Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25550 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #10 Gepost op: 13 september 2015, 20:02:05
Maar zou je dan uit willen leggen hoe de relatie hier tussen ligt. Tussen stress en hypotensie

Simpelweg omdat ik graag leer

Ironist gezien had ik vandaag op een auto cross evenement een jonge man na een HET die klaagde over lichte hoofdpijn en daaarbij wat geheugen verlies (adequate korte termijn geheugen). Mijn advies naar de huisartsenpost.

Vond wel zo netjes om zelf te bellen naar de HAP. assistente heeft overleg gehad met huisarts en vonden het toch nodig om protocol te volgen.  Dus ambulance werd met spoed gestuurd

Ambulance had van HAP gehoord dat dhr. Drukpijn op de wervels had. Wat niet zo was en ik ook duidelijk had aangegeven.

En dat dhr. Buiten westen was geweest. Wat ook niet zo was en ik ook heb aangegeven

oma

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 september 2015, 20:21:46
Citaat van: senseihomer link=msg=1372165 date=1442167325
Maar zou je dan uit willen leggen hoe de relatie hier tussen ligt. Tussen stress en hypotensie

Simpelweg omdat ik graag leer

Ironist gezien had ik vandaag op een auto cross evenement een jonge man na een HET die klaagde over lichte hoofdpijn en daaarbij wat geheugen verlies (adequate korte termijn geheugen). Mijn advies naar de huisartsenpost.

Vond wel zo netjes om zelf te bellen naar de HAP. assistente heeft overleg gehad met huisarts en vonden het toch nodig om protocol te volgen.  Dus ambulance werd met spoed gestuurd

Ambulance had van HAP gehoord dat dhr. Drukpijn op de wervels had. Wat niet zo was en ik ook duidelijk had aangegeven.

En dat dhr. Buiten westen was geweest. Wat ook niet zo was en ik ook heb aangegeven

In de eerste minuten na dit soort ongelukjes kan het best dat je even een lage bloeddruk meet, dat kan door pijn, schrik, emoties, paniek enz. komen. Voor je besloot de ambulance te bellen was er al geen sprake meer van een (vermeende) lage bloeddruk, jij had een slachtoffer zonder hoofdletsel, er was geen bewustzijnverlies geweest en er waren geen tekenen van verslechterende hersenfunctie.

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #12 Gepost op: 13 september 2015, 20:42:38
En die heren/dames hebben altijd een hogere polsslag.  Hoe zou je zelf zijn als je in een race/kwalificatie op je gezicht gaat terwijl je en goede tijd of positie wou bereiken en je een "zware" inspanning aan het doen was?

Maar euhm, een arts ter plaatse zou ook al iets opgelost hebben. Half uur observatie, re-evalueren en dan kijken wat te doen (naar huis, huisarts, SEH).  En dan zwijg ik nog over geen ambulance ter plaatse hebben die vervoeren mag.   ::)

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #13 Gepost op: 13 september 2015, 20:46:38
Dat is dan op basis van de eerder genoemde vasovagale reactie? Alleen dan zou je toch een lage pols verwachten. Terwijl die tijdens de tensie meting een pols had van 110-120

Daarbij de meting van de tensie was na 15-20 minuten

Ik heb de MKA gebeld na het meten van de (vermeende) lage tensie en het (vermeende) tensie verschil

Ik dacht dat ik het genoteerd had. Maar lees het net van niet. Maar vlak na zijn val is hij een aantal seconden buiten westen geweest

En daarbij was er wel een stoornis in zijn geheugen

Maar dan nog. Mijn vraag nogmaals, gaat niet over het wel niet terecht bellen. Maar met de lage tensie tgv stress (niet direct na het incident) en of mgl hersenletsel/hersenschudding.

En de spontane koorts en normalisatie later op de avond

Ik leer graag. Dus ben benieuwd of er verbanden zijn en welke

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #14 Gepost op: 13 september 2015, 20:50:09
Ik begrijp zijn hoge pols ook wel, alleen daarbij niet de lage tensie.

