Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 18 september 2015, 10:41:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373461 date=1442565477
Ik zeg niet dat er geen geld is, als we bellen komt vaak toch wel die ambu, maar het gaat zich erom dat ze er hoorbaar niet blij mee zijn omdat ze (zeker in de weekenden als ik voor Limburg Noord spreek) vaak krap zitten in de bezetting, en er hoorbaar niet altijd even blij mee zijn als we bellen voor een auto.

Als wij tijdens een evenement een ambulance stand by hebben staan al dan hoeven we niet eens 112 te bellen, gaat dit gewoon via de portofoon of afgesproken kanalen om die daar te krijgen.

Wat wil je er mee zeggen dan? Ik ben zelf een hoge leidinggevende bij een grote ambulancedienst. Als ik hier mensen hebben die hoorbaar niet blij zijn omdat er weer een uitruk is zoek ik voor ze op wanneer de volgende vlucht terug naar thuisland vertrekt omdat ik geen mensen op de ambulance hebben die geen zin hebben om te gaan werken.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #101 Gepost op: 18 september 2015, 10:57:40
Citaat van: Oma link=msg=1373464 date=1442565676
Wat wil je er mee zeggen dan? Ik ben zelf een hoge leidinggevende bij een grote ambulancedienst. Als ik hier mensen hebben die hoorbaar niet blij zijn omdat er weer een uitruk is zoek ik voor ze op wanneer de volgende vlucht terug naar thuisland vertrekt omdat ik geen mensen op de ambulance hebben die geen zin hebben om te gaan werken.

Dat centralisten niet altijd even blij zijn met EHBO evenementen, zeker niet als we ze "aanmelden" bij de MKA omdat de kans groot is dat als we bellen een A1 ritje nodig hebben. Dit omdat we zeker 1 evenement in een afgelegen gebied draaien (aanrijtijd is minimaal 15min) en ze als ze krap zitten in de knoei komen met hun dekking (wat zeker niet ons probleem is maar van de RAV).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 18 september 2015, 11:09:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373472 date=1442566660
Dat centralisten niet altijd even blij zijn met EHBO evenementen, zeker niet als we ze "aanmelden" bij de MKA omdat de kans groot is dat als we bellen een A1 ritje nodig hebben. Dit omdat we zeker 1 evenement in een afgelegen gebied draaien (aanrijtijd is minimaal 15min) en ze als ze krap zitten in de knoei komen met hun dekking (wat zeker niet ons probleem is maar van de RAV).

Het zijn geen EHBO-evenementen maar evenementen die plaats vinden binnen het verzorgingsgebied van de RAV. Hier is het voor ons logisch dat als wij weten dat er grote evenementen zijn waardoor je veel extra mensen in je verzorgingsgebied krijgt we soms wat extra ambulancevoertuigen moeten bemannen omdat de reguliere ambulancezorg is afgestemd op de normale populatie onder normale omstandigheden.

Ik heb al vaker geschreven dat ik steeds beter ga beseffen dat ik in een raar land werk met bijzondere inzichten aangaande goede ambulancezorg.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 18 september 2015, 11:31:54
Citaat van: Oma link=msg=1373462 date=1442565521
Ik heb twee dagen mijn best gedaan om op het forum uit te leggen dat het niet aan ProQA ligt.

Waaraan dan wel?
Het programma ProQA zal uitstekend functioneren, daar twijfel ik niet aan. De richtlijnen voor de centralisten zijn er ook. Je doet wat ProQA je vertelt punt.
Blijkbaar is de uitwerking in de praktijk in Nederlands dus anders als waar u zich bevindt.
Zie de documentaire van 2doc.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

oma

• Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 18 september 2015, 11:38:01
Citaat van: Vider link=msg=1373487 date=1442568714
Waaraan dan wel?
Het programma ProQA zal uitstekend functioneren, daar twijfel ik niet aan. De richtlijnen voor de centralisten zijn er ook. Je doet wat ProQA je vertelt punt.
Blijkbaar is de uitwerking in de praktijk in Nederlands dus anders als waar u zich bevindt.
Zie de documentaire van 2doc.

Ik hoef geen documentaire te bekijken omdat nergens ter wereld ProQA iets anders dan een code zal genereren. ProQA bepaalt de inzet niet, een MMA of andere leidinggevende bepaalt dat.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #105 Gepost op: 18 september 2015, 11:43:27
Citaat van: Oma link=msg=1373476 date=1442567345
..

Ik heb al vaker geschreven dat ik steeds beter ga beseffen dat ik in een raar land werk met bijzondere inzichten aangaande goede ambulancezorg.

Volgens mij werk je in een mooi land als het gaat over de inzichten rondom goede ambulancezorg. Menig ander land kan hier nog iets van leren O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 18 september 2015, 11:44:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1373494 date=1442569407
Volgens mij werk je in een mooi land als het gaat over de inzichten rondom goede ambulancezorg. Menig ander land kan hier nog iets van leren O0

Ik kan niets anders dan het daar mee eens zijn O0

oma

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 18 september 2015, 11:51:29
Citaat van: RemRoof link=msg=1373494 date=1442569407

Ik heb weinig verstand van organiseren van ambulancezorg, dat is bij ons de verantwoording van de directie (executive director, ass. executive director en medical director). Dit soort principes heb ik eigenlijk altijd als logisch aangenomen, ik verbaas mij er regelmatig oprecht over als ik hier lees dat men dat in Nederland compleet anders ziet.

