Omdat een OVD-BZ niet alleen maar op kantoor zit. Tijdens Piket naar een incident zonder OGS neemt toch wel tijd in beslag
Ik snap je redenering wel , alleen ben ik er niet mee eens.
Laat ik de vraag anders stellen :
Is er in het verleden gewonden cq doden gevallen ,omdat de OVD-BZ niet tijdig aanwezig was bij de copi?
Is er OGS nodig voor een OVD-BZ en neemt hij besluiten waardoor levens of gewonden kunnen worden bespaart cq vermindert?
En dan neem ik even in mijn achterhoofd een geval van gas lekkage. Hogere rangen van politie / brandweer / Ambulance en Gemeente komen met OGS aan... Overleggen en besluiten dat het toch wel makkelijk zal zijn dat er een monteur Gas komt ...... En we wachten.......................... ( monteur Gas en leidinggevende nutsbedrijf hebben geen OGS ) ... leidinggevende van Hulpdiensten hebben geen KLIC info... en wachten nog steeds.... Wat is het nut van de groene (koffie zetten)
? Politie verzorgd afzetting, Brandweer waterdeken, Ambulance voor evt. gewonden. OVD-BZ zal opvang regelen voor bewoners...Oké. Maar als die van de nutsbedrijven er nu eens eerder waren? Zou die opvang dan nodig zijn??? Mijn inziens kan beter eerst het probleem verhelpen en dan de gevolgen. En niet eerst de gevolgen en dan het probleem. Brandweer gaat ook niet eerst opvang van bluswater regelen en dan blussen. Politie gaat niet eerst arresteren en dan vragen wat heb je gedaan. Ambulance gaat niet eerst pleisters plakken en dan kijken waar de snee zit.
Mijn mening is dat er ervaring genoeg is bij de andere hulpdiensten om in te zien wat urgent is en wat niet. Ik zie voor een OVD-BZ geen urgentie.