Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #30 Gepost op: 16 september 2015, 15:20:22
Waar heb ik geschreven / geroepen dat ik ALS zorg sta te leveren, sterker nog ik ben de laatste die dit deze mening heeft

Mijn handelen in deze casus laat m.i. juist zien, dat ik niet de pretentie heb om mijzelf als ALS te zien. Mijn intentie in wanneer ik ook maar enigszins twijfel of het binnen mijn bekwaamheid en bevoegdheid, ik direct advies of aanvullende hulp vraag

jij vindt niet uitgaan van het ergste, tot tegendeel is bewezen geen juiste intentie. Dan ben ik benieuwd wat hier tegen zou zijn?

Citaat
Precies, ook voldoende reden om hem door de CT te knallen om hem aan einde van al het kostbare [/b]geouwehoer de toko weer uit te trappen met wekadviesje en advies paracetamol te  kopen bij Kruidvat.

terwijl je in je volgende reacties juist benoemd dat m.i. in jouw ogen de kosten niet de meest zuivere graadmeter moet zijn

en ook in een van je reacties meld je dat je niet vindt dat een ehbo-er en of evenementen hulpverlener moet gaan gokken op zijn/haar eigen wijsheid

Citaat
Als ik de casus bekijk had deze man van mij ook naar de huisartsenpost mogen gaan, dat zorgt dat de zorgkosten een beetje binnen de perken blijven (besparing overbodige ambulancerit, overbodig SEH bezoek en overbodige CT-scan).

Citaat
Gewoon ambulance bellen bij hyperventilatie, meer dan 100 euro per maand aftikken aan zorgpremie door de burger is ook een duur grapje.

Golly geeft aan dat de ambulancebroeder direct zegt dat het HVS is, maar als de ambulanceverpleegkundige dat echt 100% zeker weet hoeft hij de patient niet aan ECG te hangen, glucose te prikken etc.

Waarom zou je als EHBO-er of evenementenhulpverlener moeten gaan gokken op basis van jouw wijsheid ''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.'' Leg het maar uit dan als EHBO-er aan de moeder van dit 15-jarige meisje dat het deze keer geen "duck" was.

Voorts is het ook nog eens zo dat als je als EHBO-er 112 belt de ambulancedienst iets uit te leggen heeft als het geen HVS zou zijn (meldkamer als ze geen ambulance sturen of de ambulanceverpleegkundige als hij het ter plaatse onderschat en zijn werk niet volledig doet).
ReageerCitaatNotificatie

dus zou je jouw issuenatie dat ik roep of pretendeer ALS zorg te leveren willen onderbouwen of terug trekken

ben benieuwd hoe je over bovenstaande denkt?

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #31 Gepost op: 16 september 2015, 16:04:41
Dit stuk mag gelezen worden ipv andere deel van mijn eerdere reactie vanaf het eerste citaat

Citaat
Precies, ook voldoende reden om hem door de CT te knallen om hem aan einde van al het kostbare ]geouwehoer de toko weer uit te trappen met wekadviesje en advies paracetamol te  kopen bij Kruidvat

Citaat
Als ik de casus bekijk had deze man van mij ook naar de huisartsenpost mogen gaan, dat zorgt dat de zorgkosten een beetje binnen de perken blijven (besparing overbodige ambulancerit, overbodig SEH bezoek en overbodige CT-scan).

Mijn inziens gebruik je nu het voorkomen van 'onnodige' zorgkosten als argument, terwijl je in andere reacties juist de zorgkosten niet als argument ziet om iets niet doen

Dat vindt ik dubbel

en ook in een van je reacties meld je dat je niet vindt dat een ehbo-er en of evenementen hulpverlener moet gaan gokken op zijn/haar eigen wijsheid

Gewoon ambulance bellen bij hyperventilatie, meer dan 100 euro per maand aftikken aan zorgpremie door de burger is ook een duur grapje.

Golly geeft aan dat de ambulancebroeder direct zegt dat het HVS is, maar als de ambulanceverpleegkundige dat echt 100% zeker weet hoeft hij de patient niet aan ECG te hangen, glucose te prikken etc.

