust zacht makker en ik hoop dat je in goede handen bent daarboven."

Stalder laat zijn vriendin en zesjarig dochtertje na.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
http://www.omroepbrabant.nl/?news/235472862/Meer+details+bekend+over+dodelijk+liftongeluk+TU+Eindhoven,+zwaargewonde+nog+niet+bij+bewustzijn.aspx

Stukkie tekst:
Citaat van: Omroep Brabant
..
Liftgeleiders moesten weg
De man raakte gewond toen een lift, waar hij samen met nog iemand op stond, plotseling naar beneden viel in het leegstaande gebouw Potentiaal. Hij stond volgens Metselaar op de lift om hem als een werkplatform te gebruiken. De werklieden sloopten de oude geleiders van de liftschacht. ...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Waarschijnlijk verklaart dat waarom de vang niets deed.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Juist, dat is ook echt de enige verklaring die ik kon bedenken. Bij het verwijderen van de geleiders de lift nog gebruiken, en dan het extreme geval van een kabelbreuk, en geen valwiggen meer aanwezig. Ik vrees dat dit overigens een normale procedure is bij het verwijderen van oude liftinstallaties uit de schacht.
 #valbeveiliging #positioneringsgordels
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: Vuurbaas link=msg=1371570 date=1441821506
Juist, dat is ook echt de enige verklaring die ik kon bedenken. Bij het verwijderen van de geleiders de lift nog gebruiken, en dan het extreme geval van een kabelbreuk, en geen valwiggen meer aanwezig. Ik vrees dat dit overigens een normale procedure is bij het verwijderen van oude liftinstallaties uit de schacht.
 #valbeveiliging #positioneringsgordels
Onvoorstelbaar. Zoals ik ook al eerder aangaf:
Citaat van: FP924 link=msg=1370600 date=1441451969
Hoor je in zo'n geval niet gezekerd te zijn met harnas en lijn aan een vast punt?
Bij ons in de petrochemische industrie (bij vergelijkbare werkzaamheden) in ieder geval wel.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: FP924 link=msg=1371577 date=1441822982
Onvoorstelbaar.
Nog even een korte toelichting op mijn reactie (nu wat meer tijd):

In de petrochemische industrie is het standaard dat je bij dit soort werkzaamheden op hoogte altijd gezekerd ben met een veiligheidsharnas en een lijn aan een vast punt. Zeker als je geen vast plateau onder je voeten hebt  :o En een lift aan een kabel is geen vast plateau.
Het gaat zelfs nog verder, van een werknemer wordt ook een stukje veiligheidsbesef verwacht, in die zin dat hij/zij zeker deze werkzaamheden zou weigeren, mocht er geen beschikking zijn over valbeveiliging.

Nu is dit hoe dan ook een noodlottig ongeval waarbij iemand is overleden en is dit natuurlijk achteraf-gepraat. Maar ik ben er gewoon over verwonderd dat:
A) Het blijkbaar geen procedure is om valbeveiliging te dragen in deze situaties (werkvergunning/risico analyse..?)
B) Gebrek aan veiligheidsbesef (en daar is op te trainen) bij de werknemer, die in deze ook had moeten zeggen "Dat ga ik mooi niet doen".

Blijkbaar zit er een groot verschil in veiligheidsprocedures tussen de verschillende branches (petrochemisch/bouwindustrie) bij dezelfde werkzaamheden. Daar verbaas ik mij over en het is dan ook te hopen dat dit ongeval, hoe triest dan ook, wel een eye-opener is voor zijn concullega's.