Dus ik ben aan het beredeneren of en welke mogelijkheden ee zijn tussen de gebeurtenissen en de symptomen. Mochten de eerste lage metingen niet reële geweest zijn

Dan zouden we het als een hypothetische casus kunnen beschouwen

Ja natuurlijk zou het beter zijn dat er een arts aanwezig was. Maar daar gaat de 'discussie' niet over

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 14 september 2015, 00:39:26
Ff offtopic

Citaat van: Chrisdup link=msg=1372179 date=1442169758
...  En dan zwijg ik nog over geen ambulance ter plaatse hebben die vervoeren mag.   ::)
De meeste ambus op evenementen mogen niet vervoeren. A omdat er daarvoor geen vervoersvergunning verstrekt wordt op de veiligheidsregio ambu na. B omdat als je ambu van je terrein af is ( welke daar dan vast staat ivm de voorschiften van de ghor) je evenement stil gelegd moet worden. Dan voldoe je namelijk niet meer aan de eisen voor je evenement. Dus zal ee dan alsnog een auto moeten komen...

oma

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 14 september 2015, 06:44:03
Citaat van: senseihomer link=msg=1372180 date=1442169998
Ik heb de MKA gebeld na het meten van de (vermeende) lage tensie en het (vermeende) tensie verschil

Ik dacht dat ik het genoteerd had. Maar lees het net van niet. Maar vlak na zijn val is hij een aantal seconden buiten westen geweest

En daarbij was er wel een stoornis in zijn geheugen

1e meting: 75/51 / 2e meting: 90/60 / 3e meting: 127/87. Krachtige, regelmatige pols. GCS 15. Geen retrograde amnesie voor gebeurtenissen voor en na het ongeval. Pols 110 (op moment ongeval race-spanning + zware fysieke inspanning). Hoofdpijn + pijnlijke flank.

Heb ik het zo goed samengevat?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 14 september 2015, 07:55:00
Citaat van: cavia link=msg=1372223 date=1442183966
Ff offtopic
De meeste ambus op evenementen mogen niet vervoeren. A omdat er daarvoor geen vervoersvergunning verstrekt wordt op de veiligheidsregio ambu na. B omdat als je ambu van je terrein af is ( welke daar dan vast staat ivm de voorschiften van de ghor) je evenement stil gelegd moet worden. Dan voldoe je namelijk niet meer aan de eisen voor je evenement. Dus zal ee dan alsnog een auto moeten komen...

Dan heb je iets te veel wetjes en regels in een land. Als je het noodzakelijk acht dat er medische hulpverlening op een evenement aanwezig moet zijn doe je dat

a) Om de veiligheid op evenement te waarborgen en/of acuut te kunnen ingrijpen (lage responsetijd)
b) Reguliere ambulancedekking in verzorgingsgebied niet in gevaar te brengen vanwege een evenement.

In Nederland stelt men eisen, heeft de GHOR/vergunningverlener geen flauw benul aangaande de vereiste medische zorgkwaliteit en zodra er sprake is van terecht of onterecht vervoer moet je een voertuig uit de reguliere ambulancezorg trekken.

Chrisdup geeft al aan wat normale gang van zaken is als je over de dijken heen kijkt, de coureur half uurtje in observatie (in aanwezigheid competente arts + verpleegkundige(n) + beschikking hebben over vervoerscapaciteit waardoor er geen beroep hoeft te worden gedaan op de reguliere ambulancezorg).

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2015, 11:31:32
Citaat van: Oma link=msg=1372160 date=1442166181
De man is alert en klaagt over een beetje hoofdpijn -> huisarts(enpost) -> wekadviesje + paracetamol.
Dat is niet mijn vraag en wellicht niet helemaal duidelijk gesteld. Op het moment dat je de MKA belt, bepaalt pro Q&A de inzet van materieel aan de hand van de verstrekte gegevens. Er is geen ruimte meer om te overleggen met de verpleegkundige op de MKA, dus wordt het verdere verloop niet meer door jouw bepaald.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

oma

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2015, 12:36:38
Citaat van: Vider link=msg=1372264 date=1442223092
Dat is niet mijn vraag en wellicht niet helemaal duidelijk gesteld. Op het moment dat je de MKA belt, bepaalt pro Q&A de inzet van materieel aan de hand van de verstrekte gegevens. Er is geen ruimte meer om te overleggen met de verpleegkundige op de MKA, dus wordt het verdere verloop niet meer door jouw bepaald.

ProQA bepaalt helemaal niets, het is een uitvraagsysteem wat zinvol is bij melding door leken.

Als ProQA in Nederland bepalend is en er geen ruimte is om te overleggen met de verpleegkundige op de MKA is het zinvol om deze mensen zo snel mogelijk te vervangen door veel goedkopere telefonisten.