Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s

Auteur Topic: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregio’s  (gelezen 66693 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #30 Gepost op: 5 september 2015, 20:25:34
......en die werken gewoon bij een van de operationele hulpdiensten die eigen striping hebben....

Dat is tegenwoordig ten dele juist, maar niet meer helemaal. Niet iedere VR-functionaris (al dan niet met een operationele taak) is werkzaam bij of zelfs afkomstig uit een van de andere takken.

Overigens (zonder daar een mening over te hebben) is het in het buitenland, m.n. in Duitsland, niet ongebruikelijk dat nutsbedrijven en OV-bedrijven voor dringende taken (gaslekkages, personen onder een tram e.d.) gebruik kunnen en mogen maken van optische- en geluidssignalen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #31 Gepost op: 5 september 2015, 21:09:26


3) Je hoort nu al veel commentaar over (met name) politie die misbruik zouden maken van hun zwaailampen en vrijstellingen. De groep die er dan bij gaat komen gaat dit % klachten zeker omhoog helpen. Want als je als monteur met OGS op je dak naar huis bent, waarom in de file gaan staan?
Haha, geweldig hoe dit terloops er even bij wordt gezegd! Ga een ander forum vervuilen met dit soort inhoudloze stemmingmakerij.


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #33 Gepost op: 5 september 2015, 21:22:40
Citaat van: Ton2 link=msg=1370664 date=1441477534
Overigens (zonder daar een mening over te hebben) is het in het buitenland, m.n. in Duitsland, niet ongebruikelijk dat nutsbedrijven en OV-bedrijven voor dringende taken (gaslekkages, personen onder een tram e.d.) gebruik kunnen en mogen maken van optische- en geluidssignalen.
Het spijt mij, maar om mensen die een specialisme hebben op een vakgebied te vergelijken met veredelde managers.....

Hier is weer een soort van OVD die een spoedeisende taak krijgt voorgeschoteld. Terwijl ter plaatse van een IM er al een commandostructuur is met in mijn ogen geheel kundige mensen.
Een Nutsmedewerker die met OGS rijdt of wordt ter plaatse geroepen weet vaak iets meer van de infrastructuur of contstructuur ter plaatse. Ik heb al eens eerder gezegd dat ik liever iemand van het gasbedrijf ter plaatse heb die weet waar alle gasleidingen kunnen worden afgesloten dan een OvB omdat er meer dan twee TS zijn ingezet. En als ik kijk in mijn tak van sport waar de brandweer vaak nog vraagt aan de berger wat het slimste is om een voertuig te immobiliseren zie ik ook liever die berger met OGS ter plaatse komen dan een OvD, OvB of OvG. Ik snap best wel dat deze mensen ook een rugzak aan kennis meenemen, maar ik ga eerder uit van de kundigheid van de mensen die al ter plaatse zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #34 Gepost op: 5 september 2015, 21:32:39
Weet iemand welke (RAL)kleur dit groen is?


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #35 Gepost op: 5 september 2015, 21:33:27
Het is wel heel erg simpel te stellen dat een gemiddelde brandweerman, hoe goed hij of zij het vak ook beheerst, in staat moet zijn een grotere calamiteit in al zijn facetten te managen. Daarvoor komt echt wel iets meer kijken en daarvoor zijn dan ook de structuren binnen de rampenbestrijding (GRIP-procedures) ontworpen. De aanstelling voor de functies binnen deze structuren zijn ook lang niet meer uitsluitend gebaseerd op rangen, maar steeds meer competentie-afhankelijk en worden voortdurend op de benodigde kwaliteiten en capaciteit getoetst.

(Overigens vraag ik me af in hoeverre de basiskennis en -vaardigheid van de gemiddelde brandweerman is sinds ik laatstelijk nota bene bij hoofdklassewedstrijden 12x een schuifladder heb zien hanteren, waarvan  niet 1x op de juiste wijze....).


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #36 Gepost op: 5 september 2015, 21:38:57
Tja... in andere landen (F, D) is het heel gebruikelijk dat nuts- en OV-bedrijven hulpwagens met OGS hebben rijden. De angst voor "door de bomen het OGS-bos niet meer zien" is dan ook naar mijn persoonlijke mening overdreven. Alles met blauw en lawaai krijgt gewoon voorrang dan wel vrije doorgang, ongeacht welk kleurtje de wagen is. Daarom ben ik persoonlijk niet zo bang voor een klein aantal extra groene wagens met OGS. Als her nut heeft, waarom niet?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 5 september 2015, 21:52:20
Nu begin ik me toch af te vragen voor wie de kleur roze is gereserveerd..  ^-^


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #38 Gepost op: 5 september 2015, 23:31:27
Citaat van: Frank. link=msg=1370670 date=1441480166
Haha, geweldig hoe dit terloops er even bij wordt gezegd! Ga een ander forum vervuilen met dit soort inhoudloze stemmingmakerij.

Dit was niet als een aanval bedoeld Frank! Ik weet dat jullie goed werk doen. Bedoelde het meer in de zin van:Er word nu al gezegd dat....door mensen. Ik zeg niet dat jullie het doen!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #39 Gepost op: 6 september 2015, 00:42:00
Citaat van: Ton2 link=msg=1370679 date=1441481607
Het is wel heel erg simpel te stellen dat een gemiddelde brandweerman, hoe goed hij of zij het vak ook beheerst, in staat moet zijn een grotere calamiteit in al zijn facetten te managen. Daarvoor komt echt wel iets meer kijken en daarvoor zijn dan ook de structuren binnen de rampenbestrijding (GRIP-procedures) ontworpen. De aanstelling voor de functies binnen deze structuren zijn ook lang niet meer uitsluitend gebaseerd op rangen, maar steeds meer competentie-afhankelijk en worden voortdurend op de benodigde kwaliteiten en capaciteit getoetst.

(Overigens vraag ik me af in hoeverre de basiskennis en -vaardigheid van de gemiddelde brandweerman is sinds ik laatstelijk nota bene bij hoofdklassewedstrijden 12x een schuifladder heb zien hanteren, waarvan  niet 1x op de juiste wijze....).
twee dingen, ik had het niet over de gemiddelde branweerman. Al acht ik die goed capabel, maar ik zie de meerwaarde echt niet van een OvB die met prio1 ter plaatse komt wanneer er al een aanvalsplan is. Ook in een grotere calamiteit kan de OvB worden ingelezen onderweg gewoon zonder stress en al inzet aanbevelingen geven. En voor wat de structuren binnen de rampenbestrijding beterfd, daar doet een Ov* niets aan af. De eerste inschaling gebeurt door de mensen die als eerste ter plaatse komen, en ik ken nog geen enkel onderzoek dat tegenspreekt wat de aanvraag vanuit daar is geweest. Ik schat duidelijk de mensen die als eerste ter plaatse zijn dus veel te hoog in.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.