Citaat
Waarom zou je als EHBO-er of evenementenhulpverlener moeten gaan gokken op basis van jouw wijsheid ''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.'' Leg het maar uit dan als EHBO-er aan de moeder van dit 15-jarige meisje dat het deze keer geen "duck" was.

Voorts is het ook nog eens zo dat als je als EHBO-er 112 belt de ambulancedienst iets uit te leggen heeft als het geen HVS zou zijn (meldkamer als ze geen ambulance sturen of de ambulanceverpleegkundige als hij het ter plaatse onderschat en zijn werk niet volledig doet).

Terwijl ik nu het gevoel heb dat je van mening bent dat het onnodig was omdat er niks aan de hand was (bleek) met de patient

Citaat
Dan heb je een 18-jarige zonder hoofdletsel, niet bewusteloos geweest en zonder tekenen van verslechterende hersenfunctie met een bloeddruk van 120/80.

dus zou je jouw issuenatie dat ik roep of pretendeer ALS zorg te leveren willen onderbouwen of terug trekken

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #32 Gepost op: 16 september 2015, 16:19:08
Senseihomer is een hulpverlener (verpleegkundige) die op evenementen buiten zijn reguliere werkgever om op persoonlijke titel eerste hulp diensten biedt. Een verpleegkundige is niet zelfstandig bevoegd, en kan vanuit dien hoofde alleen eerste hulp leveren. Alleen in uiterste noodgevallen (waarbij je je kunt afvragen of het een noodgeval is als je je aanbiedt als betaald hulpverlener) mag een niet zelfstandig bevoegde datgene doen waarin hij bekwaam is, maar niet bevoegd omdat de bevoegdheid samenhangt met de werkgever en samenwerking met wel zelfstandig bevoegden. Senseihomer biedt op dit evenement hulp aan een zorgvrager op ehbo-niveau, daar er geen zelfstandig bevoegden aanwezig zijn die verantwoordelijkheid dragen voor de zorg en opdrachten verstrekken.

Als Oma op een evenement als hulpverlener (Arts) diensten aanbiedt, is zij zelfstandig bevoegd vanuit haar artsenbul en BIG registratie, en kan zij/moet zij op een heel ander niveau hulp verlenen naar haar kunnen. Hierdoor heb je een heel ander standpunt in de situatie, en kunnen je vervolgopties anders uitpakken.

Hierdoor kijken jullie heel anders tegen een dergelijke casus aan.

Als ehbo-er had ik (ook zonder de tensies) een telefoontje naar de MKA gewaagd om te overleggen (hier kan dat nog!!! 098uo) op basis van het bewustzijnsverlies, de amnesie, motoriek en hoofdpijn. Ik denk dat de rol van Senseihomer op zo'n evenement zonder een zelfstandig bevoegde of AVPK uiteindelijk dezelfde is. De kennis is uiteraard anders en groter, maar in handelen wordt je beperkt, tenzij je zelfstandig bevoegd bent.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2015, 16:25:59
Citaat van: Golly link=msg=1372994 date=1442413148
...

Komen wij alleen wel terecht in de aloude discussie. Wat voor zin heeft het dan om bloeddruk te meten als je verder niets kunt en een EHBO'er ook de meldkamer had gebeld? :D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2015, 16:26:55
Citaat van: senseihomer link=msg=1372988 date=1442412281

In initiele post spreek je over dienst als verpleegkundige samen met je EHBO-collega.

Citaat van: senseihomer link=msg=1372132 date=1442155853
Gisteren heb ik als verpleegkundige een dienst gedraaid op een motorcross evenement op grasbaan (vlakke baan).

Wij (ehbo collega en ik) zijn er gelijk heen gelopen, omdat hij op zijn buik bleef liggen.

Ik had geen kritiek gehad als je dit geschreven zou hebben als EHBO-er op het evenement omdat je dan inderdaad de ambulance moet bellen.

Jij bent niets meer of minder dan een EHBO-er die bloeddruk is gaan meten en zichzelf ziet als een serieuze overlegpartner voor de ambulancedienst.