De directie is verantwoordelijk voor de dekking en dient zorg te dragen dat ambulances op tijd (bij spoed binnen 8 minuten) ter plaatse is. Ik ben eindverantwoordelijk voor het medisch handelen van de gehele uitrukdienst, als we veel te laat ter plaatse komen of geen ambulance beschikbaar is er voor mij en de uitrukdienst weinig aan de hand zolang we maar op de juiste wijze medisch handelen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #108 Gepost op: 19 september 2015, 00:03:26
Citaat van: senseihomer link=msg=1373184 date=1442482244
Het is voor mij heel simpel, ik ken mijn eigen kennis en vaardigheden en belangrijker mijn eigen grenzen hierin.  Daaraan gekoppeld begrijp ik het belang van bekwaam- en bevoegdheid

Dus ja volgende keer zal ik het niet anders doen (dus ook het navoelen van de CWK en bloeddruk meten)

De vraag is of je hierin officiele toetsbare scholing hebt gevolgd die zonodig gecheckt kan worden door IGZ. Scholing, bevoegdheid en bekwaamheid zijn zaken die door iG hoog worden opgenomen bij casussen die verkeerd zijn gegaan. Daarbij zal een MMA de risicovolle en voorbehouden handelingen moeten checken en waarborgen dat jij die adequaat kunt uitvoeren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 19 september 2015, 08:17:20
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1373753 date=1442613806
De vraag is of je hierin officiele toetsbare scholing hebt gevolgd die zonodig gecheckt kan worden door IGZ. Scholing, bevoegdheid en bekwaamheid zijn zaken die door iG hoog worden opgenomen bij casussen die verkeerd zijn gegaan. Daarbij zal een MMA de risicovolle en voorbehouden handelingen moeten checken en waarborgen dat jij die adequaat kunt uitvoeren.

Op pagina 5 heeft topicstarter al aangegeven dat hij algemeen verpleegkundige is maar zal slagen in zijn verweer bij de tuchtrechter dat hij bekwaam is in de zin van art.35, 1e lid, b, Wet BIG.

Een MMA is een arts verbonden aan een RAV, ik kan niet zo goed bedenken waarom deze functionaris de risicovolle en voorbehouden handelingen moet checken en waarborgen als het gaat om een verpleegkundige die ten eerste geen ambulanceverpleegkundige is en ten tweede niet in dienst is bij de RAV maar op verzoek van familie c.q. namens een evenementenhulpverleningsaanbieder aanwezig is bij een motorsportevenement.

IGZ neemt een casus waarbij onbevoegde en/of onbekwame BIG-geregistreerden zorg aanbieden altijd hoog op, echter IGZ is de toezichthouder en geen tuchtrechter.

Als ik me door de wetgeving worstel kan ik niets anders concluderen dat je als algemeen verpleegkundige altijd zal falen in je verweer bij de tuchtrechter aangezien er geen sprake is van zelfstandige bevoegdheid, zelfs als er een arts aanwezig is op de evenementenlocatie stelt het niet dat een algemeen verpleegkundige in opdracht voorbehouden handelingen mag uitvoeren zoals bijv. intuberen. Iedere arts is per definitie bevoegd en kan acteren als de opdrachtgever. De algemeen verpleegkundige moet bedenken als opdrachtnemer of hij de bekwaamheid achteraf kan aantonen. Als je dit als algemeen verpleegkundige niet kan rest je niets anders dan de opdracht van de arts te weigeren.

Het bovenstaande zegt dat als er iets fout gaat bij de intubatie de arts geen enkel probleem heeft als opdrachtgever en de rapen gaar zijn voor de verpleegkundige (opdrachtnemer).

Als je ambulanceverpleegkundige in actieve dienst bij een RAV bent zou je in de vrije tijd voor een evenementenhulpverleningsaanbieder kunnen gaan werken als je werkt conform het vigerende LPA. Door de vooropleiding is de ambulanceverpleegkundige in staat is het beroep ambulanceverpleegkundige zelfstandig uit te voeren, daarbij is de ambulanceverpleegkundige na het volgen van deze opleiding ook bevoegd en bekwaam voor het functioneel zelfstandig uitvoeren van bepaalde voorbehouden handelingen. Het in actieve dienst zijn bij een RAV zegt dat er sprake is van de waarborging zoals Joffry hierboven al beschreef.

Ik heb bewust het woord "zou" gebruikt in het tekstgedeelte over ambulanceverpleegkundige omdat het wijsheid is voor deze mensen om vooraf te overleggen met je MMA of hij er mee akkoord gaan dat jij in je vrije tijd werkt voor een evenementenhulpverleningsaanbieder. Ik kan niet bedenken hoe je de MMA of RAV zou kunnen dwingen om voor jou bekwaamheid aan te tonen bij de tuchtrechter.