Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25614 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 16 september 2015, 19:15:40
Citaat van: senseihomer link=msg=1373048 date=1442423183
Maar om eerlijk te zijn wordt ik een beetje moe van jouw manier van `discussieren`, op een of andere manier sta je vooraan om jouw mening te verkondigen. Alleen wanneer ik dan om (verdere) uitleg en of onderbouwing wordt gevraagd, dan blijft het tot nu toe stil

Dan begrijp je het niet helemaal, ik ben niet met jou aan discussieren maar vertel je dat je een prutser bent. Jij wekt hier de schijn dat je als verpleegkundige dienst had ipv dat je een ehbo-dienst draaide.

Als puntje bij paaltje komt en je er als EHBO-er aan klussen was ben je een nog grotere prutster omdat wervelkolom aftasten en bloeddrukmeting niet in de EHBO thuishoren.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #51 Gepost op: 16 september 2015, 19:16:15
en als laatste vindt ik het erg jammer dat mijn vraag over een casus die ik heb gehad, compleet strand in een discussie waarom wat wel of niet gerechtvaardigd is, waarbij misinterpretatie niet wordt geuit in een vraag tot helderheid, maar eerder resulteert in een stellingname

dat geeft mij het gevoel niet meer echt snel iets te willen posten, want stel dat je iets verkeerd schrijft of bedoeld, dan wordt je gelijk neergesabeld

als reactie op Joffry-ambu vpk

Citaat
Tut tut Jof, als mensen hier iets vragen is het een kleine moeite om even antwoord te geven. Immers als mensen op wikipedia medische wijsheid zoeken en het hier ventileren krijgen ze ook weer mensen uit de witte kolom in de nek.

hier heb je wederom een mening over een ander forumlid, maar nu doe je precies hetzelfde wat betreft het in de nek krijgen van de witte kolom

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #52 Gepost op: 16 september 2015, 19:20:02
Citaat
Dan begrijp je het niet helemaal, ik ben niet met jou aan discussieren maar vertel je dat je een prutser bent. Jij wekt hier de schijn dat je als verpleegkundige dienst had ipv dat je een ehbo-dienst draaide.

Als puntje bij paaltje komt en je er als EHBO-er aan klussen was ben je een nog grotere prutster omdat wervelkolom aftasten en bloeddrukmeting niet in de EHBO thuishoren.

Wie denk jij wel niet te zijn mij een prutser te vinden....ik heb in al mijn reacties een oprechte en professionele toon aangeslagen, zonder enige vorm van schelden of denegreren

Nogmaals ik werd als verpleegkundige ingezet op een EHBO evenement. Dus vraag me even af wat hier niet duidelijk aan is (aangezien ik het al meerdere keren heb gezegd)

dus kom off your high horse en geef dan ook inhoudelijk antwoord op mijn vragen

Citaat
dus graag een helder inhoudelijk antwoord op mijn vragen:

* dus zou je jouw issuenatie dat ik roep of pretendeer ALS zorg te leveren willen onderbouwen of terug trekken

* jij vindt niet uitgaan van het ergste, tot tegendeel is bewezen geen juiste intentie. Dan ben ik benieuwd wat hier tegen zou zijn? en wat zou een andere/betere optie zijn om een patiënt te benaderen

* waarin verschillen wij dan zo van mening?

* betekent het anders ergens tegen aan kijken en of niet eens met elkaar zijn, dat de ene partij dan een prutser is en zo ja waarom?

* zou je willen aangeven of en waar ik jou onverantwoord heb genoemd dan?

* Is het uitgaan van het ergste, niet in het verlengde van treat first, what kills first? en wat is daarop tegen dan. Wat zijn volgens jou argumenten dit niet/anders te doen en hoe zou ik het dan moeten doen?

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #53 Gepost op: 16 september 2015, 19:23:15
Omdat ik houd van zuiverheid heb ik jouw reactie waarin je mij een prutser noemt, gemeld aan het moderator team. In een pb zal ik je dezelfde reactie ook sturen

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 16 september 2015, 19:25:45
Sensei,

Treat first what kills first moet je niet verwarren met altijd van het ergste uitgaan.

TFWKT is alleen in het kader van de zwaar gewonde traumaslachtoffers. Daarbij is een strakke hantering nodig.

Van het ergste uitgaan is een fenomeen die we in Nederland gecreëerd hebben omdat we voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Het werkt door in de hele keten. Bij een autosport evenement waar eigenlijk een traumachirurg bij moet zijn tot een huisartenmelding waar, gek genoeg, een huisarts moet zijn. Ik steek hand in eigen boezem, ik onderken dit verhaal persoonlijk, ik stuur veel te vaak in omdat ik juist niet de kennis heb van een huisarts of een traumachirurg ter plaatse.

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #55 Gepost op: 16 september 2015, 19:33:56
dag CM

Citaat
Treat first what kills first moet je niet verwarren met altijd van het ergste uitgaan.

dat begrijp ik, ik heb het ook omschreven als in het verlengde van. Omdat het ook overeenkomsten heeft mijn inziens.

