Interviews worden voor beveiliging van bepaalde vluchten gedaan door particuliere beveiligers aangezien de luchthavenexploitant sinds de wijziging van de Luchtvaartwet (2005 dacht ik) verantwoordelijk is voor de beveiliging.
De interviews (profiling) vind al veel langer plaats, dat heeft helemaal niets met de wijziging van de luchtvaartwet te maken maar met internationale afspraken en eisen. Ten tijde van de Golfoorlog vond er bijvoorbeeld ook profiling plaats bij vluchten van Britse en Franse maatschappijen. Daarna alleen nog op vluchten van Amerikaanse maatschappijen en vluchten naar Israel.
Alleen is de rol van de KMAR (daarvoor de Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie) met de wijziging van de luchtvaartwet anders geworden in het hele beveiligingsproces. Voor de wijziging was de KMAR eindverantwoordelijk voor de uitvoering, en was er bij de profile bijvoorbeeld altijd een (opper) wachtmeester aanwezig. Na de wijziging is de exploitant van de luchthaven eindverantwoordelijk, maar wordt de KMAR uiteraard wel ingeschakeld wanneer er problemen zijn. De uitvoering van de beveiliging en ook de profiling is (en was) een taak die door particuliere beveiligers wordt gedaan.