Ik heb gelijk: Aan de hand van mijn legitimatie kan je mij identificeren:
Met een legitimatiebewijs toont zoals DiNozzo al aangaf, iemand aan of hij/zij legitiem een bepaalde handeling of functie uit mag voeren. Zo toon je met een bibliotheekkaart aan dat je bij de betreffende bibliotheek boeken mag lenen en met een schoolpas/studentenkaart dat je op die school/universiteit studeert. Ook de overheid kent een aantal legitimatiebewijzen, bijvoorbeeld de politiepas, waarmee iemand zich dus kan legitimeren als een politieambtenaar. En met een rijbewijs kan iemand zich legitimeren dat hij/zij bepaalde voertuigen mag besturen. Maar om je te legitimeren identificeer je je natuurlijk ook, zoals Bert65 aangeeft. Want er staat immers ook de naam en foto op, en die foto moet natuurlijk wel overeenkomen met de persoon doe voor je staat.
Voor de identificatieplicht geldt het rijbewijs dan ook in de meeste gevallen als een officieel identiteitsbewijs. Maar niet in alle situaties, bijvoorbeeld bij binnenlands vreemdelingen toezicht en bij indiensttreding bij een (nieuwe) werkgever. Dat komt omdat een rijbewijs geen informatie over de nationaliteit van de betrokkene staat vermeld. Een id kaart, paspoort of vreemdelingendocument is in dat opzicht dus behalve een identificatiebewijs, ook een soort legitimatiebewijs. Het zegt namelijk iets of je wel (legitiem) in dit of ander land mag zijn en/of werken.