Citaat
Van het ergste uitgaan is een fenomeen die we in Nederland gecreëerd hebben omdat we voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Het werkt door in de hele keten. Bij een autosport evenement waar eigenlijk een traumachirurg bij moet zijn tot een huisartenmelding waar, gek genoeg, een huisarts moet zijn. Ik steek hand in eigen boezem, ik onderken dit verhaal persoonlijk, ik stuur veel te vaak in omdat ik juist niet de kennis heb van een huisarts of een traumachirurg ter plaatse.

Maar is dat dan verkeerd? is niet inherent aan het prehospitale systeem waarbij niet wordt gewerkt met artsen?

Andersom heb ik ook een mooi voorbeeld

afgelopen zondag was ik als verpleegkundige bij een evenement, met daarbij 2 ehbo-ers. Een van de ehbo-ers liep in het publiek. Op een gegeven moment kwam een oudere man naar hem toe en gaf aan dat hij sinds gisterenavond pijn op de borst klachten had. Hij was ook eerder geopereerd aan zijn borst (niet cardiaal gerelateerd) en zijn litteken deed ook pijn als hij er op drukte.

de ehbo-er heeft hem nog geadviseerd om langs mij te komen, alleen dit vond dhr. niet nodig

toen ik dit hoorde, zijn we samen nog op zoek gegaan naar deze man. alleen hij was niet meer op het evenement. Dit alles was reden voor mij om de organisatie toch naar deze man te laten bellen. Het bleek dat de huisartsenpost bij hem was geweest en aan had genomen dat het een spier was die de pijn veroorzaakte

dus dat gaf voor ons een gevoel dat het gecheckt was

alleen later hoorde we dat dezelfde man op de hartbewaking was opgenomen.

Dus soms is het gewoon beter safe then sorry, als de huisartsenpost was uitgegaan van het ergste tot het tegendeel was bewezen, dan hadden ze een ambulanceteam erbij kunnen roepen. Dit had een betere diagnostiek gegeven. Of het dan ook tot een ander beeld had geleid is natuurlijk altijd de vraag

CM

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 16 september 2015, 19:35:14
Nu reageer ik als Mod. Hier is een pittige discussie ontstaan maar laten we elkaar wel fatsoenlijk blijven benaderen. Over prutsers willen we het hier niet hebben
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 16 september 2015, 20:13:10
Citaat van: senseihomer link=msg=1373061 date=1442424836
dag CM

dat begrijp ik, ik heb het ook omschreven als in het verlengde van. Omdat het ook overeenkomsten heeft mijn inziens.

Maar is dat dan verkeerd? is niet inherent aan het prehospitale systeem waarbij niet wordt gewerkt met artsen?

Andersom heb ik ook een mooi voorbeeld

afgelopen zondag was ik als verpleegkundige bij een evenement, met daarbij 2 ehbo-ers. Een van de ehbo-ers liep in het publiek. Op een gegeven moment kwam een oudere man naar hem toe en gaf aan dat hij sinds gisterenavond pijn op de borst klachten had. Hij was ook eerder geopereerd aan zijn borst (niet cardiaal gerelateerd) en zijn litteken deed ook pijn als hij er op drukte.

de ehbo-er heeft hem nog geadviseerd om langs mij te komen, alleen dit vond dhr. niet nodig

toen ik dit hoorde, zijn we samen nog op zoek gegaan naar deze man. alleen hij was niet meer op het evenement. Dit alles was reden voor mij om de organisatie toch naar deze man te laten bellen. Het bleek dat de huisartsenpost bij hem was geweest en aan had genomen dat het een spier was die de pijn veroorzaakte

dus dat gaf voor ons een gevoel dat het gecheckt was

alleen later hoorde we dat dezelfde man op de hartbewaking was opgenomen.

Dus soms is het gewoon beter safe then sorry, als de huisartsenpost was uitgegaan van het ergste tot het tegendeel was bewezen, dan hadden ze een ambulanceteam erbij kunnen roepen. Dit had een betere diagnostiek gegeven. Of het dan ook tot een ander beeld had geleid is natuurlijk altijd de vraag

Helaas is de tweedelijn ook doorgeslagen in better safe than sorry.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #58 Gepost op: 16 september 2015, 22:10:40
Ik ben wel benieuwd waar je het verschil tussen een EHBO-er en een Verpleegkundige (niet ALS) op een evenement in ziet Senseihomer?
Er vanuit gaande dat er geen zelfstandig bevoegde aanwezig is.

Je bevoegdheden zijn werkgever afhankelijk, dus wat je in het ziekenhuis mag mag je niet per se ook op evenement.

Hoe zie je dit?
Hoe ziet je evenementenwerkgever dit?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #59 Gepost op: 17 september 2015, 00:10:18
Citaat van: cavia link=msg=1372223 date=1442183966
Ff offtopic
De meeste ambus op evenementen mogen niet vervoeren. A omdat er daarvoor geen vervoersvergunning verstrekt wordt op de veiligheidsregio ambu na. B omdat als je ambu van je terrein af is ( welke daar dan vast staat ivm de voorschiften van de ghor) je evenement stil gelegd moet worden. Dan voldoe je namelijk niet meer aan de eisen voor je evenement. Dus zal ee dan alsnog een auto moeten komen...
 tja een ambu die niet kan vervoeren, daar heb je ook wee niet in alle gevallen erg veel aan... scoop & go casusuistiek gaat zo wel de mist in ..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod