Jullie hebben eigenlijk over het zelfde alleen omdat er door sommige heren/dames er een label aan is geplakt krijg je een beetje een babylonische spraakverwarring. Schiphol heeft net als elke luchthaven een protocol liggen hoe te reageren op een melding. Dit verschilt per luchthaven op gronden van kennis en ervaring, ligging van de luchthaven & de beschikbare middelen.
Schiphol had tot een paar jaar terug 6 protocollen onder de noemer VOS (Vliegtuig Ongeval Scenario/Schiphol). Dit onderscheid werd gemaakt door middel van de melding (Pan Pan of Mayday) en de grote van het toestel. Dit is nog steeds waar je nu dus een duidelijk onderscheid is gemaakt tussen een melding of een daadwerkelijke crash. Een Pan Pan kan nog steeds onder vooralarm groot vallen als het om een toestel is met veel passagiers.
De piloot maakt de melding, maar op grond van de melding en de situatie op de grond word er door de havendienst een alarmeringsprotocol aangevraagd waarop door de meldkamers gereageerd en gealarmeerd word. Dit is het zelfde als dat er door de brandweer bijv een grote brand word gemeld, dan gaan er ook vaste protocollen lopen wie er gealarmeerd moet worden.