Het is gewoon een voorzorgslanding. De gezagvoerder bepaalt niet in theorie de alarmvorm, hij is de enige die dat kan en mag bepalen in praktijk.
Deze hele discussie en de aandacht voor dit soort landingen op een internationale luchthaven in media en/of sociale media is ook niet te danken aan Schiphol, de luchthavenautoriteiten of Delta Airlines. Het is te danken aan Nederlandse hulpdiensten met hun GRIP-2 en alle alarmmeldingen direct het internet op te knallen.
In andere landen vinden ze het normaler dat alleen de mensen die het aangaat op de hoogte zijn en zich begeven naar de locatie waar ze gewenst zijn.
Het is absoluut een voorzorgslanding en niets meer. De uiteindelijke alarmvorm wordt zeker niet bepaald door de gezagvoerder. De brandweer bepaald in hoeverre er opgeschaald gaat worden. Dit is wel afhankelijk van de informatie die de gezagvoerder geeft, dus vandaar dat de gezagvoerder in theorie de alarmvorm bepaald.
Dat er in Nederland gekozen is voor P2000 en dat deze openbaar te ontvangen is, is de hulpdiensten niet aan te rekenen. Ze moeten gebruik maken van dat systeem. Als de brandweer vervolgens een vooralarm groot afkondigd dan hoort daar automatisch GRIP2 bij.
Je ziet ook dat op een rustige zondag een vooralarm klein de media haalt of zelfs zonder alarmvorm, maar door informatie vanuit Flightradar24 een vliegtuig met een klein technisch mankement de media haalt. Dat is de hulpdiensten niet aan te rekenen, maar de media die kennelijk bang zijn dat ze niet de eerste zijn met het nieuws op het moment dat het fout gaat. Trouwens een leuke discussie om met mensen die werkzaam zijn bij de media te voeren, want je krijgt meteen commentaar dat je inbreuk maakt op grondrechten...
Anderzijds, waarom zouden mensen het niet mogen weten dat er een vliegtuig met problemen terugkeert? Dat is toch prima in een open democratische samenleving?