dag CM
Treat first what kills first moet je niet verwarren met altijd van het ergste uitgaan.
dat begrijp ik, ik heb het ook omschreven als in het verlengde van. Omdat het ook overeenkomsten heeft mijn inziens.
Van het ergste uitgaan is een fenomeen die we in Nederland gecreëerd hebben omdat we voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Het werkt door in de hele keten. Bij een autosport evenement waar eigenlijk een traumachirurg bij moet zijn tot een huisartenmelding waar, gek genoeg, een huisarts moet zijn. Ik steek hand in eigen boezem, ik onderken dit verhaal persoonlijk, ik stuur veel te vaak in omdat ik juist niet de kennis heb van een huisarts of een traumachirurg ter plaatse.
Maar is dat dan verkeerd? is niet inherent aan het prehospitale systeem waarbij niet wordt gewerkt met artsen?
Andersom heb ik ook een mooi voorbeeld
afgelopen zondag was ik als verpleegkundige bij een evenement, met daarbij 2 ehbo-ers. Een van de ehbo-ers liep in het publiek. Op een gegeven moment kwam een oudere man naar hem toe en gaf aan dat hij sinds gisterenavond pijn op de borst klachten had. Hij was ook eerder geopereerd aan zijn borst (niet cardiaal gerelateerd) en zijn litteken deed ook pijn als hij er op drukte.
de ehbo-er heeft hem nog geadviseerd om langs mij te komen, alleen dit vond dhr. niet nodig
toen ik dit hoorde, zijn we samen nog op zoek gegaan naar deze man. alleen hij was niet meer op het evenement. Dit alles was reden voor mij om de organisatie toch naar deze man te laten bellen. Het bleek dat de huisartsenpost bij hem was geweest en aan had genomen dat het een spier was die de pijn veroorzaakte
dus dat gaf voor ons een gevoel dat het gecheckt was
alleen later hoorde we dat dezelfde man op de hartbewaking was opgenomen.
Dus soms is het gewoon beter safe then sorry, als de huisartsenpost was uitgegaan van het ergste tot het tegendeel was bewezen, dan hadden ze een ambulanceteam erbij kunnen roepen. Dit had een betere diagnostiek gegeven. Of het dan ook tot een ander beeld had geleid is natuurlijk altijd de vraag