Onvoorstelbaar.
Nog even een korte toelichting op mijn reactie (nu wat meer tijd):
In de petrochemische industrie is het standaard dat je bij dit soort werkzaamheden op hoogte altijd gezekerd ben met een veiligheidsharnas en een lijn aan een vast punt. Zeker als je geen vast plateau onder je voeten hebt
En een lift aan een kabel is geen vast plateau.
Het gaat zelfs nog verder, van een werknemer wordt ook een stukje veiligheidsbesef verwacht, in die zin dat hij/zij zeker deze werkzaamheden zou weigeren, mocht er geen beschikking zijn over valbeveiliging.
Nu is dit hoe dan ook een noodlottig ongeval waarbij iemand is overleden en is dit natuurlijk achteraf-gepraat. Maar ik ben er gewoon over verwonderd dat:
A) Het blijkbaar geen procedure is om valbeveiliging te dragen in deze situaties (werkvergunning/risico analyse..?)
B) Gebrek aan veiligheidsbesef (en daar is op te trainen) bij de werknemer, die in deze ook had moeten zeggen "Dat ga ik mooi niet doen".
Blijkbaar zit er een groot verschil in veiligheidsprocedures tussen de verschillende branches (petrochemisch/bouwindustrie) bij dezelfde werkzaamheden. Daar verbaas ik mij over en het is dan ook te hopen dat dit ongeval, hoe triest dan ook, wel een eye-opener is voor zijn concullega's.