Jij schrijft hier zodra iemand opmerkt dat het vreemd is dat er geen arts aanwezig is was dat het niet relevant is, ik vind dat uiterst relevant.

Dit weekend sta ik samen met ambulancemensen en ehbo-ers op het circuit Losail tijdens de superbike. Ik kan je nu al garanderen dat er rijders onderuit gaan met veel grotere snelheden die daarna exact dezelfde symptomen hebben als jouw slachtoffer. Ik garandeer je ook dat deze rijders niet overgebracht gaan worden naar een ziekenhuis of onder de CT terecht komen omdat ze na de val een half uurtje in observatie blijven en daarna weer vertrekken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 september 2015, 16:29:25
Citaat van: Golly link=msg=1372994 date=1442413148
Als Oma op een evenement als hulpverlener (Arts) diensten aanbiedt, is zij zelfstandig bevoegd vanuit haar artsenbul en BIG registratie, en kan zij/moet zij op een heel ander niveau hulp verlenen naar haar kunnen. Hierdoor heb je een heel ander standpunt in de situatie, en kunnen je vervolgopties anders uitpakken.

Hierdoor kijken jullie heel anders tegen een dergelijke casus aan.

Oma heeft geen BIG-registratie meer!

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2015, 16:39:39
Citaat
In initiele post spreek je over dienst als verpleegkundige samen met je EHBO-collega
.

Ja als verpleegkundige niet als ALS verpleegkundige

Citaat
Jij bent niets meer of minder dan een EHBO-er die bloeddruk is gaan meten en zichzelf ziet als een serieuze overlegpartner voor de ambulancedienst.

Nee ben verpleegkundige met redelijk wat ervaring,  die zichzelf geen gesprekspartner van de ambulancedienst heeft genoemd. Maar die de grenzen van zijn eigen bekwaamheid en bevoegdheid scherp in de gate houdt. En dus advies vraagt

Citaat
Jij schrijft hier zodra iemand opmerkt dat het vreemd is dat er geen arts aanwezig is was dat het niet relevant is, ik vind dat uiterst relevant.

Nee niet relevant in de vraag die ik stelde. Aangezien de discussie een andere richting nam dan ik voor ogen had

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #37 Gepost op: 16 september 2015, 16:45:15
Citaat
Dit weekend sta ik samen met ambulancemensen en ehbo-ers op het circuit Losail tijdens de superbike. Ik kan je nu al garanderen dat er l onderuit gaan met veel grotere snelheden die daarna exact dezelfde symptomen hebben als jouw slachtoffer. Ik garandeer je ook dat deze rijders niet overgebracht gaan worden naar een ziekenhuis of onder de CT terecht komen omdat ze na de val een half uurtje in observatie blijven en daarna weer vertrekken.

En dit is relevant, want?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2015, 16:52:48
Citaat van: senseihomer link=msg=1373006 date=1442414715
En dit is relevant, want?

Uiterst relevant omdat je dan even kan aangeven of ik verantwoord of onverantwoord bezig ben. Immers volgens jou moet je uitgaan van ergste terwijl ik duidelijk post dat ik bij deze symptomen niemand instuur naar het ziekenhuis. Het evenementje: [urlhttp://www.circuitlosail.com/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=978&cntnt01origid=205&cntnt01returnid=61[/url]

Het is duidelijk dat we ernstig van mening verschillen, het zegt dat een van ons een prutser is. Ik wil weten wie dat is, omdat ik hier ook kom om iets te leren.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #39 Gepost op: 16 september 2015, 16:54:09
Citaat
Komen wij alleen wel terecht in de aloude discussie. Wat voor zin heeft het dan om bloeddruk te meten als je verder niets kunt en een EHBO'er ook de meldkamer had gebeld? :D

Persoonlijk ben ik van mening dat aanvullende diagnostiek mij kan helpen een betere inschatting te maken of en welke aanvullende hulp ik kan vragen

Het moment dat hij echt een bloeddruk van 90/50 was blijven houden, had ik onze arts gebeld die gekoppeld is aan onze hulpverlening en overleg gepleegd of ik toestemming kreeg om een infuus te starten (iets waar ik me bekwaam voor voel en bevoegd voor ben)