Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 19 september 2015, 18:22:52
Citaat van: Expert link=msg=1373857 date=1442677760
die er een soort pathologisch genoegen in scheppen om hun aanwezigheid bij acute situaties te kunnen motiveren.

Hoi! Ik heb ze het liefste met sbp <70

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 19 september 2015, 19:18:08
Citaat van: Oma link=msg=1373863 date=1442679772

Hoi! Ik heb ze het liefste met sbp <70

Zo hoog?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 19 september 2015, 19:36:19
Citaat van: senseihomer link=msg=1373792 date=1442647666
het verschil tussen een ambulanceverpleegkundige en een (IC,CCU,SEH etc) verpleegkundige is dat de ambulanceverpleegkundige zelfstandige bevoegdheid heeft in handelingen,

waar niet-ambulanceverpleegkundige deze niet hebben:

Artikel 3

Hierin valt dus niet het navoelen van en of vrij geven van de de CWK

Ik word een beetje moe van al die lappen teksten, senseihomer, wat wil je nu precies bereiken? Goedkeuring (en van wie dan?) voor de diagnostische en therapeutisiche handelingen die je wil gaan verrichten? Voor de diagnosestelling en/of de beslissing om een therapie of diagnostische handeling wel of niet uit te voeren, kortom waar wil je heen?!  

Het komt op mij met name zo over dat je de mazen van de wet wil verkennen/gebruiken, natuurlijk mag dat maar wees beducht voor IGZ, en de civiele rechter en tuchtrechter
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 19 september 2015, 19:40:01
Citaat van: senseihomer link=msg=1373800 date=1442648638
Het is geen voorbehouden handeling, wel een risicovolle handeling.

nee het is geen risicovolle houding volgens de wet BIG

Waarom niet dan?

daar zat ik inderdaad net ook over te denken, omdat ik eigenlijk wel heel benieuwd ben hoe het allemaal geregeld is qua bevoegdheid etc

klopt helemaal, ik mag een opdracht weigeren wanneer ik mijzelf niet bekwaam voel. Alleen zoals je al zegt is jouw voorbeeld een extreme en juist de moeilijkheid hierin vindt ik dat het navoelen van de CWK in mijn ogen geen complexe handeling is en ik mijn eigen terughoudendheid neem door bij welke pijnsensatie dan ook, een ambulance erbij te roepen

dan blijft natuurlijk altijd de vraag

zou er namelijk enige twijfel kunnen zijn wat zou inhouden dat ik de afwijking (en mogelijke gevolgen daarvan) zou kunnen missen tgv iets wat een ambulance verpleegkundige wel zou kunnen vinden. dan zou ik sneller de keuze maken om een ambulance verpleegkundige erbij te roepen ipv zelf de handeling uit te voeren
 leg dit alles maar uit aan de civiele rechter wanneer d epatient of zijn nabestaanden je aansprakelijk stellen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 19 september 2015, 19:43:34
Citaat van: senseihomer link=msg=1373804 date=1442651996
Dan kun je natuurlijk de vraag stellen of het natasten van de CWK een handeling is die risico voor de gezondheid met zich mee brengt. Dat vraag ik me af. De kans dat het letsel erger wordt gemaakt door het aftasten is uitermate klein.

Andersom zou het niet aftasten van de CWK (en uitvragen van) kunnen veroorzaken dat aanverwante schade zal ontstaan

dan houd je de middenweg over: bij elke HET en of (redelijkwijs) kans op CWK letsel immobilisatie plaats laten vinden en de ambulance erbij roepen. Alleen logischerwijs wordt hierdoor een grote druk gelegd op de capaciteit en daarmee worden beschikbare ambulances mogelijk weg gehouden bij echte levensgevaarlijke incidenten

dus wat is dan wijsheid?

zoals ik nu gelezen heb, maar ben me er verder in het verdiepen, zou de kans dat hierdoor mijn registratie worden doorgehaald vrij klein zijn
 Die grote druk op capaciteit etc bij de MKA is GEEN ENKEL PROBLEEM voor een melder, in casu jij. Het is het probleem van de MKA en geen vrijbrief om zaken wel of niet zelf uit te gaan voeren. Dan huurt de organisator maar een ambuteam in.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 19 september 2015, 19:55:42
Citaat van: Expert link=msg=1373865 date=1442683088
Zo hoog?

<

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1373872 date=1442684614
 Die grote druk op capaciteit etc bij de MKA is GEEN ENKEL PROBLEEM voor een melder, in casu jij. Het is het probleem van de MKA en geen vrijbrief om zaken wel of niet zelf uit te gaan voeren. Dan huurt de organisator maar een ambuteam in.

