0.Je begint zelf over 1953.
1.Wie zegt dat dan, ik schrijf over de Zeeuwse en Zuid-Hollande eilanden, Dordrecht etc.
2.Ik schrijf over de radio en niet over de TV.
3.De omvang van de ramp was wel zeker doorgedrongen tot de burgers en zeker tot die burgers die en verstand hadden van "water".
4.Toen was er geen AT5/RTVNH
5.Dat wist of kon men dus wel weten middels de radio en de kranten.
Ik begon over 1953 omdat burgers toen amper werden voorgelicht over grote incidenten. Ik ben er vanuit gegaan dat het zou gaan om een voorlichter van de veiligheidsregio die het publiek moet gaan informeren.
Ik neem aan dat de voorlichters die met spoed ter plaatse gaan met groene zwaalichtauto er niet zijn om de hulpdiensten te gaan voorlichten, ik mag toch hopen dat ambulancedienst, brandweer en politie zelf prima weten wat er aan de hand is.
Ik weet niet waar jij was in 1953, in die tijd gingen kinderen naar school, vrouwen waren druk met het huishouden en mannen waren aan het werk. In Amsterdam zaten weinig mensen de hele dag naar de radio te luisteren of dagelijks een krant te lezen. In 1953 hadden mensen wel andere zorgen aan hun hoofd. In ben ook nooit een Amsterdammer tegengekomen die zei dat hij verstand van water had. In die tijd kon je ook nog geen facebook-condoleance tekenen of een berichtje op twitter zetten hoe erg je het allemaal vond.
Dit soort initiatieven is een uitwas van de bureaucratie. Geen burger die er iets van begrijpt en leg het maar uit aan hulpverleners dat een vrijwillige brandweer (die je alleen moet betalen als je hem echt nodig hebt te duur is) en deze vierde hulpverleningsdienst in het leven roepen doodnormaal is.