Dit is wel het 2e topic waarin EHBO-ers de beschikbaarheid en/of dekking van ambulances mee laten wegen bij een besluit 112 te bellen. In deze discussie is het niet alleen topicstarter, een ander lid geeft ook aan dat de centralist op de meldkamer er niet blij van gaat worden. Uiteraard ontvang ik soms ook wel eens een PM van EHBO-ers die te horen kregen dat ze het nog maar even moeten uitzoeken omdat er niet direct een ambulance beschikbaar was.

Kan het niet zo zijn dat diverse EHBO-ers negatieve ervaringen hebben met bellen van 112 als ze op een evenement dienst doen?

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #136 Gepost op: 19 september 2015, 20:01:54
Citaat van: Oma link=msg=1373875 date=1442685342
<

Dit is wel het 2e topic waarin EHBO-ers de beschikbaarheid en/of dekking van ambulances mee laten wegen bij een besluit 112 te bellen. In deze discussie is het niet alleen topicstarter maar ook een ander lid dat aangeeft dat de centralist op de meldkamer er niet blij van gaat worden.

Kan het niet zo zijn dat diverse EHBO-ers negatieve ervaringen hebben met bellen van 112 als ze op een evenement dienst doen?

Ik laat de dekking e.d. niet meewegen om 112 te bellen. Als ik dit nodig acht vanuit mijn EHBO handelen dan doe ik dit. Dat de centralist hier niet blij mee is, dat is jammer maar helaas, niet mijn probleem. Verder de keren dat ik vanuit mijn inzet (of prive) 112 heb moeten bellen kreeg ik gewoon de auto met A1 of A2 toegestuurd. Vaak gaven wij behalve alle informatie ook door met welke urgentie de ambu kon komen. Centralist bevestigd dit dan of adviseert een andere urgentie (met argument).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 19 september 2015, 20:12:58
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373876 date=1442685714
Ik laat de dekking e.d. niet meewegen om 112 te bellen. Als ik dit nodig acht vanuit mijn EHBO handelen dan doe ik dit. Dat de centralist hier niet blij mee is, dat is jammer maar helaas, niet mijn probleem. Verder de keren dat ik vanuit mijn inzet (of prive) 112 heb moeten bellen kreeg ik gewoon de auto met A1 of A2 toegestuurd. Vaak gaven wij behalve alle informatie ook door met welke urgentie de ambu kon komen. Centralist bevestigd dit dan of adviseert een andere urgentie (met argument).

Jij schreef eerder:

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373461 date=1442565477
als we bellen komt vaak toch wel die ambu, maar het gaat zich erom dat ze er hoorbaar niet blij mee zijn omdat ze (zeker in de weekenden als ik voor Limburg Noord spreek) vaak krap zitten in de bezetting, en er hoorbaar niet altijd even blij mee zijn als we bellen voor een auto.

Ik erger mij er dood aan als een melder merkt of hoort dat de ambulancedienst baalt of geirriteerd raakt omdat jij een ambulance nodig hebt.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #138 Gepost op: 19 september 2015, 20:36:14
Citaat van: Oma link=msg=1373878 date=1442686378
Jij schreef eerder:

Ik erger mij er dood aan als een melder merkt of hoort dat de ambulancedienst baalt of geirriteerd raakt omdat jij een ambulance nodig hebt.

Klopt, ik schreef eerder dat ik hoor aan de centralist dat die er niet blij mee is. Maar het maakt voor mij geen verschil of ik 112 ga bellen of niet. Ik ga niet eerst overwegen of de centralist er blij van gaat worden of niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 19 september 2015, 20:50:26
Citaat van: Oma link=msg=1373875 date=1442685342
<

Dit is wel het 2e topic waarin EHBO-ers de beschikbaarheid en/of dekking van ambulances mee laten wegen bij een besluit 112 te bellen. In deze discussie is het niet alleen topicstarter, een ander lid geeft ook aan dat de centralist op de meldkamer er niet blij van gaat worden. Uiteraard ontvang ik soms ook wel eens een PM van EHBO-ers die te horen kregen dat ze het nog maar even moeten uitzoeken omdat er niet direct een ambulance beschikbaar was.

Dat zou best kunenn, sosm is het MKA centralist afghankelijk, of heeft een regio structureel te wenig beschuikbare ambulances. Maar dat mag geen argument zijn om geen 112 te durven bellen.